Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

Terminator Genisys: Rise of the Resistance

2019. december 17. - xoxoxkapitany

*zenei intro* Tatam-tam-tatam. Tatam-tam-tatam. Terminator, a Halálosztó. Ám mielőtt belefogunk felhívnám a szíves figyelmet, hogy spoilerek és szörnyen szubjektív vélemények várhatók. Naná, hogy szubjektív, mert sikerült belemártani magam a témaba már évekkel ezelőtt. Szóval, aki ezeket a poén-lelövésket ki akarja hagyni, ugorjon a blogbejegyzés első kép alatti részéhez. Persze, aki a filmek megjelenései után ennyi idő elteltével sem látta őket, az feltételezhetően nem is érdekelt a témaban annyira. Az ízig-vérig rajongók meg úgyis túl vannak rajtuk. Szóval: SPOILEREK! 1984-ben elkészült egy B kategóriás film. Ránézünk és látható: kisebb költségvetés, relatív ismeretlen színészek. Mégis kimagaslott a többi közül. Volt benne valami. Valami más, érdekes. Amúgy a történet pompás kis időparadoxon eset. A jövő poszt-apokaliptikus világából a jelenbe küldenek egy gyilkos robotot, hogy megölje a majdani ellenállás vezérének anyját, mielőtt ő életet ad az emberek vezérének. Nyilván az emberek is résen vannak, és egy védelmező katonát küldenek, szintén vissza a jelenbe. A gép és ember csatája veszi kezdetét, egy üldözéses akciófilmben. A könyörtelen gép és menekülő párocska, akik szépen összecsiszolódnak. Szegény Sarah Connor helyzete teljesen érthető. Mi se hinnénk el, ha egy csöves kinézetű férfi rángatna minket, hogy menjünk vele, ha élni akarunk. A karakterek izgalmas jellemfejlődésen mennek át, ahol a felszolgálónőből az ellenállás vezetőjének egyre keményebb anyja válik. És hogy még jobb legyen a paradoxon, a visszaküldött katona lesz az apa. Úúúúúúha! Tényleg óriási. A csata kimenetele egyértelmű. Vagy mégsem? Ezzel a fimmel el is indult a Terminator franchise, azaz egymást követték a filmek és egyéb alkotások - képregények, könyvek, játékok, stb. 1991-ben jött a folytatás. Itt meg kell említsük, hogy igazából 3 filmnek sikerült rávernie az első részekre. Ezek: az Alien, a Terminator és a Star Wars (eredeti trilógia). Oké, oké. Voltak még jó film folytatások, nem vitás. A második részben már gép küzd géppel és emberrel. A gyilkos Halálosztó itt egy újabb, fejlettebb modell, és hőseink is jócskán felnőttek, fejlődtek. Még több izgalom! Az eltelt majd' 30 év alatt szemmel láthatóan jól öregedett a film. A használt technika a mai napig megállja a helyét. Nem véletlen az Oscar szobrocska érte. Majd jött a 3-dik rész. Jaj. Neeeeeem volt annyira szörnyű rossz. Deeeeee nem lett jó sem. Semmilyen lett. Megint újabb Terminator modell, megint visszaküldött védelmező gép harcol az emberek oldalán. Ötlettelen és felejtős. Aztán egy érdekesebb nekifutás volt a Terminator: Megváltás. Ez már a jövőben játszódott. Önmagában egy örvendetes, új megközelítés. Végre! Akkor mi volt a bibi? Egyrészt az előzetesek sikeresen lelőtték a csavart a filmben. *taps* Illetve kiderül, hogy John Connor, az emberek hős vezére, valójában valami ellenállás bizottság bábuja, és közel sem ő a nagy főnök. Hogyan??? Mint valami nagyvállalat vezetőségének kis fogdmegje. Egy a sok közül. Schwarzenegger ezidőben kormányzói teendőit látta el, így nem vett részt a filmben. Egy CGI modellje, megfiatalítva viszont igen. Ez a film egy jó ötlet elpuskázott kivitelezése lett. És jött a Genisys, dzsenájszisz, dzseniszüsz, vagy a fene tudja, hogy kéne ejteni. Persze, ez csak dafke kekeckedés részemről. Mert a film.... nos... szörnyű volt. Az eredeti filmbe maszatolt bele, de dulván, egy olyan sztorival és végkifejlettel, hogy az ember haja az égnek állt. Itt szintén sikerült a filmet idejekorán elspoilerezni - elég a plakátokat megnézni. "Óóóóóh, az a csavar? Komolyan? Óóóóóóh, ki hinné, hm hm hm." Ez már a lejtmenet volt bőven. A sorozat (eddigi) utolsó filmje idén jött ki. Sötét végzet volt a címe. Nagyon sötét. Ha belegondolok mennyi reményt fűzött minden rajongó hozzá. Végre James Cameron - az egész Terminator cucc szülőatyja - is részt vett a gyártásban. Csak jó lehet, nem? Huh, apám. De mennyire nem lett az. *fogja a fejét* Azt mondták ez a film a 2-dik rész közvetlen folytatása. Ez amúgy jó ötlet, mert a többi film halovány és gyengusz és felejtős. Aztán elkezdődött a marketing, és a hype, és a beharangozás. És a csalódás. A film előzeteseit megnézve elmondhathjuk, hogy láttuk a lényeget. Az előzetes a filmen megy végig, szépen sorban, minden érdekes akciójelenetet bemutatva. Az egyetlen "csavar" a film első 10 percében történik, amit látva elmondhatjuk, hogy sikerült az első 2 filmet, és mindent, amiért a szereplők akkor küzdöttek és áldozatokat hoztak a kukába dobni. *állva tapsol* Amikor az első két filmet megnéztük eszünkbe se jutottak olyan alapvető kérdések, amikkel simán aláaknázhatnánk a sztorit - például, hogy miért nem küld egyből vagy 20 Terminatort vissza Skynet? A filmek voltak annyira jók, hogy ezek az apróságok senkit ne érdekeljenek. Itt viszont már szinte az első perctől ilyen és ehhez hasonló kérdésekkel bombáznánk az írókat (vagy 5 ember amúgy). Ennyire nehéz lenne egy jó folytatást csinálni? Nem lenne érdemes megnézni, megkérdezni, utánajárni mi is érdekli a rajongókat? Plusz! A kiegészítő irodalmon és egyéb médiumok pompás ötleteket tartalmaznak. Lehetne onnan lopni. Vagy... Talán tényleg hagyni kéne az egészet egy kicsit, és nem erőltetni? Mert nem megy. Legalábbis nem úgy, ahogy a rajongók várják. És mégis, olyan jó lenne látni egy igazán combos, jó folytatást. Ha valakinek a most zajló Star Wars jelenség ugrik be, az nem véletlen. Miért sikeres a Mandalorian sorozat, és miért bukta a sok mozifilm? Talán... ha azoknak csinálnák a filmeket, akik a célközönség, akik a rajongók? Ők veszik majd meg a játékokat, DVD-ket, ruhákat meg mismi minden hülyeséget, ahogy eddig is. De említhetjük a Szellemírtók 2016-os fiaskóját. Minden jóérzésű rajongó elszörnyedt. Hangsúly: rajongó. A reménysugár, hogy várhatóan 2020-ban egy új film, egy folytatása jelenik meg az eredeti Ghostbusters-nek, aminek már az előzetese is ígéretes. Csak el ne rontsák, mint a Terminatorokat. Viszont! Ha nem is látta senki a Halálosztó filmeket, amik alapján a játék készült, sem gond. Sőt! A játék messze felülmúlja az újabb filmeket. Hagyjuk is őket. Inkább játszunk!

terminator.jpg

2018-ban jelent meg a kickstarteres Terminator Genisys: Rise of the Resistance. A kigondolói trió: Josh Derksen, Thomas M. Gofton és Aron Murch. A kiadó a River Horse Ltd. Már egyedül is játszható, de ha 4-en vagyunk sem baj. Kooperatív, lövöldözős.

A dobozban a következő alkatrészeket találhatjuk: 22 darab kocka, 104 darab kártya, 17 darab tereptábla, 112 token, 38 figura, 1 darab szabálykönyv és 1 darab küldetésleírás gyűjtemény. Van cucc bőven.

A játék eképp tüzel fel minket: A Terminator Genisys: Rise of the Resistance egy kooperativ játék 1-4 főig, ami a 2029-es év poszt-apokaluptikus jövőjében játszódik. Az emberiség megmaradt hőseiként küzdünk, a - szinte megállíthatatlan - Skynet seregeivel egy 7 küldetéses, narratív kampányban. John Connor történetét kíséjük végig, amiben Kyle Reese-t a múltba akarja küldeni. Mindent meg kell tennünk kezdve, a behatoló egységekkel való csatázással, a foglyok kiszabadításán át, az utánpótlás megszerzésén keresztül, a Skynet titkos fegyvere, az Időgép elleni végső összecsapásig. Csatlakozz az ellenálláshoz és harcolj az emberiség jövőjéért!

pic4076015.jpg

Mi is a cél a játékban? Hajtsunk végre egymásra épülő küldetéseket, és győzzünk az ellenség erőivel szemben. Masírozzunk kis figurákkal a felállított terepen (kockadobások segítségével) miközben az újra és újra fel-felbukkanó Halálosztókat lőjjük. Ők meg minket. Szóval végre kell hajtani az adott küldetést. 

Fontos infók:

Minden pályadarab (nagy, közepes és kicsi) felülete 6 szögletű hexagonokból áll. Ezeken lépkedünk, így számoljuk mennyi az annyi. Egymás mellé pakoljuk őket (a leírás szerint) és lehet hancúrozni. Minden, ami piros vonal egy falat reprezentál. Tehát meg kell kerülni. Nem lehet átmenni, nem lehet átlőni. Ami sárga, az nehezített terep, 2 lépésből lehet 1 hexen átjutni. Ezek a sárga tárgyak egyben fedezékek is, ha megállunk rajtuk. Mindegyiken látható egy szám, ami felfogja a lövéseket, ha fedezékként használjuk. Tehát, ha mondjuk egy 2-es számú sárga tárgyon megállunk, akkor, amikor ránk lőnek az első 2 találatot a fedezék nyeli be. Apropó lépés! A társainkon átléphetünk, mintha sárga hexek lennének, de ellenségen nem. Illetve a lövéseknél nem akadályoznak, ahogy a sárga ojjjjjektumok sem. Ez vica versa igaz a Terminatorokra is. Vannak még tárgyak, amik egyéb használatra valók. Lehet utánpótlás doboz, ami mellett állva a tartalmát megkaphatjuk. Lehet számítógép konzol, amit babrálhatunk és pl. ajtókat nyitogathatunk. Ezek működéséről mindig az aktuális küldetésben írnak. Referenciakártyák!

Még fontos: karaterkártyák. 4 hőssel hupákolhatunk. Szabad a vásár, hogy kivel megyünk. Minden hős 3 találatot bír ki, amíg össze nem esik, és húzza magát a földön. Mind 1 fegyvert, 1 eszközt és plusz 1 fegyvert vagy eszközt tud vinni. Azaz 3 hely áll rendelkezésre tárgyaknak. Az első küldetésen 1 fegyver és 1 eszköz, ami indulásképp a rendelkezésünkre áll. Ezeket cserélhetjük egymás között, vagy jobbra válthatjuk, ahogy haladunk előre a köüldetésekben. Minden karakternek van 3 különleges képessége - a kártyákra vannak írva. Ezeket kukucskáljuk jól meg, mert segítenek majd. Példul Kyle Reese a nehezeített terepen is csak 1 lépésből jut át, nem 2-ből. Roppant fürge. A fegyvereknek és eszközöknek is extra képessége. Tehát akkor:

Készüljünk elő! Általában ilyenkor részletesen leírom, hogy mit hova kell rakni. Ez most kimarad. Az ok: minden küldetés más előkészületet igényel. A terep máshogy néz ki, máshol vannak az utánpótlások, máshol találunk fedezéket, lehetnek ajtók és más a cél is. Ezeket a "Missions" könyvecske gyönyörűen leírja. Nézzük a képet és reprodukáljuk. Kezdjük az első küldetéssel, bemelegítésnek. Lerakjuk a terepet, összeszedjük a csapatot, azok felszerelését, kiválogatjuk és bekészítjük az ellenség seregeit és kész. Fontos tudni, ahogy haladunk előre a kampányban és a küldetésekben, a már megszerzett tárgyakat vihetjük magunkkal. Azaz erősödünk. Minden játékos egy színt kell válasszon. Ehhez kapja a passzoló tokeneket és a dobókockákat. Összerakjuk a Terminator hadakat aszerint, hogy a leírás melyik színhez milyen segeret mutat. Kultúráltan sorban álló Halálosztókat kapunk. Mind arra vár, hogy az életünkre törhessen. Amikor a gonosztevők jönnek majd a köreikben fontos, hogy az ő színükkel ellátottakat meg tudjuk különböztetni - használjuk a jelölőket. Tehát így a felállított sorrendben fognak érkezni, ha rájuk kerül a sor. És fog. Biza. Bár, legalább nem ér minket meglepetés. Amikor az egyik egységet kilőjjük, az a várakozó sor végére áll, és várja, hogy újra rá kerüljön a sor. Szóval, elő a küldetésleírást! Tessék azt követni! Ki, hányan, hova, mennyit, ésatöbbi.

Hogy is néz ki egy kör a játékban? Mondanom sem kell, hogy az apró nüanszokat a szabálykönyv szépen taglalja. Itt most egy nagyvonalas átnézést nyomunk. Tehát miután felfegyvereztük hőseinket az első dolog, amit tennünk kell, hogy eldöntjük melyik játékos kezd. Step #1. Ez monnyuk feleslegesnek tűnhet. "Nem mindegy? Kezd, aki kezd." És nagyon nem mindegy! Megeshet, hogy olyan karakterrel akarunk mozogni, aki messze van a csatától, és azt szeretnénk, hogy gyorsan a terep egy fontos pontjához érjen, ezzel teljesítve a küldetést. Az is előfordulhat, hogy olyan karakterrel kell lépni, aki az előbb volt, de körülvették a Terminatorok kegyetlen csapatai, és a saját testi épsége miatt neki kell következnie, hogy mentse az irháját. Még akkor is, ha az előző körben ő volt az utcsó, aki lépett. Ha ez megvan, akkor jöhet az ellenállás játékosainak első akcióval dúsított fázisa. Step #2. Dobunk a mi színünk - 4 darab sima, 6 oldalú - kockáival. A kockák értékét egyesével - mindegy milyen sorrendben - hozzárendeljük akciókhoz (mindjárt látjuk mik lehetnek). Ezeket egyesével végrehajtjuk. Nem muszáj mind a 4 kockát használni, de érdemes. Mik tehát az akcióink? 1) Lépni. Ahányat dobunk, annyit lépünk, arra, amerre jól esik. Hexről hexre. A kockát a "Move" négyzetbe rakjuk jelezve, hogy az a terv és lépünk. Fontos, ha egy kékkel elválasztott szekcióhoz érünk, ahol "Waypoint" nevű token van (? van rajtuk, és Alfától Echoig megy az elnevezésük), akkor a tokent azonnal fel kell fedni - akár lépés közben -, és végrehajtani amit a leírás rendel. Utána a maradék lépést leléphetjük. Ha valami másért megszakítjuk a lépésünket - például lövöldözni -, akkor utána már nem léphetjük le a differenciát. 2.) Harcolni. Amennyiben az ellen lőtávon belül van és tiszta rálátásunk (line of sight) van rá (vagyis nincs akadály az útban), akkor a kocká(ka)t az "Attack" négyzetbe tehetjük. A fegyverünk típusa mutatja hány támadókockát használhatunk ehhez. Minden csillag találatot ér. Az ököl és koponya szimbólumok különleges képességeket jelentenek, minden dobásnál csekkoljuk a kártyákat, hogy mi is a hatásuk. Ha a találataink száma annyi, vagy nagyobb, mint az ellen védelem értéke, akkor instant halál éri őtet. Ha kevesebb, akkor pechünk van. 3) Interakció, vagyis tárgyak használata. Ha egy olyan tereptárgy mellett állunk, amit lehet babrálni, akkor választhatjuk, hogy az egyik kockánkkal hozzányúlunk. Bekapcsoljuk, megnézzük, kifosztjuk, ilyesmi. 4) Pihenés, gyógyulás és gyógyítás. Egy kockát arra szánunk, hogy gyógyuljunk. A pihenéssel 1 sebzést vehetünk le magunkról. A másik dolog, hogy földön felvő, vagy sérült bajtársankat gyógyíthatjuk. Ezek voltak tehát a rendelkezésünkre álló akciók. Ha az adott karakter végzett velük, jöhet a Skynet.

Step #3. Az ellenség körének fázisai eképp alakulnak - ez csak azokat az ellenségeket jelenti, akik a mi színünkben pompáznak: 1) Új ellenségek érkezése. Dobunk az előre meghatározott számú kockával. 1 vagy 2 darab. A pálya bizonyos részein ajtók vannak, amiken beszivároghatnak a Halálosztók. Az ajókon dobókocka számok. Ha ezeket a számokat dobjuk megjelenik a soron következő gonosztevő. 2) Az ellenségek mozognak. A Terminatorok kártyáin rajta van mennyit tudnak lépni. Ezt - ha lehet - mindig lelépik. A célpont mindig a legközelebbi hős. Ilyenkor az összes adott színű Terminátor halad. 3) Támad az ellen! A Terminatorok kártyáin rajta van hány kockával támadnak, ha lőtávon belül vannak és ha tiszta a rálátásuk a célra. Csak a koponya dobás számít sebzésnek, ellentétben az emberek dobásaival. Minden koponya 1 találat. 4) Boss/Főellenség támad. Ugyanúgy, mint a többi ellenség támad minket. Annyi a különbség, hogy ők minden körben mozognak, támadnak. Nekik külön kis kártyájuk van, amit néznünk kell, mert ők más logika szerint mennek. 5) Lebénult, mozgásképtelen ellenségek újra aktiválódnak. Megesik, hogy lebénítunk egy gonosztevőt - mondjuk EMP gránáttal -, ebben a fázisban újra mozgásképesek lesznek. És megint jőnek, kopogtatnak.

Mi van, ha egy karakterünk benyeli a 4-dik sebzést, azaz találatot? Megsérül. Lesérül. Elfekszik. Nem hal meg, nem esik ki, de kifekszik. Ekkor is tud haladni és harcolni, de minden dobása 1-esnek minősul. Tehát csak húzza magát. Ami jó hír, hogy ilyenkor a Terminatorok ignorálják őket és a többi ellenség felé indulnak, illetve a társak meg tudják őket gyógyítani. Amint a körben mindezt megtettük kész is, talpra állhatnak és harcolhatnak tovább. Majd kezdődhet egy új kör.

Éééééééés tehát ennyi! Ez az az alapvető tudás, ami ahhoz kell, hogy nekifussunk a játéknak és képbe kerüljünk, mire is számítsunk. A maradékot tessék kiszaszerolni a 23 oldalas leírásból.

pic4076016.jpg

A Terminator Genisys: Rise of the Resistance játékkal nekem egy bajom van. Miért pont az egyik legbénább film alapján készült? Hát kinek jut eszébe ez a srác Kyle Reese szerepében, mikor meglátja? John Connorrol nem is beszélve. Meg ott van Dr. Who is, aki a filmben ráadásul pont, hogy beépített ügynököt játszott. Argh! Persze, nyilván a licensz, meg szerzői jog, meg örüljünk, hogy legalább ez van. Oké, lépjünk ezeken át! Szóóóóóóóóóóóóóóóóóval! Új az ötlet? Nem. Láttunk már ilyet? Persze! Ami viszont nekem nagyon tetszik, hogy a Terminator Genisys: Rise of the Resistance egy letisztult, egyszerű játék. Nincs az a sok-sok kártya, amiket folyton kukkolni kell, hogy most melyiket is használjam? Max 2 fegyver és 1 eszköz, semmi több. Emlékszünk még a régi PC játékokra, ahol a karakter nettó 66543 fegyvert vitt magával? Kispisztoly, puska, az anyja kiskése és egy atom bomba, biztos, ami biztos. Na ez nincs. A mázli faktor nagyon nagy szerepet játszik. Akciókban épp annyira, mint a Terminatorok újra termelésében. Ha jókat dobunk, akkor egy kellemetlen helyzetet ép bőrrel megúszunk és egy új ellenséget sem rakunk a pályára. Ha pechünk van, akkor nem. Random-faktor. Tök klafa, hogy már egyedül is lehet játszani, csak annyi, hogy több karaktert kell irányítani. Először, amikor elkenték a kicsi számat a gépek azt gondoltam, hogy ha többen vagyunk, akkor nagyobb a siker esélye. Ami relatív igaz, de mégsem. Mert ugyebár minden körben újratermeljük a Terminatorokat. Szal a játékosok számának emelkedésével egyenesen arányos az az ellenfelek megjelenésének esélye. Nem baj. Minél több, annál jobb. A terep lepakolása továbbra is meglehetősen időigényes folyamat, de annyira nem gáz, mert nincs túl sok a duplaoldalas kartonlapból. Apróság, hogy praktikusabb lenne, ha össze lehetne őket passzintani fixre, akkor nem mozognának el folyton egy béna, kapkodó mozdulattól. Sajna csak 4 szereplő van, akiből választhatunk. Még fért volna szerintem. Amit még hiányoltam, az a minifugurákhoz valami képes leírás, hogy ki kicsoda. Nem biztos, hogy mindeki tudja hogy néz ki egy lángszórós T-800-as endoskeleton. Apropó minifigurák. Nagggggggyon jók. Főleg, ha valaki lelkes és még ki is festi őket. Állat. A grafika pont olyan, amilyennek lennie köll. Csúnya, randa Terminatorok vicsorognak. Fegyverekből és eszközökből nincs hiány. Ahogy a játék nehézségét is lehet fokozni. A 7 küldetés kapmányban klafa. Itt megint annyi, hogy fért volna még pár. Mondjuk, nem könnyűek. Bele kell jönni, így ne lepődjünk meg, ha minden karakter a földön húzza magát egy rakat Terminator gyűrűjében a küldetés felére. Sajna csak angolul kapható - egyelőre -, és sajna nem is olcsó darab, mert nagyocska. Nem veszélyes, de kell hozzá kis tudás a konyhanyelven túl. Egy-egy pálya jó másfél, két óra is lehet. Persze, ha lehentelnek minket ripsz-ropsz, akkor nem. A leírás amúgy elrettentően hosszúnak tűnik. Ne ijedjünk meg. Olvassuk át módszeresen. A végén még extra infók vannak kilistázva a kártyákról és akciókról. Kapunk player aid kártyákat, amiket jó, ha a kis kezünk ügyében tartunk. Helyigénye? Konyhaasztal. Minimum. Szánjuk rá az időt és helyet. Kicsit zavaró, hogy miután szétkaptam a karton darabokat - tokenek, tereplapok -, nem fértek vissza a dobozba rendesen. Egy pár centi híjja van. De ez a legkevesebb.

A Terminator Genisys: Rise of the Resistance egy kiforrott, letisztult jó kis játék. Könnyen elsajátítható mechanizmussal és folyamatos izgalmakkal. Hagyd az új filmeket a francba! Inkább ez a játék! Nem csak rajongóknak! Nyomjuk be Brad Fiedel zenéjét és irány a harcmező!

I'll be back! - T-800

Játékosok száma: 1-4
Ajánlott kor: 14+ év
Játékidő: 90-120 perc
Grafika: 4/5
Komplexitás: 2.5/5
Újrajátszhatóság: 4/5
Helyigény: nagy
Nyelv: angol

Összesen: 84%

Játszottál már ezzel a játékkal? Mik a tapasztalataid? Írd le kommentben! Ha nem, akkor próbáld ki, és utána írd le, hogy tetszett!

Mutiban itt van pár figura a hozzájuk tartozó szakirodalom előtt.

polish_20191217_094155157.jpg

És hogy a szokásos "így néz ki a játék játék közben" kép is meglegyen. Ezúttal egy finom kamilla teával, Macska Marcella nélkül. Íme:

polish_20191217_094106011.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr7515354310

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása