Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

Star Wars: Peremvidék (Outer Rim)

2020. január 02. - xoxoxkapitany

A szokásos bevezető most kiváló alkalmat kínálna arra, hogy behatóbban megismerjük a Csillagok Háborúja kibővített világának egy távoli részét, név szerint a Peremvidéket. Annak zegeit és zugait, a bolygókat, a helyi hírhedtségeket, a csempészeket, a huttokat, a Kessel futamot és miegymást. De nem ez lesz most. Tudni illik a 2019-es évben nem volt hiány néznivaló Star Wars-ból. Egész pontosan 2 olyan fontos alkotásra gondolok, amiket mindenképpen meg kell említeni. Nem szeretném egyiket sem elspoilerezni, úgyhogy mintha tojásokon mászkálnék, vigyázok. ...de azért szólok: (esetleges) Spoiler és szubjektivitás veszély!

1977-2019. Egy korszak zárult le. 42 év. 9 film a sagában. A Skywalkerek felemelkedése, bukása, újra felemelkedése, és... őőő... zavaros vége. Igazi űr-szappanopera. A szerelmes szív eltévedt, hogy később a fia megmentse. A IX. epizód - Skywalker kora (Rise of Skywalker) - decemberben jött ki az utolsó trilógia, és mind a 9 film záróakkordjaként. Előbb viszont ugorjunk vissza pár évet. Az Ébredő erő nyitotta az új sort. Volt, amilyen volt. Gyakorlatilag a 4-dik epizód másolatát hozta össze J.J. Abrams rendező. Ezen még át lehetett lépni mondván "oké, akkor kiváncsi vagyok hova fut ki a dolog, amikor felpörög". Ami ezután jött viszont minden jó érzésű rajongót mellbe vágott. Az Utolsó Jedik Rian Johnson-tól gyakorlatilag sehogy nem kapcsolódott semmihez korábbról, vagy ahol mégis, ott kábé keresztbe tett mindennek. Ezzel a "tojok rátok" attitűddel sikerült elfordítani a jónépet a SW-tól, elég megnézni a játék és egyéb más eladásokat. A béka valaga hozzájuk képest egy messzi-messzi galaxisban volt. De a kutya ugat, a karaván meg halad. Jönnie kellett az utolsó filmnek, mert a terv, az terv. Ismét J.J. Abrams ült a rendezői székbe. Na most nem jönnek a spoilerek! Röviden azt mondanám, hogy a film mindent megtett, amit lehetett a kármentesítés kategóriában. Ám ez egy Star Wars filmhez kevés. Harmat gyenge. Persze, a filmek önálló sci-fi alkotásokként működnek, de a nagy egész részeiként nem. Összességében: semmilyen szél nem jó annak a hajónak, amely nem tudja merre tart. Kár. DE! Mindeközben történt valami más is. 

Jon Favreau (példul neki köszönhetjük az első Iron man filmet) írói és produceri tevékenységének hála megjelent a Mandalorian sorozat 8 epizóddal az első évadban. És elsöpört mindent. Ez, kérem szépen, A Star Wars. Látszik, hogy olyanok csinálták, akik értik mi kell a rajongóknak, akik tudnak történeteket írni, akik tudnak karakterfejlődést bemutatni, és akik tisztelik az alapanyagot. Mindezt olyan színészekkel, akik mind kiváló munkát végeznek. Fontos megemlíteni, hogy a főhősünkön végig sisak van, ami semmit nem mutat az ábrázatából. És így is kijönnek érzelmek, gesztusok, a satöbbi. Közben meg semmi Jedizés, meg fénykardozás. Ki az a Skywalker? Nagyon helyesen! Itt egy fejvadászt követtünk hétről hétre. És itt kell megálljak, különben oldalakat írnék tele áradozással. Mert tényleg jó! Tényleg Star Wars... éééééééés Baby Yoda! *kacsint* Extra jó hír, hogy a 2-dik évadot már forgatják. Én speciel már nagyon várom. Addig viszont röppenjünk el a peremvidékre, és csempész-fejvadászkodjunk kicsit!  

 yoda.jpg

A Star Wars: Peremvidék 2019-ben jelent meg. A kiadója a Fantasy Flight Games, és ha valakinek ez a név ismerősen cseng Star Wars-os játékok hallatán, az nem véletlen. Jó párat jegyez már a cég. A játéknak konkrétan Corey Konieczka és Tony Fanchi a két apja. A doboz meglehetős, és meg is van pakolva. 

Tartalma: 12 db űrhajólap, 4 db játékostábla, 4 db pici, fehér műanyag jelölő, 16 befolyás jelölő (4 db minden frakcióhoz), 22 db találkozás token, 8 db karakterjelölő, 8 db átlátszó talp, 16 db járőr hajótoken (4 db frakciónként), 40 db sérülés jelölő, 60 db kredit token (értékben: 1000-esből 40 db, 5000-esből 16 db és 4 db 10000-es. A kredit amúgy a Star Wars világának pénzneme.), 12 db céljelölő, 2 db térképvég, 6 db kocka, 6 db térképlap, 70 db találkozáskártya, 70 db piackártya, 53 db adatbankkártya, 8 db karakterkártya, 4 segtségkártya, 10 db MI (Mesterséges Intelligencia) kártya és 2 db szabálykönyv. Nem semmi! Trükkösek, mert pár alkatrészt a doboz aljában lévő karton alá rejtettek.

A szabálykönyv eképp tüzel fel minket: Bújjunk egy fejvadász, csempész vagy zsoldos bőrébe és szerezzünk hírnevet a galaxisban. Utazzunk a peremvidékre a saját hajónkkal és bérejünk fel ismert szereplőket a Star Wars világából legénységnek akár a lázadók, a birodalom, a huttok vagy a bűnöző szindikátus ellen harcolni. A célod annyi hírnevet szerezni, hogy legendává válj.

star-warsperemvidek.jpg

Világos tehát. A feladatunk nem más mint híressé válni, vagyis inkább hírhedtté. Ehhez csempészni kell, fejvadászkodni kell, el kell kerülni az ellenséges frakciókat és őrjáratokat (a fentebb emltett lázadó, birodalom, huttok és szindikátus a 4 frakció) vagy alkalmasint megütközni a többi fejvadásszal. Izgalom potmeter feltekerve!

Mint látható rendesen kapunk anyagot a dobozban - tokeneket és kártyákat dögivel. Pakoljuk ki tehát, amink van, ami kell, és készüljünk elő. A leírás is mindig segít. Először rakjuk össze a tértképet. Klafa félkörívet kell, hogy kapjunk. Válasszuk ki melyik (anti)hős lesz a mi karakterünk. Ehhez megkapjuk annak karakterkártyáját, a figurát a talppal, egy játékostáblát (ott a hírnevet állítsuk 0-ra, és a frakciókat semlegesre), plusz kezdésnek egy bemelegítő hajót, semmi extrával. Még szervó sincs benne. A kiválasztottunk kártyáján van egy szám, ami mutatja, hogy melyik kártyát kell az adatbankból kivenni. Ott lesz az első feladatunk és, hogy melyik bolygóról indulunk. A kártyákat amúgy a játékostábla és a hajókártya megfelelő részein tárolhatjuk (rakomány, legénység, fejlesztés, vérdíj, teendő, stb.). A 4 őrjáratjelölőt tegyük a térkép 2-2 végére az ikonjaiknak megfelelően. Az MI paklit hagyjuk, ha nem egyedül játszunk. Az adatbank pakli számozva van, ne is babráljuk, nem kell kevergetni, hogy hama-hama megtaláljuk a lapokat. A találkozás paklikat a bolygók szerint szedjük szét, keverjük meg és tegyük kézügybe. Azt a 22 darab találkozás tokent szintén kutyuljuk össze, és rakjuk fel a térképre képpel lefele. Minden bolygó mellé 2 jut. Színkód segít, hogy hova melyik kerül, lényeg hogy titkos a személyek azonossága. A piac paklikat (6 darab) szintén válogassuk szét, keverjünk rajtuk egy jóóóó nagyot és tegyük szintén elérhető közelségbe. Minden piac pakli felső lapját csapjuk fel. Érdemes a paklikat a térkép-patkó belsejébe pakolni. Az első játékos 4000 kreditet kap, a második 6000-et, a harmadik 8000-et és - minő meglepetés - a negyedik 10000-et. Kockák szintén megvannak? Szuper! Uccu!

Minden játékos köre 3 fázisból áll: 1) tervezési fázis, 2) akció fázis és 3) találkozás fázis. Természetesen -, hogy annyira azért ne legyen egyszerű - minden fázis több lépest foglal magában. Lássuk! A tervezési fázis alatt csak 1-et hajthatunk végre a következőkből: a) mozogni max annyit, amennyit a hajónk tud röppenni. b) minden sérülésünktől megszabadulhatunk, c) kapunk 2000 kreditet, ha nincs épp kedvünk repkedni. Eddig tiszta sor. 

Az ackió fázis alatt már több lehetőségünk van tevékenykedni, ugyanis bármennyit végrehajthatunk az akciókból. Ha lehet, akár mindent. Ahogy jól esik. a) csere, ami azt jelenti, ha egy másik játékossal azonos helyen vagyunk, akkor kártyákat csereberélhetünk. Persze nem volna kellően simlis fajta játék, ha csak egy az egyben lehetne trédelni. Biza! Például, mondhatjuk, hogy most adunk X ezret és valamikor maaajd még Y ezret. Aztán ki-ki eldönti bízik-e a másikban. Lehet, hogy majd fizet, de lehet, hogy ráfizet és megfizet majd. b) piac, vagyis megvehetjük az egyik piac pakli legfelső lapját. Nagy segítség ugyebár, hogy fel van csapva a lap, nem veszünk zsákbamacskát. Itt hozzá kell tenni, hogy van lehetőségünk az egyik pakli felső lapját alulra tenni és újat emelni. Ezzel lehet kicsit pörgetni a lapokat. Ha finnyásak vagyunk, és az se tetszik, sem gond, mert nem kötelező megvenni. c) leszállítás, vagyis a rakományt vagy vérdíjjat leadjuk, ha a megfelelő helyen vagyunk. Mindenképp figyelmesen olvassuk el a kártyákat, mert van, amikor nem csak ledobjuk a cumót, hanem a sikerhez próbát is kell tennünk! De hát muszáj, mert ezzel lehet pontokat gyűjteni. Aki elmegy csempésznek, az ne lepődjön meg, ha.... meg kell néha szendvedni a sikerért. Siker esetén a kártya megy a saját paklija aljára. d) különleges akció végrehajtása, amiket bizonyos találunk "ackió" felkiáltással. Ha ezzel megvagyunk, mehetünk a 3-dik fázisra. 

Ám előtte beszélnünk kell picit a járőrökről. Mert a 4 frakciójárőrei sem ülnek tétlenül. Olyannyira, hogy repkedésünk alatt megesik, hogy nem lehet kikerülni a járőrt és át kell repülni rajtuk. Na azt nem lehet. Ha járőrbe botlunk, akkor ott meg kell állni. Ha az adott frakcióval semleges vagy pozitív viszonyban vagyunk akkor nem kötelező harcolni. És hogyan mozognak? A piacos kártyákon van rajta, hogy melyik járőr megy mennyit. Vagyis ahányszor megvezünk egy piac kártyát, és új lapot teszünk a helyére leolvassuk az újról, hogy az ott jelzett frakció járőhajója mennyit halad felénk. Nademostakkor, a 3-dik fázis! A következőkből egyet választhatunk: a) találkozás egy járőrrel. Ha negatív a viszonyunk az adott frakcióval, akkor kötelező a harc (mindjárt kitérünk rá picit). b) találkozás a hellyel. Oké, ez furán hangzik. A lényeg, hogy húzhatunk egy lapot abból a találkozás pakliból, amelyik bolygón vagyunk, vagy az űrben kint. És végrehajtjuk, ami rajta van. c) találkozás kontakttal, vagyis a bolygó egyik lefordított jelölőjét megnézzük, és az ott található szám szerinti adatbankkártyák is kibogarásszuk. Így lehet példul megtalálni a célszemélyeket, vagy legénységet toborozni. d) végrehajtunk egy "találkozás" feliratú kártyánkat. És kész. Jöhet a kövi játékos.

Még egy pár apróság: néha próbát kell tennünk bizonyos képességekből 2 kocka dobásával. A karatkereink is rendelkeznek alapból pár képességgel, de minél fejlettebb a karakter és minél többen vagyunk a hajón, annál nagyobb az esélyünk a sikerre. 3 eshetőség van így: amatőrök vagyunk és csak 1 bizonyos eredmény jó a kockával (kicsi esély sajna). Képzettek vagyunk és már 2 fajta eredmény is jó (közepes esélyek). Profik vagyunk bármi eredmény jó (csak ne legyen üres, na. Csak sikerül?!). Más: harc. Az alapvető szabályok egyszerűek. Annyi kockával kell dobni, amennyit a piros érték mutat a karaktereken/hajókon (felszíni- vagy űrharc). A találatokat regisztráljuk sérülésekként és az nyer, aki többet sebzett. Harcolhatunk a célszeméllyel, ellenfelekkel és járőrhajókkal is. Utóbbi azért érdekes, mert ha legyűrjük őket, akkor újabb, erősebb járőr jön. Ha esetleg legyőznek, akkor simán eldöntjük a bábunkat (kidőlünk) és - bár ezzel vége az adott körnek - a kövi körben újra jöhetünk. Mondjuk fizetni kell 3000 kreditet és az összes "titok" kártyánkat bebukjuk. Viszont nem lehet kiesni a játékból. Ésmégannyihogy: A frakcióknál a befolyásunknak 3 állása lehet: pozitív, semleges vagy negatív. Ezeket a kis tili-tolikkal állíthatjuk be a játékostáblán, és ezen múlik ki kerget minket, ha úgy van, illletve a járórőknél is ez befolyásolja, hogy lesz-e hadd el had.

A végén az győz, aki 10 ponotot/hírnevet gyűjt elsőnek. Premier játékra elég a 8 is.

Nagyon nagy vonalakban ennyi, amit érdemes tudni. Nyilván, ha egy játékhoz 2, azaz kettő szabálykönyvet adnak, akkor még rejt apróságokat, amiket ki kell szaszerolni. De amúgy tényleg: éééééééééééés ennyi!

pic4566671.png

Jyn Erso, Pona Baba, Lobot, Chewbacca és még sokan mások. A Star Wars: Peremvidék. Jaj de jó ez! Igazán jól hozza a csempészkedős, vérdíjjas, sunnyogós hangulatot. Mi döntünk mihez füllik a fogunk. Rakományt csempészni vagy vérdíjjat vadászni, esetleg szívességet tenni egy frakciónak. Ennek elsajátításában jó szolgálatot tesz a két könyvecske. Beugratós, mert az egyik szabálykönyv a "hogyan játszunk", a másik viszont "csupán" kivonata a kulcsszavaknak. Plusz a segítségkártyák is kéznél vannak.  Persze a nagy vonzerő a rajongóknak Boba Fett, Lando, Han, Bossk vagy IG-88 karakterében van. Plusz a hajók többsége is a nagy klasszikus. Még a HWK is benne van, aminek én külön örültem. A krediteket látva eszembe jutott amikor Luke és Ben Hannal alkudozik mennyiért vinnék el őket az Alderaanra. "Ennyiért egy hajót is kapunk!". És tényleg, reális az ár. A grafika a megszokott jó minőség, nem fotók, de totál realisztikusak. Az alkatrészek is pompás minőségűek, mondjuk látható, hogy a FFG ugyanazokat a kockákat használ(tat)ja minél több játékához. Viszont az külön király, hogy a játékostáblák vastagabb lapból vannak, és sokkal praktikusabbak emiatt - a jelölőt simán bele lehet döfni így nem gurul el. A játék kapható magyarul is, én utóbbira szavaznék, mert a kártyákat nagyon végig kell olvasni. Apropó kártyák és karakterek. Az, hogy rakományt csempészgetünk jobbra-balra az egy dolog. A karaktereink és a hajók mind különleges képességekkel bírnak. Nagyon nem mindegy, hogy megkukucskálhatunk-e egy lefordított tokent vagy nem. Vagy hogy olyan hajónk legyen, ami legalább 2 legénységet is tud hurcolni, plusz van hely extra rakománynak. Tehát fontos: fejleszteni kell! Jobb hajó, több cucc, tutibb győzelem csatában, stb. Mondjuk az erő, meg a jedik/sith-ek és egyéb hókusz-pókuszok totál kimaradtak, de nem is hiányzik. A képen is látszik, bazira helyigényes, minimum egy ebédlőasztalnyi hely kell. A másik dolog, ami kell az az idő. Hussssss elröppent az a majdnem 3 óra. Király, hogy lehet egyedül játszani, mert az MI is jól össze van rakva. Egy baja van: iszonyat OP (Over Powered = bazira túúúúúl erős). Az "automata" ellenfél szinte minden körben pénzt kap és próbákat sem kell tegyen. Mondhatni aranyifjú, akinek az ölébe hullik a pénz. De legalább jó kis kihívás. A játékban a temérdek kártya naggggyon sok variát biztosít. Nem kell aggódni, hogy megunjuk egyhamar. Mondjuk, a doboz nem kicsi, így lehet nem ezt tenném be a tatyóba nyaraláshoz.

A Star Wars: Peremvidék társast igencsak eltalálták. Nagyon adja a hangulatot, csak tényleg szánjuk rá az időt, és helyet. Mehet a háttérben John Williams zenéje. Egyedül is izgalmas, na de a haverokkal? Ott kezdődik a móka! 

"Nem haragszom Önre, Needa kapitány" - Darth Vader

Játékosok száma: 1-4
Ajánlott kor: 14+ év
Játékidő: 120-180 perc
Grafika: 4/5
Komplexitás: 3/5
Újrajátszhatóság: 4/5
Helyigény: nagy
Nyelv: magyar vagy angol

Összesen: 78%

Játszottál már ezzel a játékkal? Mik a tapasztalataid? Írd le kommentben! Ha nem, akkor próbáld ki, és utána írd le, hogy tetszett!

Oké, kiderült, hogy Macska Marcella nem SW rajongó. Annál inkább szundi rajongó. Itt is épp a hobbijának él.

macsek.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr9615379138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása