Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

Unmatched - Legendák Ligája (Első menet)

2020. december 23. - xoxoxkapitany

A határtalan emberi képzeletnek köszönhetően megannyi karaktert, hőst és antihőst álmodtak már papírra, vászonra vagy TV-be az évezredek során. Hogy csak párat említsünk a legismertebbek közül: Superman, James Bond, Batman, Pán Péter, Darth Vader, Spock, Tarzan, Jon Snow, Gandalf, Zorro, Sherlock Holmes, Robin Hood, Dr. Jekyll/Hyde, Harry Potter, Nagyláb, Alice, Szindbád, Artúr király, Medúza, Drakula, Odüsszeusz, Dorka, Hamlet, Don Quixote, Frankenstein, Tom Sawyer vagy Piroska. A lista hosszú és mindenkinek van kedvence. Mivel arra nem lenne idő, hogy az összeset kivesézzük, egyet ki kell választani. Méghozzá az egyik legfantáziadúsabb író karakterét. Ez a személy Lewis Caroll (született Charles Lutwidge Dogson, 1832-1898). Író, költő, matematikus, pap és fényképész. Legismertebb műve az Alice csodaországban és az Alice tükörországban. Amellett, hogy meglehetősen színes Alice története, már ami a kalandjait illeti, a mű ott hagyta nyomát a tudományokban is, példul létezik Alice csodaországban szindróma is. Ennek eredete a Caroll migrénje által okozott hallucinációk és víziók, amiket papírra vetett. De most nem is Alice, akiről szólni akartam, hanem Gruffacsór, vagy másik nevén Szajkóhukky. Előbbi Tótfalusi István, utóbbi Weöres Sándor fordítása. És hogy, hogy térhet el a két cím ennyire? A Jabberwocky (eredeti címen) az angol irodalom egyik legjobb halandzsa verse. A verset több nyelvre is lefordították - oroszra, japánra, németre, sőt még latinul is olvasható. Csak az a bibi, hogy mivel nonszensz, nehéz egzakt fordítást produkálni. Caroll úgy  írta meg, hogy a szavakat önkényesen összevonta és kombinálta, meg ki is talált újakat, amik vagy hasonlítanak létező szavakra vagy nem. Érthető, hogy így nehéz fordítani. És, hogy tényleg lássuk mennyire zagyva... pardon, érdekes ez a vers, íme a Gruffacsór verzió, a mű, erről a meglehetősen undi lényről:

A GRUFFACSÓR

Nézsonra járt, nyalkás brigyók
turboltak, purrtak a zepén,
nyamlongott mind a pirityók,
bröftyent a mamsi plény.

"Kerüld a Gruffacsórt, fiam,
a foga tép, a karma metsz!
Ne járj, hol grémmadár csuhan
s a bőszhedt Gyilkanyessz!"

Kapta döfke kardját a smorc,
rég csűszte már a nyúf vadat -
megállt a vén plakány tövén
a tamtam-lomb alatt.

Állt felhergült eszmék között,
s ím Gruffacsór - a szeme láng -
hussongva és mortyogva jött
a kuszmadt fák iránt.

Egy! Kettő! Egy! Kettő! - csihant
a döfke penge nyisz-nyasza!
Metélte szét, kapta fejét
s diadalgott haza.

"Hát megölted a Gruffacsórt?
Keblemre, fürgeteg fiam!
Dicshedj soká! Hujhé, hurrá!"
s csuklantott boldogan.

Nézsonra járt, nyalkás brigyók
turboltak, purrtak a zepén,
nyamlongott mind a pirityók,
bröftyent a mamsi plény.

inked701726573bc0b71fe2343ae16f290697_li.jpg

Az Unmatched - Legendák Ligája (Első menet) játék 2019-ben jelent meg. A kiadója a Mondo/Restoration Games duó, a szellemi atyák pedig Rob Daviau, JR Honeycutt és Justin D. Jacobson.

A közepes méretű doboz tartalma a következő: 4 darab hősfigura, 120 darab akciókártya, 7 darab életerőtárcsa, 4 darab karakterkártya, 6 darab társjelölő, 1 darab (duplaoldalas) tábla és 1 darab leírás.

Eképp fogad minket a szabálykönyv: "Az Unmatched egy figurás párbaj, amiben a papírra megálmodott harcosoktól a képernyőn szereplő legendákig mindenki  részt vehet. Minden hősnek saját harci stílusára jellemző, egyedi paklija van. Tetszőlegesen összeereszthetitek egymással a különböző Unmatched harcospaklikat, de ne feledjétek, a végén csak egy győztes lehet."

unmatched1.jpg

Tiszta sor. Párbajozni kell fiktív hősöket irányítva. Ehhez egy adag kártya áll rendelkezésre, amiket ügyesen használva legyőzhetjük az ellent. Csapjunk a lovak közé!

Az előkészületek első lépéseként találjuk ki melyik hős lesz a miénk, és hogy a csatatér (tábla) melyik oldalát használjuk. Kell a hősünk figurája, a 30 darab személyes akciókártyája, társjelölői és az életerő tárcsák. Van olyan hős, akinek tárcsából 2 van: 1 saját és 1 a társának. Például Alice segítője a fentebb említett Gruffacsór. Illetve van olyan hős, akinek a társait csak tokenek jelölik. Állítsuk be hát a kezdő életerőt (a karakterkártya alapján) minden karakterünknek. A tokenek 1 életerőpontot érnek. Szóval egy találat és nyekk. Keverjük jóóóóóóóóóóóóól meg a paklinkat és osszunk magunknak 5 lapot (max. 7 lapunk lehet egyszerre a játék során). Ezekkel indulunk, a többi húzópakli lesz. A fiatalabb játékos helyezze a figuráját az 1-es mezőre, az idősebb a 2-re. Nyilván ha többször játszunk ugyanazzal a partnerrel, akkor illik néha cserélni. Ha ezzel megvagyunk jöhet a mehet.

A tábláról annyit kell tudni, hogy tele van kör alakú mezőkkel, amikre lépve haladhatunk, ha azok össze vannak kötve egymással, tehát szomszédosak. Amely mezők színe megegyezik, azok egy zónába tartoznak. Lehet olyan, hogy egy mező több színű. Akkor az összes szín zónája játszik ott. Ez a távolsági támadásnál lesz majd érdekes.

A kártyák fajtáiról is gyorsan: lehet támadó, védekező, tervező vagy univerzális (támadó vagy védekező is egyszerre). A kártya tetején látjuk azt az értéket, amekkora a támadásunk vagy védekezésünk lesz. Alatta, hogy ki használhatja (egy harcos vagy bárki). Kicsit lejjebb van a kártya neve, alatta pedig hogy mi a kártya hatása, ha kijátsszuk. A jobb oldalán a "turbó" érték. 

A játék körökre van osztva, tehát felváltva jönnek a játékosok. 3 fajta akció áll rendelkezésre, amiből kötelező 2-t végrehajtani az adott körben. Lehet ugyanazt 2-szer, de lehet mindkettő más is. Az akciók lehetnek: mozgás, tervezés és/vagy támadás. Bontsuk ki ezeket!

Ha a Mozgást választjuk az első dolog, amit kötelezően meg kell tenni, az húzni egy új lapot a paklinkból. A második dolog már opcionális, és pedig maga a mozgás. Minden karakterkártyán rajta van hányat léphetünk. Ez maximum érték. Lehet kevesebb, vagy 0 is. Illetve ha kispajtásaink vannak, azok is mozoghatnak, együtt is, külön is. Ahogy jól esik. És ha úgy döntünk lecövekelünk, akkor ott maradunk ahol vagyunk. Ellenféllel nem lehet mezőkön osztozni és átmenni sem lehet rajtuk. A saját társainkkal sem közösködhetünk mezőkön, de rajtuk át lehet haladni. Ide tartozik a "turbó" dolog. Vagyis lehetőségünk van egy kezünkben tartott kártyát "feláldozni", és eldobni azért, hogy a kártyán látható "turbó" értékkel többet léphessünk. Megeshet, hogy mások figuráit is tudjuk mozgatni. Ezt csak a ránk is vonatkozó szabályoknak megfelelően tehetjük. 

A Tervezés akció során kijátszhatunk egy tervezéskártyát és az általunk választott karakterünkön érvényesítjük a kártya hatását, amit eztán eldobunk. Sima-liba.

A Támadás akciót használva előszöris kijelöljük, hogy kivel támadunk kit. Ha egymás melletti mezőn vannak, akkor közelharci támadásról beszélünk. Távolsági támadást csak azonos zónában álló ellenfélen lehet végrehajtani. Persze, ha van erre lehetőségünk, vagyis rendelkezünk távolra hordó fegyverrel. Eztán kiválasztjuk melyik Támadás kártyánkat játsszuk ki és képpel lefelé letesszük, és jelentőségteljesen az ellenfélre nézünk, aki ez időben épp védekezőkártyát választ magának, amit szintén letesz. Már ha akar védekezni! Fontos, hogy az univerzális kártyák támadásra és védekezésre is jók. És most mindenki felfedi a kártyáját. Össze kell vetni a támadás és a védekezés értékét. A támadás a kártyán látható értéknyit sebez. A védekezéskártyán (ha kijátszott ilyet az ellen) látható értéket le kell vonni a támadási értékből és a differencia a sebzés, amihez az életerő tárcsát igazítjuk. Nyilván ha a differencia 0, akkor nincs sebzés. Ha meg mínuszba menne át, akkor sincs semmi. Nem sikerült a támadás.

Még 3 fogalmat kell figyelni, amik a kijátszott kártyák hatásának életbe lépésének idejét tekintve lehetnek: azonnal, csata során és csata után. Figyeljünk oda hőseink különleges képességeire is, amik a karakterkártákon vannak!

Fontos, hogy ha kifogy a húzópaklink, akkor már nem lehet újra keverni az eldobott lapjainkat. Onnantól minden mozgással 2 sebzést okozunk magunknak. Hősünk kimerült.  

Akkor van vége a csatározásnak, amikor az egyik hős (nem a segítő) életereje 0 lesz. Ééééééééééééééééééés ennyi. 

download.png

Az Unmatched pontosan azt hozza amit ígér: párbaj a kedvenc fiktív hőseinkkel. Az első doboz hősei: Szindbád (segítőjével Hordárral), Medúza (3 hárpiával), Alice (Gruffacsórral) és Artúr király (Merlinnel). Oké, lehet, hogy nem ők jutottak volna elsőre az eszembe, de nem is baj egy kis változatosság. Batmannel és Pókemberrel már úgyis tele padlás. Az alkatrészek minőségére nem lehet panasz. A grafika a kártyákon kissé elvont néha, de még belefér szerintem. Mondjuk a táblát nem vitték túlzásba, simán felülnézetből erdő vagy hajó vagy vár. Viszont a miniatűrök nagyon adják. Alice azzal a méteres kardjával iszonyat klafa. A játék mechanika annyira könnyed és egyszerű. Aki komplikált csatározós játékot keres, talál olyat is, de itt pont az egyszerűsége gyönyörködtet. Mint a faék. Az igazsághoz tartozzék annyi hozzá, hogy a Star Wars: Epic Duels játék újragondolása az Unmatched. A 30 lapos paklikban több kártya ismétlődik, annyira azért nem nagy a varia bennük. Viszont annál több ügyesség kell jól játszani őket. Példa legyen újra Alice, aki tud kicsi és nagy is lenni, mint a mesében. Előbbivel a védekezésértéke-, utóbbival támadásértéke nő. De ehhez jól kell zsugázni a lapokkal, hogy jókor játsszuk ki őket. A hősök kis pajtásaival is lehet és kell is ügyeskedni. Ott van Medúza 3 hárpiája, akik simán be tudnak minket keríteni, aztán vakarózhatunk, hogy miként törünk ki, miközben Medúza messziről lövöldözik minket. Summa summarum van benne lehetőség taktikázni. A 9 éves kor talán egy hangyányit alacsony, de el lehet kezdeni a kismókusok beavatását a taktikázás rejtelmeibe. Most már hazánkban is kapható, ráadásul magyarul. Nyuszi. Alapvetően egy 2 személyes játék, de van lehetőség 2 csapatban is egymás ellen tolni (annak módját tessék kiszaszerolni a leírásból). Ez kb. az összes varia benne, meg a 2 oldalas tábla. Ketten a legjobb. Kipakolva közepesen sok helyet foglal el. Épp betölti a dohányzóasztalt. Ellenberger sajna egyáltalán nem portábilis darab. Mármint, ha a dobozával akarjuk szállítani. Cserébe a doboz kialakítása nagyon ügyi és praktikus. Tuti nem fog semmi össze-vissza kavarodni, ha dobálnánk sem. Pirgi-pörgi játék. Kb. 20-30 perc alatt le lehet zavarni egy partit. Ami külön jó hír, hogy már most egy rakat kiegészítőt lehet kapni (remélhetőleg itthon is majd), egy rakat új karakterrel, és a bővülés folyamatos. Csak a tárcánk bírja.

Unmatched - Legendák Ligája (Első menet) egy nagyon eltalált játék. Egyszerű, gyors és nagyszerű, cool figurákkal. Nem is kell többet mondani. Tessék beszerezni és csatára fel! Még odafér a karifa alá.

"A nyúlon túl?"

- Artúr király

Játékosok száma: 2-4
Ajánlott kor: 9+ év
Játékidő: 20-40 perc
Grafika:  4/5
Komplexitás: 2/5
Újrajátszhatóság: 2/5
Helyigény: közepes
Nyelv: magyar

Összesen: 88%

Játszottál már ezzel a játékkal? Mik a tapasztalataid? Írd le kommentben! Ha nem, akkor próbáld ki, és utána írd le, hogy tetszett!

Macska Marcella épp a dobozhoz dörgölőzik, amivel ki is nyilvánította, hogy az övé a játék.

20201223_002226.jpg 

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr8416355366

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása