Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

Welcome to...

2019. május 19. - xoxoxkapitany

Véget ért a második nagy háború. A felszínen lecsitultak a kedélyek, ám a háttérben egy új háború vette kezdetét, ahol a kémkedés, az információ szerzés, beszivárgás és paranoia játszotta a központi szerepet. Elindult az atomkor, és újra prosperálni kezdett a világ. A múlt már múlt, ideje a jövőbe tekinteni. Ez a dizájnokon is látszik. Az autók házi űrhajók, a porszívók rakéta formájúak, a beat generációval a Rock'n'Roll megszületik, a divat megteszi a következő evolúciós lépését, az irodalomban a sci-fi csodás jövőt vízionalizál, ahol az évezred végére robotok szolgálják az emberiségek, aki napi űrhajójáratokon megy dolgozni a Mars kolóniáira. Elizabeth Taylor, Marilyn Monroe, James Dean, Marlon Brando, Charlton Heston - hogy csak pár nevet említsünk az ikonok közül. A moziban egyre másra készülnek a tudományos fantasztikus filmek, amik inkább voltak fantasztikusak, mint tudományosak - A nap, amikor megállt a Föld, A tiltott bolygó, A Világok harca, Azok! vagy az Invaders from Mars. Gábor Zsa Zsa pedig... nos, ő Gábor Zsa Zsa. Csodás, idealista világ volt a gombafelhő árnyékában, pontosan egy paraszthajszálnyira a háttérben pattanásig feszült politikai helyzet atomháborújától. Szerencsére nem csak a sci-fi műfaj jóslatai, hanem a nukleáris holokauszt sem vált valóra.

vlcsnap-2009-10-12-18h44m01s28.jpg

A Welcome to... játék 2018-ban jelent meg. Benoit Turpin jegygzi és a Blue Cocker Games adta ki. Nincs más hátra, mint: Mindenkit isten hozott a tökéletes otthonában, azaz Welcome to your perfect home!

A doboz tartalma a következő: 29 darab városépítési terv kártya, 4 darab segítő lap, 81 darab építési kártya, 1 darab szabálykönyv és 100 darab (!) játéklap. Nem semmi!

A játékban az 50-es évek Amerikájában vagyunk építészek a baba bumm idején. De vigyázni kell a konkurenciával! Vajon ki építi fel a legszebb lakóövezetet a rá bízott 3 utcában a város által kiírt célok elérésével? Elég lesz-e a luxus parkok és csicsás medencék felépítése ahhoz, hogy elnyerjük a Legjobb Építész címet?

pic3761012_masolata.jpg

Tehát a cél beépíteni a 3 utcát a leghatékonyabban, miközben a város által meghatározott 3 célt is el kellene érni. Hogy csináljuk mindezt? Beszámozzuk a házakat és kialakítunk lakóövezeteket, hisz építészmérnökök vagyunk! Eképp:

Az építési kártyák dupla oldalúak. Az egyik oldalon 6 piktogram egyike látható, a másikon egy ház ajtaja, amin egy házszám van. A játéklapon található a 3 utca a (még üres, vagy mondhatni "számtalan" - hehe) házakkal. Az alsó részen a pontozótábla található, amin a játék közben jegyezzük a haladásunkat. 

Készüljünk elő: Mindenki kap 1-1 játéklapot az utcákkal, és maga elé helyezi. Az építési kártyákat megkeverjük és 3 darab egyforma húzópaklit képezünk belőlük - számmal felfele legyenek mind. A biztonság kedvéért vegyünk segítség lapot is, amin zanzában látható a piktogramok tudománya. Ja, és kell toll is írkálni a pontokat! Felcsapunk 1-1 lapot egyszerre a 3 pakliról és melléjük tesszük őket. Így látunk majd 3 piktogramot és 3 házszámot.

A játékosok egyszerre tevékenykednek, nincs semmi külön sorrend. Mindenki a saját kis lapján jegyzi, hogy mit választott a felcsapott lapokból, de nem muszáj hangosan bejelenteni mit csinálunk. A 3 darab látható házszámból egyet kiválasztunk és beírjuk valamelyik üres házra. Fontos, hogy - mint minden tisztességes utcában, itt is - növekvő sorrendben kell lenniök. Így ha 1-est választunk - ha van -, akkor érdemes a legelső házakra írni, míg mondjuk egy 9-essel már bajban lehetünk, hogy középre kb. hova is lesz jó. A számoknak nem kell folyamatosnak lenniök, de a növekvő sorrend kötelező!  A másik dolog a piktogram használata, ami a számhoz tartozott. Na, mik is lehetnek a pikogramok és azok hatásai?

1) Kerítés: kiválasztjuk bármelyik utcában bármelyik akár egy vagy két számozott házat és közéjük húzunk egy vonalat, azaz kerítést. Ezáltal 1-es, 2-es, 3-mas, stb. egészen 6-ig lakóparkokat különíthetünk el. Ez a végén az elszámolásnal fontos. 2) Pálmafák: ez a parkokat jelképezi. Abban az utcában, ahova a számot írtuk építünk egy parkot. Az utcák végén látható zöld számokból lehúzzuk az elsőt a sorban, jelezve, hogy egy park már van. A következő nagyobb számmal fogunk eztán számolni a végén. Persze, ha újabb parkot építünk ugyanabba az utcába, akkor az új számot is áthúzhatjuk és megint a következő, magasabb érték számít majd. Mind 3 utcában "parkolhatunk". 3) Medence: ha egy házhoz medence tartozik, akkor amikor beírjuk oda a kapott házszámot bekarikázhatjuk a medencét jelezve, hogy megépült. A lap alján is kihúzzuk a medencesorban a legkisebb számot. Akkor is írhatunk medencés házhoz számot, ha nem használunk medence piktogramot, annyi, hogy ilyenkor nincs extra pont. 4) Útzár jelző (jobb szót most nem találtam rá): ez egy építkezési vállalkozót jelképez, aki abban tud segíteni, hogy a választott számunkat módosíthatjuk. +/- 0, 1, vagy 2-vel. Tehát ha mondjuk a 10-est választottuk, akkor így az lehet 8-tól 12-ig bármi. Ez praktikus, ha már kezdünk kifogyni a helyekből. 5) "Bis": Egy postaláda jelzi. Ezzel duplikálhatjuk bármelyik házszámot, és mellé írhatjuk - kitéve, hogy nincs még másik szám ott. Ez az egy eset, amikor a növekvő sorrend megtörhet. Kb. így mondjuk: 4, 5, 5bis, 6, stb... 6) Ingatlanügynök: Lila pénz és nyilacska jelzi. Ennek segítségével a játékoslap alján az egyik - korábban említett - lakópark fajta értékén növelhetjük. Kihúzzuk a nekünk szimpatikusnál a legkisebb értéket. A  lakópark értéke ezzel nő. Főleg, ha minél több olyanunk van, annál jobb.

A városépítési tervkártyákon több fajta célt határoznak meg. Példul csináljuk 2 darab 4-es lakóparkot, meg 1 darab 6-osat. Vagy 4 darab 2 házból álló lakóparkot. Ésatöbbi. Aki először megcsinálja az egyiket megkapja a nagyobb pontot, megfordítja a kártyát - jelezve, hogy kész. Még egy játékosnak van lehetősége teljesíteni ezt a tervet, de már kevesebb pontért. De nem kell aggódni, 3 fajta terv van. Megeshet, hogy a felcsapott lapok nem igazán jók semmire. Ilyenkor kiikszeljük a lapunk alján az erre vonatkozó legelső mezőt, ami a végén pontlevonást eredményez majd. Ha újra előfordul, akkor újra X-elünk. 3-szor lehet hibázni.

Ha elfogynak a kártyák, vagy senki nem tud már építeni véget ér a játék. Utána számolunk. A lapunk alján tolunk egy összeadás-kivonás mókát és az nyer, aki a legtöbb pontot szerezte. Most az egész kimatekozást nem írom, le mert befonom a hajam, mire vége. Ééééééés ennyi! Kész a gyönyörű új lakókörnyezet.

pic3914662.png

A "roll and write" - azaz dobunk kockával és írjuk az eredményt - típusú játék elvén működik  a dolog, csak itt nem kockázunk, hanem lapokat csapkodunk fel. Teljesen jól működik. Oké, talán kicsit bonyinak tűnhet így nagyon besűrítve egy blog bejegyzésbe a szabályzat, de tessék elhinni, nem az! A szabálykönyv pompásan leír mindent. Én az angol verziót birtoklom, de kapható magyarul is. A grafika, óh, a grafika. A gyengém. Annyira szép és stílusos. Anne Heidsieck igazán kitett magáért. Amúgy a Carcassone Safari játékot is ő illusztrálta. Van egy "easter egg" a lapok között, ami nekem külön tetszett. Most direkt módon nem lövöm le a poént, tessék szólni, ha megvan! A 100 darab játéklappal lehet egyszer 100-an játszani, vagy egyedül 100-szor. De a legjobb 3-4-en építkezni. Ja igen, van szóló mód is, azt már tessék kiszaszerolni egyedül. A nehézséget kicsit lehet állítgatni, ha valaki bátrabb, de az alap játék már eléggé szórakoztató. 10 éves kortól ajánlott. Az előirányzott játékidő pedig szerintem fölé is lő kicsit. Sőt, ahogy belejövünk rövidül. De ez nem meglepő. A doboz se nagy, elfér bármikor. Ha ne adj' isten mégis elfogy a 100 lap, akkor a neten találunk nyomtatható formát, amivel szerválhatunk utánpótlást. Remélem mindenkinél elfogy a 100 lap, ami azt jelenti, hogy megy a zsuga 1000-rel.

A játék szép. A játék egyszerű. A játék szórakoztató. A Welcome to... egy klafa kis játék.

"Nem fogja elhinni! Vissza kell mennünk 1955-be!" - Marty McFly

Típus: családi, építkező
Játékosok száma: 1-100
Ajánlott kor: 10+ év
Játékidő: 25 perc
Grafika: 5/5
Komplexitás: 2/5
Újrajátszhatóság: 3/5

Összesen: 5/5

Játszottál már ezzel a játékkal? Mik a tapasztalataid? Írd le kommentben! Ha nem, akkor próbáld ki, és utána írd le, hogy tetszett!

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr2314834334

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása