Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

Samurai Spirit (Szamuráj Szellem)

2019. február 09. - xoxoxkapitany

1954-ben megjelent az Akira Kuroszawa rendezte 7 Szamuráj (七人の侍, Shichinin no Samurai) c. film. Kult. Klasszik. Pont. A történet szerint haramiák támadnak meg egy kis falut Japánban, és 7 szamuráj kel segítségükre. Ennél nem is érdemes többet mondani, mert a film mélysége csak akkor jön elő, ha megnézzük. És tessék megnézni. A film oly annyira sikeres lett, hogy Hollywood megcsinálta a saját verzióját 1960-ban a 7 Mesterlövész címmel. Persze átalakította a maga módján, a szamurájok cowboyok és a falu mexikói lett. De az alap ugyanaz. Az amerikai re-make egy második re-make-et is megélt 2016-ban, de azt vegyük úgy, hogy nincs. Hogy mekkora a 7 szamuráj hatása? Két szó példa gyanánt: Star Wars. Gerge Lucas nem is titkolta, hogy Kuroszawa filmje mekkora hatással volt rá, és hogy simán "lopott" ötleteket. Szamuráj és Jedi? Hm? Hm! Na,ugye! Így persze társasjáték is megjelent. Íme.

samu.jpg

A fiatal társasjáték ötletgazda, Antoine Bauza játékát a Funforge adta ki 2014-ben Samurai Spirits néven. A koncepció adott: 1-7 szamuráj és megannyi gonosz, akik egy falut támadnak meg és ha kell a földig rombolják és felégetik. Nem kedves fickók.

A doboz tartalmaz 1 szabálykönyvet, 7 szamuráj táblát, 7 szamuráj miplit, 7 különböző támogatás tokent, 6 falusi házat, 10 barrikádot, 3 család jelölő tokent, 66 fosztogató kártyát, 1 táblát, ami a falut jelöli, 1 első játékos jelölőt és 7 sérülés tokent. Ennyi kell ahhoz, hogy megmentsük szegény falusiakat a rájuk leselkedő banditáktól.

pic2012135.jpg

A cél túlélni 3 kört úgy, hogy a végére legalább 1 család és 1 ház megmaradjon. Lerakjuk a falut jelölő táblát, középre a 3 család jelölő tokent (baba jelzi), a 6 házikót és barrikádokat a szélére, mégpedig annyit, ahány szamuráj van plusz még 2-t. A játékosok kiválasztják - akár random, akár jól megfontolva -, hogy melyik szamuráj bőré bújnak. Felhelyezik a miplit a szamuráj tábla 0-ás mezőjére és a támogatás jelölőjüket is a helyére teszik a tábla bal felső részén. Minden szamuráj máshogy járulhat hozzá a sikerhez, más a támogatása. És indul a mandula! A játékosoknak, amikor rajtuk a sor 3 akció közül kell 1-et végrehajtani. Ez lehet Harc, Támogatás vagy Passzolás. Ha nem passzol vagy támogat, akkor húz egy gonosztevő kártyát a falu mellé helyezett pakliból. Fontos tudni, hogy az egyszerű haramiák 1-től 4-ig vannak számozva, ezzel jelölve a nehézségüket. A "kis főnökök" az 5-ösök és a "nagy főnökök" 6-osok. Az első - kb. bemelegítő - körben csak az 1, 2, 3 és 4-es ellenfelek vannak játékban, szám szerint annyi, ahány szamuráj szorozva 7-tel. Szóval, húzunk egy lapot, mert a harc mellett döntöttünk. Ekkor két dolgot tehetünk: harcolunk (kockáztatva, hogy pl. legyengülünk) vagy megvédjük a falut. Minden szamurájkártya jobb oldalán egy számsor található, mely 0-tól akár 10-ig is mehet - ez is karakterenként eltér. Így ha face-to-face nekiesünk az ellenségnek, akkor a kártya jobb oldalára helyezzük annak lapját, és a miplinket annyival léptetjük a skálán előre, amekkora szám van írva a banditára (egykettőháromnégy). VAGY védekező állást veszünk fel, és vagy magunkat (rizskalap ikon) vagy egy házat (ház ikon) vagy egy családot (család ikon, mi más lenne?) védünk meg. Hogyan csináljuk? Amennyiben a bandita lapján található az iménti zárójeles ikonokból bármelyik, akkor a szamurájkártyánk bal oldalára (az ikonokat egymás mellé szépen) helyezve megvédjük az ikont jelölő dolgot. És ennyi a harc. Jöhet a szomszédunk.

Aki dönthet úgy is, hogy támogat, és a kis támogatás tokenjét odaadja valakinek - most nem vesszük végig őket, elég az hozzá, hogy nélkülük nem lesz siker. Aki pedig megkapta, amikor rá esik a sor használhatja - majd szépen visszaszolgáltatja a tulajnak. Mivel a szamurájkártyára rá is van pingálva a támogatás ikon, így ha nincs is fizikailag nálunk a sajátunk, akkor is használható. Elvégre a mi képességünk. Viszont, ha támogatunk, a következő bandita a pakli tetejéről átoson a falu kapujába, mint biztos támadás, amitől ebben a körben nem védtük meg a falut. Ha pedig passzolás van, akkor elfektetjük a miplit és, mintha ott sem lennénk a kör végéig malmozunk. A 3 akciót addig kell csinálni körbe-körbe, amíg vagy elfogy a bandita pakli, vagy mindenki passzolt. Fontos még, hogy a banditák kártyái egy-egy ikonnal azt is jelölik, hogy milyen további károkat okoznak az egyes körökben. Ez csak akkor érvényes, ha a bandita a szamurájkártya jobb oldalán van! És mindig az ELŐTT aktiválódik, hogy a játékos belekezdene a körébe - például a harcba. Tehát, ha mondjuk van egy sérülés szimbólum, akkor már pakolhatjuk a vércseppet a lapunkra - hacsak egy támogatás ezt nem gátolja meg. Vagy történhet más csúnyaság is. Most a "Kiai" erőről nem ejtenék szót, de tudni kell, hogy azzal, hogy a mipli a legnagyobb számunk felé menetel egyben közeledik a különleges képességünkhöz is, amit úgy aktiválhatunk, ha a mipli pont rá érkezik - tehát érdemes sőt kell is számolni, hogy hanyas gonosz hova kerüljön. Na meg aztán, ha 2-t sérülünk, akkor előjön belőlünk az állat. *kacsint-kacsint*.

A kör végén pedig lehet "nyalogatni" a sebeket, megnézni, hogy mindenkinek sikerült-e a 3 ikon mellé bandita kártyát tenni - ha nem, akkor vagy sérülést szenved, vagy lekerül egy házikó vagy egy család jelölője, attól függően mely ikon hiányzik. Ne felejtsük el, hogy csak 3, azaz három darab család jelölő van. Mint a szemünk fényére! Szerencsére a családok is be-besegítnek amennyire tudnak. Illetve a sunnyogó behatolók is célt érnek, és elkezdik égetni a falut, ha van a kártyájukra lángnyelv festve. A második körre újrakeverjük a banditákat plusz belet teszünk annyi "kis főnök" kártyát, ahány szamuráj van. És kezdődik elölről - minden marad a helyén, ha elveszettünk egy házikót, ha sérültünk, ha már csak 1 család van, stb, ez mind-mind így marad. Kivéve a miplink, ami újra 0-át kell mutasson. Ha túléltük a 2. kört is, akkor jöhet a végső roham, ahova annyi "nagy főnök" - 6-os számmal - kerül a bandita pakliba, ahány szamuráj van. Persze a korábbi kártyák még mindig bent maradtak egytől egyig a pakliban. Bizony. Éééééés ennyi. Csak túl kell élni és győzni a 3 körben. A szabályok egyéb flikk-flakkjait tessék kiszaszerolni.

51oqpetl2ql.jpg

Black Jack. Másnéven a 21. Gyakorlatilag ez a játék, egy szamuráj témába bújtatott és jócskán kibővített, felturbózott és kiszínezett 21-ezés. Döntenünk kell folyamatosan, hogy inkább védünk vagy inkább harcolunk, de már a kollegának is kellene segíteni vagy tényleg passzoljunk, mert, ha fuccs van, akkor bukunk egy barrikádot - amik, ha elfogynak a házakat bukjuk be. A játék egyszerű. A segítség nyújtás és különleges képességek, amik picit bezavarnak, de azokat is át lehet látni idővel. Elsőre "lári-fárinak" tűnhet, és ha már az elején folyamatosan nyerünk, akkor kukkantsuk meg újra a szabálykönyvet, hogy tuti jól csinálunk-e mindent.

Végre egy olyan doboz, ami pont akkora, amekkora kell! Nincs sallang, nincs extra hely benne - csak azért, hogy drágább legyen a játék. A grafika nagyon szép, stílusos. A borító kicsi izés, mert mintha egy kezdő marketinges csinálta volna, aki megpróbált mindent belepakolni egy képbe ló-liba elven (ami sikerült is). Pompás, hogy a szamurájok egyediek - neveik vannak, más-más fegyvereik - nem lennék meglepődve, ha lenne valami háttértörténet róluk a neten. Az alap gonosztevők egyformák, a "kis főnökök" között már akad eltérés, és a "nagy főnökök" mind különböznek, ami szintén tök jó. Ha valakinek nem lenne elég kihívás az alapjáték, lehet a nehézséget fokozni. Csak bátran. Szerencsére magyarul is kapható, bár a második oldalon egyből találhatunk nyomtatási hibát a leírásban. Illetve a betűméret nem az én szememre van kalibrálva sajna. Plusz a kártyák minősége is hagy kívánni valót maga után - volt olyan, amelyik nem lett szépen levágva és ott fityegett egy másik kártya pár millimétere, cserébe egy másiknak meg a sarka szakadt be gyárilag. Kár. Az 1 illetve 2 személyes mód nagyon hasonló, ami a játékmenetet illeti - magyarul ha egyedül játszunk, akkor is 2-en játszunk. Úgy is jó.

Egy közepesen kicsi dobozban egy nagyon-nagyon-nagyon jó játék. Csak ajánlani lehet. Főleg, ha sikerül 7-en játszani. Nem egy túl hosszú valami, lehet pörgetni. És már csak azért is győzni! Ha valaki eléggé elvetemült, akkor csinálhatja azt is, hogy elkezd a Tokaido-val játszani, és ha találkoznak egy szamurájjal, akkor beékelnek egy Samurai Spirit partit is. Na jó nem.

A végére egy üzenet a tervezőtől:

pic2084685.jpg

Típus: Stratégia, Kártya
Játékosok száma: 1-7
Ajánlott kor: 9+
Játékidő: 30 perc
Grafika: 4/5
Komplexitás: 3/5
Újrajátszhatóság: 5/5

Összesen: 4/5

Játszottál már ezzel a játékkal? Mik a tapasztalataid? Írd le kommentben! Ha nem, akkor próbáld ki, és utána írd le, hogy tetszett!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr914587782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása