Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

Arkham Horror: The Card Game

2019. január 08. - xoxoxkapitany

Howard Phillips Lovecraft vagy ahogy mindenki ismeri: HP Lovecraft. Az 1890-1937 élt amerikai horror író, akinek a művei a mai napig óriási hatással vannak a popkultúrára, az irodalomra, festészetre, filmekre, játékokra és  zenére egyaránt. Metallica: The call of Cthulhu hogy csak egyet említsek. Az 1926-os novella az egész Cthulhu mítosz alapvető része.

cthulhu_sketch_by_lovecraft.jpg

"The oldest and strongest emotion of mankind is fear, and the oldest and strongest kind of fear is fear of the unknown."
     –H.P. Lovecraft

Ezzel a gyönyörű felütéssel kezdve jelentette meg a Fantasy Flight Games az Arkham Horror kártyajátékot, ami a Lovecraft-i világba repíti a játékosokat. Szörnyek, nyomozás, izgalom, elhagyatott építmények, misztikus erdők, mocsarak, ősi rituálék, káosz és még sorolhatnánk mi minden vár az 1920-as évek végén játszódó történetekben a kalandorokra.

LCG, Living Card Game. Azaz a játékot újrajátszva mindig más és más úton fogunk eljutni az adott történet végéhez. Ami szintén több fajta lehet kezdve a "minden frankó volt, meghalt a főgonosz, kiszabadult a csapat, hurrától" egészen odáig, hogy "volt olyan karakter, aki meghalt, másik pedig eszét vesztette, a harmadik meg még mindig egy szörnnyel néz farkasszemet valamelyik teremben." Persze ez azért a legeslegrosszabb eshetőség és nem fordul elő, de a pakliban bent van a rend kedvéért. A játék során gyűjtünk tárgyakat, viszünk magunkkal segítőket, fegyvereket, eszközöket és XP pontokat szerzünk, ami majd jól jöhet, mert a móka az első játék után nem kell, hogy véget érjen. És akinek megtetszik az Arkham Horror, annak nem is fog.

ahc01_feature.jpg

A játék kooperatív, ahol segíteni egymást ajánlottan kötelező. Elég a játék ellenségeivel hadakozni, nem hogy még egymással is küzdjünk. Egységben az erő. A közepes dobozt rendesen telepakloták. Van benne 239 kártya (5 nyomozó, 5 minikárya a nyomozókról, 110 scenario kártya, 119 játékoskártya), 149 token (szerencsére nem kell mind egyszerre egy játékhoz), 1 játékleírás, 1 szabályok és hivatkozások gyűjtemény és 1 kezdő küldetésfüzet. A játékleírásban az alapokat magyarázzák el, hogyan kell elhelyezni mindent, hogyan mennek a körök, ki mit tehet, mit nem, mikor mi történik, mi nem, milyen lapok vannak és azok mire jók, mire nem, stb. Míg a szabályok és hivatkozások könyve ABC sorrendben az előkerülő kifejezéseket és azok hatását írja le.

Miről szól a kezdő szett? A címe: Night of the Zealot. 1928. szeptember 18-at írunk. Nyomozók vagyunk és a csendes kis Arkham városkában ténykedünk. Amikoris egy ősi gonosz jelenik, és spoiler lenne, ha itt tovább részletezném. Elég az hozzá, hogy a megszokott életünk fenekestül felfordul miután elhagyjuk az első helyszínt, egy házikó könyvtárát. Apropó nyomozók! Minden nyomozó másban erős, és a kategóriájának megfelelő felszerelést vihet magával. Érdemes olyan nyomozókat választani az elején, akik nagyjából komplementerei egymásnak. Két klafa nyomfejtővel nehezen lehet megküzdeni a felbukkanó szekta tagokkal, ahogy két "terminátor" nehezen találja majd meg a nyomokat. Ehhez a kiskönyv pompás segítséget nyújt az elején, és később a játékosok már maguktól tudnak majd variálni. A felszereléspakli, amiből húzunk és gazdálkodunk vastag, de amit valóban kijátszunk az annyi, amennyi tényleg elférne egy emberen. Hiába akarunk kijátszani 10 pisztolyt, 4 totemet, 2 maszkot és 7 enciklopédiát, hisz 2 kéz, 1 nyak, 1 fej, stb adatott meg egy-egy játékosnak. A kijátszás amúgy is erőforrásba kerül, és mivel az szűkösen áll rendelkezésre nagyon meg kell gondolni, mi az ami tényleg kell, ha beüt a ménkű.

ahc01_cardfan_wendy.png

 

Na jó, na jó, de mi a cél? Erre 2 kártya adja meg a választ: az agenda és az act kártyák. Az egyik az aktuális helyzetet és az elvégzendő feladatot írja, a másik azt, hogy mi fog történni, ha nem sikerül időben a produkció. A két kártya egymás mellé helyezve egy könyvet ad ki. Ötletes. Nyomokat keresünk, amik az adott helyszíneken vannak "elrejtve", amiket megszerezve továbbléphetünk. Eközben minden körben egyre több és több kellemetlenség jelenik meg, amiket le kell győzni, mert szörnyen lassítják a munkát és roppant zavaróak. Szóval a cél: megtalálni a nyomokat, lapozni a következő feladatra, legyőzni (de legalább elkerülni) a gonoszokat. Az utolsó oldal az egyik kártyán a megnyugtató megoldáshoz vezet, ami a kiskönyvben van leírva. A másik kártya utolsó darabja egy nem túl kedvező véghez irányít. Az alapján, ahogy teljesítünk kell kiválasszuk melyik történet vég a miénk.

Egy dolgot még meg kell említeni. A Káosz zsák. Igen, az az átok Káosz zsák. A játékban nincs kockadobálás. A karaktereknek van X képessége, Y mennyiségben. Ezekkel áll neki egy feladatnak, ahol Z mennyiség kell a megoldáshoz. De ez így túl egyszerű lenne. Ezt meg kell próbálni módosítani (nem opció)! Fogunk egy kis nem átlátszó zsákot, zacsit és beleszórjuk a leírtaknak megfelelő mennyiségű tokent. És húzunk, amikor kell, a kihúzott token pedig befolyásolja az eredményt. Az értékek módosulhatnak a +1, 0, -1 vagy akar -6 értékkel, és ott van az pár csodálatos speciális token. A hatásukat nem kell ecsetelni, ha annyit mondok, hogy van, amin halálfej van, a másikon Cthulhu csápjai.

A játék körökre van osztva. Minden körben négy fázis van. Ezek sorrendben: 1) a Mítosz fázis, ilyenkor húzni kell egy kártyát és jöhet egy kellemetlenség. 2) Vizsgálódás (Investigation), amikor rajtunk a sor, hogy nyomozzunk, harcoljunk, nyalogassuk sebeinket, közlekedjünk, stb. Ezen fázishoz találunk kártyákat, amik mint bevásárlólisták sorolják, hogy miket tehetünk. 3) Ellenség fázis. Támadnak a Lovecraft-i szörnyek (ha jelen vannak). 4) Pótolunk egy erőforrást és egy kártyát (Upkeep). Ezzel véget ér a kör, és kezdődik újra az első fázissal, hogy magunkra szabadítsunk újabb csudákat.

arkham-horror-2.jpg

A játék komplex és hely- és időigényes. Csak nagy kitartással rendelkező kezdőknek ajánlott vagy olyanoknak, akik már benne vannak a hasonló mechanikájú játékokban. Hozzá kell tegyek annyit, hogy mi ezzel a játékkal csocsós kezdőként találkoztunk először. Se kép, se hang arról, hogy egy ilyen  kártyajáték, ami nem az Uno, snapszer vagy ulti, hogyan is működik. Hogy minden szónak a káryán külön fontossága van, kiszaszerolni, hogy melyik mit jelent, vagy hogyan alkalmazzuk nem volt egyszerű menet. Ez mint kiderült nem volt egy bölcs választás, hisz a komplexitásának bemutatásához nemhogy egy blog bejegyzés nem elég, de az alkotók is 2 vastag, apróval szedett könyvben tanítják a játék csínyját és bínyját. Túlzás nélkül mondhatom, hogy több órát szenteltünk neki, olvastuk a leírásokat, plusz a neten amit lehet és videókat bámultunk a youtube-on. Hosszú. Órák. De megérte! Azt kell mondjam megérte. Ez lett az egyik kedvenc.

Külön jó, hogy akár egyedül is lehet játszani. A grafika szép, jól el lett találva. Viszont! A játék nyelve angol. Így a kézzel-lábbal beszélők bele se kezdjenek, mert nem konyhanyelven fogalmaztak az alkotók. És nem úgy tűnik, hogy bármelyik magyar kiadó venné a bátorságot, hogy kiadja magyarul egyelőre. Megjelenése óta megannyi kiegészítőt és folytatást adtak ki. Vannak önállóan játszható kártyacsomagok és vannak olyanok, amik egy történet részei, így kell hozzájuk egy adott kiegészítő. Az alapcsomag viszont az összesben használható. A megszerzett tapasztalati pontok (XP) és kapott tárgyak vagy kísérők vihetők tovább. Sőt néhány kiegészítőbe bele is kell pakolni lapokat az alap szettből. A játék erőssége variálható, ami az említett Káosz zsák tartalmára vonatkozik. Bár a játék az "easy" szót használja, mint a legkönnyebb, de én azt mondanám, hogy a nehéztől a "na jó ezt azért már nem" nehézségig fokozható. Mindenki kalandvágyára van bízva, de javasolt tényleg könnyűn kezdeni. Titokban tudunk azért könnyíteni és pakolni kedvező tokeneket is a zsákba, ha kicsit csalni akarunk. De csak akkor, ha senki nem látja.

Nincs más hátra, mint hogy csomagoljuk be a nagyítónkat, zseblámpánkat, golyóálló mellényt, .45-ös pisztolyt, enciklopédiát, varázsamulettet, Leo de Lucát és irány a Massachusetts-beli festői Arkham!

Típus: Kártya
Játékosok száma: 1-4
Ajánlott kor: 14+
Játékidő: 1-2 óra
Grafika: 5/5
Komplexitás: 5/5
Újrajátszhatóság: 5/5

 Összessen: 5/5

Játszottál már ezzel a játékkal? Mik a tapasztalataid? Írd le kommentben! Ha nem, akkor próbáld ki, és utána írd le, hogy tetszett!

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr8514547980

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása