Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

Hostage Negotiator

2019. február 21. - xoxoxkapitany

Nagyon kényes téma. Megesik - még, ha nem is gyakran szerencsére -, hogy egy bűnöző vagy csoport tudatosan, vagy az események sodrásában, elkeseredettségében túszokat ejt. Beveszi-, elbarikádozza magát és túszait valahova majd követelésekkel áll elő. A tárgyaláshoz megfelelően képzett szakemberek állnak a telefonvonalak jó oldalára és próbálják jobb belátásra bírni a túszejtőt. A témát feldolgozták már a populáris kultúrában is, gondoljunk csak az Argo, Die Hard, Inside man, Speed vagy a The Negotiator (a képen) c. filmekre. A filmekből azt már megtanultuk, hogy a követelések nem kerülnek teljesítésre, a bűnözőt elkapják, kiszabadul minden túsz és győz a jó. A való életben nem mindig ez a helyzet sajnos legyen az egy vagy akár tucatnyi ártatlan élete, ami veszélyben forog.

hostage-negotation-the-negotiator.jpg

A Hostage Negotiator (Túsztárgyaló) játék 2015-ben jelent meg. A kiadó a Van Ryder Games A.J. Porfirio játékötletét valósította meg egy kis dobozba csomagolva.

Tartalmilag a doboz áll 1 szabálykönyből, 1 nagy méretű tárgyalás lapból/táblából, 3 túszejtő karakter kártyából, 1 darab "helyettes karakter" kártyából, 7 főkövetelés kártyából, 4 menekülés kártyából, 21 piros terror kártyából, 6 kulcsesemény kártyából, 22 tárgyalás kártyából. Ehhez jön még 1 kék tárgyalás jelölő szó buborék token, 1 vörös veszély jelölő mipli, 15 sárga túsz mipli és 5 egyedi kocka.

pic2043737.jpg

A feladat magától értetődő: meg kell győzni a túszejtőt a túszok elengedéséről vagy elfogni/likvidálni kell. Minden körben tárgyalunk és győzködünk és próbálkozunk. Ki kell hozni a szerencsétlenül járt túszokat.

Lerakjuk az egész folyamatot jelképező és nyomon követő nagy méretű tárgyalás lapot. Kiválasztunk egy gonoszt a 3 közül és a lap mellé, balra rakjuk. Alá kerül a "helyettes" kártya, aki, ha a túszejtő meghal és még van túsz középen, átveszi a helyét. Sajnos ő még annyira sem kompromisszumkész, mint a főgonosz. Viszont az utolsó túszt nem végzi ki sosem. Eztán kiválasztunk egy, a gonosz személyének megfelelő követelést és egy menekülést. A kártyákat a tábla tetejére helyezzük - oda is van írva, minek hol a helye. Kiválasztunk random 10 piros terror kártyát + 1 kulcseseményt. Ezeket képpel lefelé a tábla mellé jobbra rakjuk, úgy hogy a kulcsesemény legyen legalul. Az lesz az utcsó esélyünk. Jöhetnek a tárgyalás kártyák. A lapok jobb alsó sarkában számok vannak, amik az értéküket jelölik. A legolcsóbb 0, a legdrágább 8 pontba kerül. Növekvő sorrendben rakjuk őket egymás mellé - a duplikációk egymásra kerülhetnek -, alsó sor eleje a 0, majd az 1 és így tovább. Két sorba el is férnek. A túszokat a kijelölt helyre pakoljuk, annyit amennyit a túszejtő kártyáján feltüntettek, illetve beállítjuk a veszély szintet - szintén a gonosztevő lapjára van írva. Ahogy az is, ha bármi extra dolgot még figyelembe kell venni. A kék jelölőt is lerakjuk a kék helyére. És kezdődik a tárgyalás!

Minden körben 3 dolog történik. 1) Tárgyalás. Kijátsszuk a lapokat a kezünkből, ahogy nekünk tetszik, nincs megkötés, lényeg, hogy egyesével. Akár mindet, akár csak 1-et. Viszont minden kijátszott lap után dobni kell kockával. A lapokon rajta vannak a lehetséges eseteket. 3 fajta lehet: nagy siker, kis siker vagy bukta. Szimbólumok jelzik mit nyerünk, vagy bukunk az egyes esetekben. Legrosszabb esetben túszok halnak meg, vagy befejeződik a tárgyalási fázis. Ha nyerünk, akkor vagy a kék tárgyalás jelzőnk halad előre, vagy a veszélyszint csökken. Minden kártya másra jó. A veszélyszint jelölő mutatja hány kockával dobhatunk. 1-nél sosem lehet kevesebb, és 5-nél nem lehet több. A kék jelölő pedig a 0-ról indul, és minél több pontot jelöl, annál több pontot költhetünk a következő körben. Ha elfogytak a lapjaink, vagy megállunk. Mert ekkor jöhet a 2) Vásárlás fázis. A gyűjtött pontjainkból új, erősebb lapokat vehetünk. Fontos, hogy a kijátszott/eldobott lapjaink a vásárlás után visszakerülnek a helyeikre, így az új vásárlási fázisban ismét szert tehetünk majd rájuk. Ha ingyen akkor úgy, ha pontért, akkor úgy. 10 lapnál nem lehet több a kezünkben. Persze erre ritkán kerül sor. A 0 értékű kártyákat mindig visszavehetjük. Ingyen vannak ugyebár. A 3) fázis a Terror fázis. Felfordítjuk a legfölső lapot a piros terror lap pakliról és érvényesítjük kellemetlen hatását. Ha elfogy a 10 piros lap, jöhet az utolsó kulcsesemény. Ekkor szerencsére a kör közben gyűjtött pontokat a kör vége előtt levásárolhatjuk. Ám, ha ekkor sem jön össze a produkció, akkor - Houston! - baj van.

Mikor nyerünk? Ha a következőkből mind(!) teljesül: nincs túsz a túszejtőnél (meghaltak, vagy kiszabadultak mind), a túszok legalább fele túlélte, a túszejtőt elfogtuk vagy meghalt. Erre pompás a mesterlövész kártya. Mikor veszítünk? Ha a túszok több, mint fele halott, a túszejtő elmenekül vagy kifogy a terror pakli. Hát így néz ki nagy a játék.

pic2077522.jpg

Túszejtős passziánsz. Csak egyedül játszható. Kicsit pakli építés, de mégsem, kicsit "21", de mégsem, kicsit vakszerencse, kicsit nagyon. A játékhoz a kártyákat eléggé ki kell pakolni, így elfoglal némi helyet az asztalon. Hamar el lehet sajátítani, nem atomfizika. A játékidő 20 perce kb reális, bár megesik, hogy hamarabb kikapunk. Nem szabad elkeseredni, ha nincs az elején sikerélmény. Újra és újra és újra. Érdemes a legkönnyebb ellenféllel kezdeni. Nem tudom beszélhetünk-e igazán grafikáról, mert kb minden kártyán a tárgyaló arcmása van különféle pózokban. A játék hangulata nagyon jó, adja. A kártyák szövege is mélyít rajta. A túszejtő karakterek ki vannak találva, mindnek van háttértörténete. Angolul kapható. Hátha kiadják magyarul is.

Ellenérvek: mák, szerencse, maki, mázli és véletlen. Leginkább ennyin múlik a siker. Taktikázhatunk - és kell is - de a kockákon múlik a játék nagyja. A 6 oldalú kockákon 2 darab a siker, 1 darab a "talán" és 3 a bukta szimbólum, és többnyire 2 kockával dobunk vagy csak 1-gyel. Lehet számolni. Furcsa, hogy a túszejtő "nehézségi fokától" függetlenül mindig csak 10 terror kártya van - azaz 10+1 kör a max. Na most, ami nehéz a könnyűnél ennyiből, akkor a durvánál ez kummuláltan igaz. Tudjuk be kihívásnak. A túszok fele élje túl? Kell nyilván győzelmi feltétel, de ez akkor is morálisan necces. Na de van még egy probléma, ami nem is annyira a játékmenetet, mint a karaktereket érinti. A 3 túszejtő. Az egyikük terrorista vezér. Ez sima-liba. Piu-piu - lelőve. A 2-dik egy nő (a képen egy grimaszoló sjw sztereotípiát látunk), akit nem léptettek elő, ezért a diákjait ejti túszul. Iskolai lövöldözés? Hsssz, meleg ez így. De szerintem a legdurvább a 3-dik: Edward Quinn. Orvosi biztosítás híjján a haldokló kisfiát nem látják el a kórházban, így egy emeletnyi túszt szedett. Huh...

És mindezek ellenére is! Igenis jó kis játék ez!

A játékhoz azóta több kiegészítő is megjelent - különféle túszejtő csomagok új karakterekkel plusz egy egész doboznyi újdonság Crime Wave néven. Érdemes beszerezni, ha megtetszett az alapjáték. Nekem bejött és tuti, hogy pecázok pár kiegészítőt is. Mivel kompakt, hordozható. És miért ne? A helyzet adott: a túszokat meg kell menteni, mindegy hol!

"Lock and load!" - cs_office

Típus: Kártya
Játékosok száma: 1
Ajánlott kor: 13+
Játékidő: 15-20 perc
Grafika: 2/5
Komplexitás: 1/5
Újrajátszhatóság: 4/5

Összesen: 4/5

Játszottál már ezzel a játékkal? Mik a tapasztalataid? Írd le kommentben! Ha nem, akkor próbáld ki, és utána írd le, hogy tetszett!

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr3214641900

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása