Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

Star Wars: X-Wing Miniatures Game (1st edition)

2019. február 10. - xoxoxkapitany

Az X szárnyú vadászokat az Incom Corporation gyártja. Az űrhajó mára a Felkelés szimbolumává vált. Aki meglátja azonnal Luke Skywalker-rel asszociálja, aki az első Halálcsillag elpusztításánál egy ilyen gépet vezetett R2D2-val. Vagy, amikor megtanultuk, hogy a méret nem számít, amikor ki kell emelni egy X szárnyút a mocsárból. Az eredeti koncepcióban a T-65-ös egy egyszemélyes vadász űrhajó, asztromech droid támogatással. 10 tonna súlyú és 12,5 méter hosszú. Természetesen azóta sok módosításon ment át, később a T-70-es sorozat egyik példányát Poe Dameron vezette az Ellenállás kötelékében. De a Z-95-ös Fejvadász is az X szárnyú alapján készült. Biggs Darklighter, Jek Porkins, Wedge Antilles és még sorolhatnánk az ismert és kevésbbé ismert pilótákat. Az alábbi képen egy E-szárnyú vadász van, ami ötvözi az A-szárnyú gyorsaságát és az X-szárnyú strapabírását. Tudom, tudom ez nem X, de személyes kedvenc.

ewing_negvv.jpg

2012-ben a Fantasy Flight Games kiadta a Star Wars: X-Wing Miniatures Game-et. Egy alapvetően 2 személyes Dogfight szimulátort, azaz a játékban a pilóták harcát tudjuk reprodukálni. Az ötlet nem új, még csak nem is a konkurens Star Trek volt, aki először előrukkolt vele. Bár előbb volt a Star Trek játék, mint a SW, nem lett ekkora siker.

Az alap doboz tartalma: 1 szabálykönyv, 1 quick start könyv, 3 festett makett (1 X-Wing és 2 TIE Fighter), 3 átlátszó műanyag talapzat, 6 átlátszó műanyag toldó, 8 kétoldalas űrhajó token, 11 manőver jelölő, 3 manőver tárcsa, 19 akció token, 13 speciális küldetés token, 6 aszteroida jelölő, 2 pajzs token, 3 stressz token, 3 kritikus találat jelölő, 27 számozott jelölő, 13 hajó kártya, 33 sérülés kártya, 5 upgrade kártya, 3 piros támadó kocka, 3 zöld védekezés kocka és 1 távolságmérő. Huh, nem kevés.

pic1603292.jpg

Tehát az alap dobozban 3 gépet kapunk, amiket "röptethetünk" és amikkel csatázhatunk. A csata egy 1 méter x 1 méteres területen zajlik mindig - erre bármilyen felület megfelel. A feladat: megsemmisíteni az ellenséges hajókat. Amennyiben külön küldetést játszunk, akkor annak megfelelően változik a cél. A játék erre is ad ötleteket, például konvoj kíséret vagy szatellitek megsemmisítése. Kiválasztjuk melyik oldallal szeretnénk lenni és jöhet a mehet.

A szabályok nem bonyik, de van elég apró nünüke bennük, hogy most nem fogunk az egészen végigmenni. Inkább csak átfogó alapok lesznek.

Minden kör ugyanabból a 4 fázisból áll: 1) tervezés, 2) aktiválás, 3) csata és 4) vége/takarítás fázis. Miután összeraktuk a gépeket, hozzárendeltük a kedvenc pilótáinkat, felfegyvereztük pajzzsal és/vagy torpedókkal és rakétákkal indul a tervezés. Ez azt jelenti, hogy hunyorogva megnézzük a játékteret és próbáljuk belőni, hogy hova is akarunk repülni. Szemből akarjuk fogadni az ellenséget, vagy megkerülős csellel dolgozunk, stb. Ehhez a Manőver tárcsákat használjuk, amin beállítjuk, hogy mit hajtunk végre. Például egy könnyű bal 2-es kanyart, vagy egy nehéz 5-ös hajtűkanyart. Az ellenfél ugyanígy tesz. Ha mindenki tervezett az összes űrhajóra, akkor jöhet az aktiválás. Ahol a gépek elindulnak a terveknek megfelelően, és a kapott manőver jelölőket használva precízen kimérjük hova érkezik hajónk. Ha mondjuk a 2-es könnyű kanyart hajtjuk végre, akkor a megfelelő kanyarodó 2-es jelölőt használjuk. Amikor megérkeztek a hajók, és nem egy aszteroidán kötöttünk ki, jöhet a csata. Ha az ellen lőtávolban van akkor BUMM vagy inkább CSSSSSIUUU (lézer imitáció), mehetnek a rakéták satöbbi. Támadó kocka dobás és védekező kocka dobás és reménykedés. Ha ez megvan regisztráljuk az okozott kárt (ha volt), és húzunk sérülés lapot vagy más tokennel jelöljük, amit kell. Majd, ha mindenki végzett eltakarítjuk a terepről, ami nem kell és felkapjuk a tervező tárcsákat, hogy jól megtervezzük titokban a következő manőverünket. És így tovább. Az nyer, aki előbb.

 pic1574101.jpg

Ez tényleg csak egy rövid kivonat a játékról, és remélem adott egy kevés feel-t arról, hogy hogyan is zajlik. Ha ennél többet akarnék írni, akkor egyszerűbb a szabálykönyvet belinkelni. Ami viszont tény, hogy egy nagyon jó kis játék, ki van találva rendesen az összes mechanizmus, mi lesz, ha ez vagy az történik, hogyan mérünk, lövünk, a manőverek nehézsége és sorolhatnám. Végig kell nyálazni egyszer a szabálykönyvet, de utána már, mint a karikacsapás megy. Egy nagyon élvezetes, hangulatos fél vagy 1 órát kapunk. Bevallom én nagyon bele tudtam magam élni, ahogy a TIE vadászok kergetik az X-Winget és vica versa. Kicsit megidézte a 90-es évek PCs X-Wing játékát, csak ez jobb. A grafika jelen esetben inkább a makettet jelenti, és azt kell mondjam szépek lettek, nem elnagyolt kindertojás minőség. A pilóták, a képességek, a fegyverek és upgrade-ek változatosak, lehet próbálgatni. Nem véletlen, hogy világbajnokságot és különféle versenyeket is rendeznek belőle. Kis hazánkban is van rendes fan clubja, aki rákap mindenképp keresse meg őket (KEX), sokat lehet tanulni és jókat repülni, jó fej csapat. Az ajánlott kort tényleg vegyük csak ajánlottnak. Lelkes kis mókusok előbb is elkezdhetik.

Ez volt a "pro" oldal, de nem lenne teljes a kép, ha a "kontra" oldalról nem ejtenénk szót. A leírt doboz tartalom az alap dobozt mutatta be. Az 3 űrhajó. De milyen dogfight, űrcsata az, ahol 3 nyomorult hajó kergeti egymást? Mi a megoldás? A beruházás. Venni újakat, bővíteni. Mennyi van extrában? Csak pár példa: TIE Advanced, - Interceptor, - Bomber, - Striker, - Decimator, - Phantom, Y-, A-, E-, B-Wing, a Falcon, a Ghost, Corelliai Corvette, Naboo Fighter, IG-88, Slave 1, ARC-170, Z-95, Droid fighterek. Nem sorolom fel mindet. Oké, akkor veszek egy E-Winget. Juhú! De az még nem egy osztag... Csak jó lenne még pár darab? Szerencse, hogy a kiegészítő űrhajók nem csak a maketteket adják, hanem újabb upgrade kártyákat, ami máshova is használható. Meg aztán jó lenne egy playmat, ami szép, tematikus, így nem kell a konyhaasztalon játszani. Igaz, emiatt nem is egy könnyen mozgatható játék. Szóval, ha tényleg egy jót akarunk játszani - amolyan film-szerűt -, akkor a zsebünkbe kell nyúlni. Az egyes darabok nem "túl" drágák, de a 4-dik, 5-dik után, ha elkezdünk számolni... ne kezdjünk el számolni.

Egy másik - sokkal bosszantóbb - dolog. Jelen leírás az első generációs játékot vette górcső alá. Csakhogy kijött a 2nd edition. Alapjaiban maradt a játék. ami volt, csakhogy az eddigi beruházásaink nagyjából a kukában landolnak - kivéve a makettek, a playmat meg a kockák. Ugyanis a játék jobb lett, mééééég kifinomultabb méééééééég extrább. Aláírom, hogy fontos a fejlődés, de hogy még kifizessek kb. 50.000 Forintot egy "Conversion kit"-ért, hogy csak az egyik csapatom (Felkelők, Birodalom, Ellenállás vagy Fejvadászok) kártyáit lecseréljem? Minden faction-t külön kell kifizetni. *köh-lehúzás-köh*. Szóval, ha valaki belefog döntse el előre, hogy melyik kiadásba öli majd a pénzét, mert nagyon nem mindegy. Én speciel, amíg a lottó 5-öst nem nyerem meg, addig marad a 1st edition.

De akkor is! Nekem az egyik kedvencem, mert nagyon adja a feelinget. Vagy azért mert a szemét birodalmat lőni jó vagy mert a felkelők söpredékét móresre kell tanítani. Pompás.

Red Squadron standing by!

Típus: Stratégia, Wargame
Játékosok száma: 2
Ajánlott kor: 14+
Játékidő: 30-60 perc
Grafika: 5/5
Komplexitás: 3/5
Újrajátszhatóság: 5/5

Összesen: 5/5

Játszottál már ezzel a játékkal? Mik a tapasztalataid? Írd le kommentben! Ha nem, akkor próbáld ki, és utána írd le, hogy tetszett!

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr2914618184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása