Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

Black Sonata

2019. június 05. - xoxoxkapitany

Utazzunk vissza a múltba és keressük meg a Dark Lady-t, azaz a Sötét Hölgyet. Előtte viszont William Shakespeare-t kell megtalálnunk. Tehát 1564 és 1616 között kell legyünk, Angliában, Londonban. "Avon édes hattyúja" megannyi írása közül a szonettjeiben kerül elő a Sötét Hölgy. Haja fekete, a bőre barna tónusú.  A hölgy a kor konzervatív normáitól messze eltér, nyíltan szexuális és megbotránkoztató. Van aki egyenesen bosszantónak nevezi és mint elrettentő példát mutatja be az ifjúságnak. Valós személye a mai napig kérdés. Ki volt ő? Görögország, Spanyolország, Olaszország esetleg Dél-Franciaország mediterrán nőtípusa sejlik fel benne. Mitöbb, bizonyos tudósok szerint afrikai származású volt, és Black Luce-nak hívták. Biztosan már nem tudni, de annyi igaz, hogy valódi személy volt. Karaktere a mai napig elő-elő kerül a populáris kultúra darabjaiban. Legutóbb például egy Dr. Who epizódban bukkant fel. Az 1599-ben játszódó epizódban a 10-dik Doktor segítőjét Martha Jones-t bűvöli el egy Fekete Nőszemély. Az epizód végén, amikor kiderült hőseinkről, hogy időutazók "sötét hölgynek" nevezik és a 18-as Szonátából idéznek neki. Lucy Negro vagy Black Luce, akárhogy is hívták élt, és a köztudatban él. Ő a Sötét Hölgy.

220px-maryfitton.jpg

A Black Sonata játék 2017-ben jelent meg és John Kean a feltalálója. A játékot a Side Room Games adta ki.

Mit kapunk a dobozban? Áááááácsi! Hóóóóóha! Itt álljunk meg egy szóra, tanár úr! Szót kell ejteni valamiről, amit úgy hívnak PnP.

PnP, avagy Print and Play. Nyomtasd ki és játssz, alliterálva. Nyomtass és nyátssz. Vagy inkább nyomtass és nyomasd? Akárhogy is a lényeg ugyanaz. "Nincs hely a játékoknak! Túl drágák! Nem veszünk többet! Mindent ellepnek a társasok!" Megesik az ilyen. De van megoldás! Azoknak van ez kitalálva, akik már hallották az alábbi mondatokat, vagy ezek szinonímáit. Nem kell hozzá más, csak egy file és egy nyomtató. Végülis minek megvenni a játékokat, elég, ha kinyomtatjuk őket és összeragasztgatjuk? Aztán jöhet a mehet! Oké, persze kicsit sufni-tunning, mint a faszpoiler a Ladán (mondjuk annál sokkal jobb), és nyilván nem a bolti darabokat kapjuk. Viszont spórolunk. Plusz be tudunk szerezni olyan játékokat, amik kis hazánkban nem, vagy csak nehezen kaphatók. Az eredmény pedig a mi kezünk munkáját dícséri, ha szép lesz, ha nem. Tehát most az a Black Sonata jön, ahol nem volt doboz, csak egy .pdf file.

Mit sikerülhet összebarkácsolni? 1 játéktáblát, 1 leírást, 12 Dark Lady kártyát, 1 nyom(el)takaró kártyát, 32 rejtőzködés kártyát, 11 helyszín kulcskártyát, 10 köd kártyát, 1 visszaszámláló kártyát, 1 player aid kártyát és 6 tokent. Otthonról kapjunk elő még 1 miplit és 4 jelölő tokent. Utóbbi kétféle holminak szinte bármily' tárgy megfelel.

pic3657983.jpg

A játék célja a Sötét Hölgyet üldözni, nyomokat gyűjteni, és amikor úgy érezzük, hogy birtokunkban van minden információ, akkor tippelni és leleplezni. Minden Lady kártyáján 3 ikon, azaz tulajdonság van arról, hogy ő milyen egyéniség. Író, vagy anyuka, esetleg királyi sarj netán más. Na, ezt a 3 ikont kell takkra eltalálni.

Előkészületek: olló és ragasztó. Ha ez megvan jöhet a játék! A játéktáblát kitesszük középre, és a játékos miplinket valamelyik általunk választott városrészre helyezzük. Onnan indul a hajsza majd. Közben random kiválasztunk 1 Dark Lady kártyát, akit üldözzük, így jól nem nézzük meg ki is az. Lerakjuk a tábla szélén a neki kijelölt helyre a kártyát. A hölgyek kártyáinak hátán különböző ikonok láthatók - pl. rózsa vagy makk vagy stb. - így tudjuk őket megkülönböztetni, miközben a neves íróköltő mosolyog ránk a kártyákról. Minden ilyen ikonos lapból kettő darab van. Így azt a lapot a párosból, aki nem került kiválasztásra félretesszük. A többi hölgy lapjára ráhelyezzük a nyom(el)takaró kártyát. Tilos lesegetni hisz ők adják majd a nyomokat. Megkeverjük a köd kártyákat és azokat is a kezünk ügyébe helyezzük. A rejtőzködés kártyák már kicsit bonyibbak. Az egyik oldalon piktogramok vannak, a másikon alul is és fölül is betűk, 4-4 darab. Kiválasztjuk a sorban hanyadik betűvel játszunk, illetve, hogy a fentivel vagy a lentivel, mert aszerint kell majd összerakni a paklit. Ha a felső sort vesszük, akkor a Lady minden körben mozog, míg az alsónál nem. Előbbi talán könnyebb és a példa kedvéért azt vesszük. Szóval a 4 fenti betűből kiválasztjuk melyik szimpatikus. Legyen mondjuk az első a négyből. ABC sorrendbe rakjuk az összes kártyát úgy, hogy a fenti első betűket nézve sorrendben legyenek és eképp egymásra rakjuk őket. A-ra a B-t. B-re a C-t, és így tovább. Lesz egy jó kis húzópaklink, aminek a piktogrammos oldalát (nem a betűset) nézhetjük. Fontos, hogy ezt a paklit ne keverjük meg! Emelni lehet, amolyan vegas-osan párszor, de ne keverjünk! Már nincs sok hátra, kitartás! Van 1 kártya, ami a visszaszámlálást, azaz a hátralévő időnket/köröket méri. Ezt tegyük az előbb kialakított paki aljára úgy, hogy a 2-es szám legyen mifelénk. Ahányszor körbe ér a húzópakli, és ránk kacsint ez a lap, úgy fordítjuk, hogy a következő eggyel kisebb szám legyen felénk, ergo hátra van az 1-es és a 0-ás, ami így összesen 3 kört jelent. A helyszín kártyákat tegyük a nem használt Lady lapjára. Onnan húzunk majd belőlük. És meg is volnánk. Megjegyzendő, hogy érdemes a segítség kártyát, amit összeraktunk az elején a technocol rapiddal egészséggel és bátran használni. Kezdjünk hozzá akkor!

Minden körben 2 dolog történik. 1) Mozog a Lady, de mindig maximum 1 városrésznyit. 2) Mi vagy mozgunk, vagy nyomozunk, vagy gyanúsítunk, vagy passzolunk. Ezekből 1 lehet. Na akkor, hogyan is mozog ez a botrányos Lady? Kezünkben van a kialakított rejtőzködéspakli. Látjuk az első piktogrammot. Ezt a lapot levesszük, és a pakli aljára rakjuk. Újabb piktogram kerül elő. Ezek az ikonok a városrészeken mind megtalálhatók. Az összes olyan városrészre, amin az újonnan felfedett kártyán található ikon van (pl. sörös korsó, temető, stb.) rakunk egy jelölőt. Ugyebár ezek a saját kis tokenjeink. Így jelöljük, hogy ezeken a helyeken lehet a Hölgy. Csak, hát melyiken? Az itt a kérdés. Akkor nemesbb-e a lélek... na jó. Vissza! Szóval jöhet a Mi mozgunk. 1-et lehet menni bármelyik kövi helységbe. Ilyenkor megkapjuk az adott helyszínkártyát. Amikor a hölgy olyan városrészbe ér, ahol épp mi is állunk, akkor nyomozhatunk. Ez úgy történik, hogy fogunk egy köd kártyát és a rejtőzködés pakli legfelső lapja alá rakjuk köddel felfelé azért, hogy ne lássuk a kövi lapot. A legfelső lapot meg leemeljük és az adott helyszínkártya tetejére tesszük. Na most, ha jól vagdostunk, akkor minden helyszínkártyán van egy lik, ráadásul megfelelő helyen. Így, ha az alábbi lap párost megfordítjuk bekukucskálhatunk egy kulcslyukon. Ha nem látszik semmi, akkor pechünk van. De ha felsejlik a Dark hölgy ikon, akkor szuper. Nyomon vagyunk. Kihúzzuk az első Lady kártyát a nyom(el)takarókártya alól. A lapon megkeressük melyik ikon épp a mi Lady-nk. Mondjuk a rózsa. A kártyán a rózsa ikon mellett infót találunk arról, hogy keresett személy milyen tulajdonságokkal bír a 3ból. Egy ilyen, egy olyan, semmilyen. Ez segít kizárni a többi ikont. Ha nyomot találtunk, akkor a hölgy menekül. Tehát lapozunk a kövi ikonig a rejtőzködés paklin, ééééés oda menekül (kis tokenjeinkkel jelöljük folyamatosan épp merre van). Majd lapozunk megint egyet, mert ő jön az új kör elején. Ahogy haladunk előre egyre több nyomkártyánk lesz. Meneküléskor annyit szalad, ahány ilyen kártyánk van, de sosem mehet lépésenként 1-nél több városrészt. Amikor körbeér a pakli előbukkannak a ködkártyák is apránként. Ezeket is felfedhetjük akcióként. A hátlapjukon néha segítő, néha gátló feladat van. Vigyázni kell velük, de akár meg is érheti. Vagy mégsem? Vagy mégis? 

Ha jól állítottuk be a rejtőzködés húzópaklit, akkor a hölgy egy minta szerint halad. Ezt kifigyelve elé vághatunk, és leleplezhetjük. Csak szólok, hogy elsőre nem biztos, hogy sikerül nyerni. Figyelni kell és taktikázni, mert ha elfogynak a ködlapok vesztettünk, ahogy akkor is, ha a visszaszámláló nullára ér. Da da daaaaam. 

pic3810754.jpg

Ennyi volna a játék. Talán kicsit bonyi itt-ott, de megéri kiszaszerolni. Sajna csak angolul tölthető le, de nem vészesen sok oldal. Lehet vele kézimunkázni. Ahogy mondtam korábban a sikerélmény nem garantált. Sokszor neki kell futni, mert ha elbízzuk magunkat simán lukra futunk. A nyomokra nagyon kell figyelni, hogy melyik tulajdonságokat zárjuk ki, melyiket nem. Illetve ha nagyjából megvan merre halad a hölgy, akkor elé vághatunk, különben csak a cherchez la femme lesz. Klafa a sok korhű idézet és szöveg a lapokon, ami aztán tényleg nem alapfokú angolt igényel. A grafika is találó, nem túlzó, pont jó. Ha egyszer ráérzünk, akkor lehet tolni így a 30 perc is csak javallott. A játék szigorúan szóló, de ha besegít valaki logikázni, az jó lehet. Mivel SK csináljuk, csak magunkat okolhatjuk, ha elgombázzuk a kivágást. Én eléggé sokat adjusztáltam a lapok széleit, hogy passzoljanak. Szoszó sikerült. Egy tipp: a lapokat és hátlapjaikat külön vágjuk ki és ragasszuk össze, ne egyben az A4-es lapot. Mivel egy bugyiban elfér simán hordozható. A varia? Na az nagyon is van benne! Ugyebár a random választott betűk alapján összerakott pakli már ott lehet, másrészt a haszn.út.mut. is tartalmaz egy rakat változatot a könnyűtől a nehézig. El lehet vele szórakozni vala.

A Black Sonata egy okos, jól kitalált játék, sok ismétlési lehetőséggel és kezelhetően hosszú játékidővel. Így, hogy PnP verzióban is elérhető rá lehet és kell is csapni. Rómeó is simán ezt játszotta volna, csak hát tudjuk mire adta a fejét.

A szerelem?... Hogy gyenge? Nincs erősebb!
És nincs vadabb! Úgy szúr, akár a tüske! - William Shakespeare

Típus: Kártya, logika
Játékosok száma: 1
Ajánlott kor: 12+ év
Játékidő: 30 perc
Grafika: 4/5
Komplexitás: 2/5
Újrajátszhatóság: 5/5

Összesen: 4/5

Játszottál már ezzel a játékkal? Mik a tapasztalataid? Írd le kommentben! Ha nem, akkor próbáld ki, és utána írd le, hogy tetszett!

Így néz ki a házilag barkácsolt vezió, egy Arkham Horror-os alátéten. Egy kultistával kergetem az indiai rúpiákkal jelölt hölgyet eddig nem sok sikerrel. Bár most épp nyomkártya kerül felfedésre. Szurk szurk hajrá!

black_sonata.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr2614879324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása