Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

Lords of Xidit

2019. július 22. - xoxoxkapitany

A fantasy az olvasmányoknak az a darabja, ami csak a XX. század második felétől került méltó helyére az irodalom világában. Régebben a kritikusok nem is tekintették az irodalom szerves részének a műfajt. Nem is érteni miért. Még a lexikonokban sem szerepelt. Mintha duzzogtak volna. Mára szerencsére ez jócskán megváltozott. Az alapját egy mítikus, elképzelt, csak az író fantáziájában szereplő világ képezi. Ebben külön nyelveken beszélő, külön vallást valló és különleges képességekkel bíró lények élnek. Ahogy az idő haladt a szereplők azért sztenderdizálódtak. A bányákban dolgozó törpék, oktondi trollok, furcsa óriások, mindent tudó, bölcs varázslók, ész nélküli barbárok, gyors tolvajok, varázslatos tündérek és a velük szemben álló ork és egyéb gonosz lények seregei képezik a magját a történeteknek. Érdekes, hogy az írók akkor jók, ha neveik tele vannak rövidítésekkel. Pl. J.R.R. Tolkien (Gyűrűk ura), J.K. Rowling (Harry Potter), George R.R. Martin (Trónok harca), H.P. Lovecraft (a Cthulu mítosz) vagy C.S. Lewis (Narnia). Szóval, aki ilyen művek írására adja a fejét találjon ki egy jó írói álnevet. A populáris média mára tele van fantasy művekkel. Az imént említett írók megannyi, sőt szinte minden műve már megfilmesítésre került. Vicces, hogy valójában nincs központi, egységes rendszer meghatározva, azaz nincsenek határok. A Warcraft világa épp annyira belefér, mint Conan, a barbár vekengése. Persze itt is megvannak a műfaji alapművek. Ezek nagyjából a fent említettek alkotások. Bele lehet merülni a meglehetősen vastag könyvekbe, és utána össze lehet hasonlítani őket a filmes verziókkal, és sziszeghetünk, hogy "háááát, a könyv jobb volt". Vigyázat 18+ jön! Ajánlott szórakozási lehetőség azoknak, akik épp Harry Pottert olvasnak: ahányszor varázspálcát említenek cseréljük ki azt a pénisz szóra. Naszóval! Onnan lehet tudni, hogy egy film fantasy, hogy a karakterek amelett, hogy varázsolnak echte angol akcentussal beszélnek. Nincs jamaikai vagy ausztrál meg amerikai dialektus. Csak a királynő angolja. És ezzel együtt, a fantasy hódít és ez így is marad. Mindenki megtalálja a kedvencét. Vingárdió levioszááá.

fantasy_world.jpg

A Lords of Xidit 2014-ben jelent meg. Régis Bonnessée a kitalálója és az Asmodee/Libellud a kiadó. 

A doboz combos és meg van pakolva. Tartalma a következő: 70 harcos bábu 5 típusban (18 paraszt, 16 íjász, 14 gyalog, 12 pap, 10 csatamágus), 1 játéktábla, 1 statisztika-játékostábla, 3 jelzővel (3 játékos esetén), 15 mágus toronyszint 5 színben, 60 aranyérem (1, 2 és 5-ös értékben), 100 bárdjelző (színenként 20 darab), 3 értékeléslapka, 39 két oldalas városlapka (18 darab korona jellel), 1 bástya, 1 fa évjelző, 2 ürességjelző (ha gyors játékot szertnénk),  18 pontjelző (minden színből 3), 5 parancsjelző, 1 kezdőjátékos jelző, 5 tervezés tábla, 5 paraván, 6 titánlapka, 3 naptárlapka, 5 Idrakys és 1 szabálykönyv. Huh... Felolvasni sem kevés... Jöjjön a bevezető ami a játékban hangolja a játékos kedvűeket a játékra:

Korszakokkal ezelőtt, még mielőtt a világ világ lett volna, és az ember álmodozni kezdett, mielőtt az első varázslatokat szőtték, semmi nem létezett, csak a káosz és a pusztulás. Végül az igazságos és kegyelmes öreg istenek legyőzték a világegyetemet uraló sötétséget, és egy megszentelt urnába zárták. Azt mondják, azon a napon kezdődött az emberek uralma. A legenda szerint az utolsó isten, aki délről idefent járt, a lezárt urnát az Emberek Királysága, a későbbi Xidit első Nagy Varázslójának gondjaira bízta. Azt mondják, az urna fedelét egyszer, csak egyetlen egyszer Onys városában kicsit megemelték… A várost feldúlták, és amikor a fenyegetést végül visszaverték, az urnát újra lepecsételték, és elvitték messzire, a Sors Templomába, a királyság legtávolabbi vidékére. Évszázadok teltek el, és a Déli sereget fokozatosan elfelejtették… mígnem egy végzetes napon a világ egyensúlya ismét felborult. Xidit békés Királysága éppen Xidit legbefolyásosabb Nagy Varázslója, Ragnor Nelfalo születésének 500. évfordulóját ünnepelte. Argosz őrei, a Titkos Tanács és a Nemesek Házának tagjai mind-mind a Sors Temploma kertjében rendezett nyilvános ünnepség meghívottai között voltak. A rendkívüli esemény tiszteletére megkondították az ünnepi Vigasságok Harangját. Ahogy a harang kristálytiszta hangja felcsendült, a templomajtók darabokra törtek, és sötét köd áradt ki, beárnyékolva a királyság minden zugát. Így történt, hogy a Déli sereg másodjára is felébredt. A káosz követe megfertőzte a teremtmények szívét az egész földön, felébresztve a legsötétebb ösztöneiket. Abbani vágyukban, hogy az értelem és rend minden formáját elpusztítsák, gazdáik ellen fordultak és megtámadták az emberek városait. A túlterhelt varázslók és a megfélemlített katonák képtelenek voltak a királyság megvédésére, amely gyorsan rettegésbe és kétségbeesésbe süllyedt. A Nemesek Háza volt a kétségbeesett emberek utolsó reménye, akik elküldték Idrakyst, seregeket gyűjtsön és megerősítse az emberek szívét, hogy a birodalmat megvédjék komor sorsától. 

pic2074460.jpg

Előre szólok, nagy levegő kell, mert ez most nem lesz rövid! Csak a bátrak olvassanak tovább. Törpiek ugorjanak az utcsó képhez az összegzéshez lentebb. Mehet? Oké!

Akkor most mi is a feladat? A kis figuránkkal, akiket Idrakysnak hínak járni a vidéket és sereget toborozni, és azokkal legyőzni a fel-felbukkanó szörnyeket (veszélyeket) majd az ebből szerzett pontokkal megverni a többit. Erre meghatározott időnk van, ami éveket mér, és ezek az évek körökre vannak osztva. A játék végén egy monsztre összeszámolás történik, ahol az összeharácsolt pontjainkat vetjük össze a törpiekkével. Ezúttal nem fogom az összes apróságot leírni. Tessék kiszaszerolni a leírásból (nem bonyi), mert kb. sose lenne vége ennek a postnak. De azért íme jó pár alapdolog!

Készüljünk elő! Terítsük ki a táblát. A bankba szórjuk be a pénzt. Innen merítünk majd. A másik oldalra a figurákat tegyük, amiket majd felhasználunk. A bástyát tegyük a helyére középen. Rakjuk fel a titán lapkákat a ? számának megfelelően. 3 hely van, nem lehet eltéveszteni. A naptárt állítsuk be 12 körre, vagyis 12 évre. Számoljunk most 4 játékossal (ami már élvezetes játékot biztosít). Ki-ki választ egy színt és a hozzá tartozó Idrakyst megkapja. Ezt arra a városra rakja, amelyikre nem szégyenli. A városlapkákat 1-től 21-ig összeszedjük és megkeverjük. Kiveszünk random módon 10-et. Ebből 5-öt a szörnyecske oldalával teszünk arra a számra, ami a lapkán szerepel. A másik 5-öt város oldallal felfele rakjuk le és rápakoljuk a színeknek megfelelő figurákat, akiket majd a játék során rekrutálunk, azaz toborzunk. Szerencsére a lapkák nagyon beszédesek, nyilacskák és színek segítenek, hogy hol kezdődik egy-egy sor. A maradék városlapkát a helyükre tesszük a táblán. A leírás segít, no para. Állítsuk fel a színben hozzánk passzoló paravánt, Vegyük el a színünk mágustornyait és bárdjelzőit. Jár még parancsjelző, amivel a tervezés táblán tudunk lépést tartani. Tegyük le a 3 értékeléslapkát random sorrendben a helyére a táblán. Vegyük el a színünknek megfelelő tervezéstáblát. A legöregebb játékos kapja a kezdőjátékos-jelzőt. Ez majd minden körben vándorol a kövi játékoshoz. Ezzel már neki is állhatunk a játéknak!

Egy év nagy idő. Ám a lényeg egyszerű: minden évben 6 lépést kell titokban megtervezni előre. Ez lehet utazás a következő városba, egység rekrutálása, harc egy szörnnyel vagy passzolás. Tehát fogjuk a tervezőnket és a kis tekerentyűkkel beállítjuk, hogy a következő 6 lépésünk mi lesz. Számításba vesszük honnan akarunk harcosokat szerezni, milyen színben, melyik városban van az a szörny, akit a seregünkkel le tudunk győzni és mely utak vezetnek oda. És meg kell próbálni a kollegák eszén is túljárni vagyis egy lépéssel előttük teperni. 6 lépés. Ennyi. Ha ezt beállítottuk indul a mandula!

Az első játékos megteszi, amit beállított első lépésnek. Ekkor már vége a titkolózásnak, a tárcsák színre lépnek. Lép, szerez egységet, harcol, vagy passzol. Rá van bízva. Majd a soron következő játékos is így tesz, és az utána jövő és így tovább. Majd jön a 2-dik előre beállított lépés. És így tovább 6-ig. Amint mindenki letolta a 6-dik lépést vége az évnek. Az év során Idrakysaink remélhetőleg bejárták a vidéket és csapatot verbuváltak, amit a paravánunk mögött tartunk teljes titokban. 

Verbuválni egyszerű. Odamegyünk a városba és egy akcióért (a 6-ból) elvesszük a soron következő színű figurát. Na de hogyan csatázunk? Ugyanígy! Odamasírozunk egy városhoz, ahol szörnyecske van, és ha van nálunk a szörny lapkáján feltüntetett színű és számú katona akkor automatice legyőzzük. Ha így történt, akkor nyeremény lesz a jutalmunk. Ezt a szörnylapka jelöli. 3 fajta jutalom van, ebből 2 a mienk. Választhatunk. Vagy pénz, vagy X magasságú torony építése vagy X darab bárd token. A pénz az tiszta sor. Amennyit ír, annyit kapunk. Ha torony, akkor olyan magas tornyot építünk a város mellé a mi színünkből, amennyit ír a lapka. Más már nem építhet oda. Mi sem. Ha meg a bárd tokent választjuk, akkor a város melletti szomszédos mezőkön oszthatjuk el a megnyert jelölőket. Annyit és oda, ahova nekünk tetszik. Ha megnyúvad egy szörny, akkor a lapkája visszakerül a város dobópaklijába, ahonnan majd városlapkává avanzsál. Ha elfogy a sereg alapanyag a városlapkáról, akkor az a lapka a szörny dobópakliba kerül, és szörny lesz belőle. Mert ugye az egyik oldal a város, a másik a szörny. Két oldalúak. Emlékszünk, ugye? *kacsint*

Mi van, ha elfogy a szörny húzópakli? Jönnek a titánok. Felfordítjuk a legfelső 3 titánlapkát és akkor harcolhatunk velük, ha olyan mezőn vagyunk, ahol nincs város-/szörnylapka. A titánlapka írja, hogy mennyire kell combosnak lennünk. 

Egyéb jutalmak is előkerülnek. Pár évente (ez a kezdeti beállítástól függ mikor) összesíteni kell kinek hány és milyen karakterből áll a serege. Kb. van egy rapport és aki a legtöbbet mutatja be az adott figurából az jutalmat kap. Végigmegyünk a figura fajtákon egyesével. Fontos! Nem kell mindent megmutatni, elég csak annyi, amennyivel már épp nyerünk.

És így tovább és tovább és tovább. Tervezés. 6 akció mindenkinek. Csata szörnyekkel, terület foglalás vagy pénz szerzés meg sereggyűjtés. Megesik, hogy nem sikerül azt az akciót végrehajtani, amit elterveztünk (példul a szörny elhalálozik mire odaérünk), akkor ezt az akciót átugorjuk és pangunk egyet, minta passzolnánk.

És ez megy egészen az utolsó év végéig. Ekkor összesítés jön. Mivel random raktuk ugyebár le a 3 jelölőt, így random sorrendben nézzük meg kinek mit sikerült összehozni. 3 kritérium van. Miután megnéztük az elsőt, az akinek abból a legkevesebb volt kötelezően kiesik. Már csak árnyként nézi végig a másik 2 szempont összesítését. Majd ismét kiesik valaki. A 3-dik szempont pedig a mindent-el-döntő. A 3 kritérium: aki a legtöbb tornyot gyűjtötte, akinek a legtöbb pénze van, aki a legtöbb bárdjelölőt tette le az egyes területekre. Ha ez kész, csak egy maradhat. Ő a non-plus ultra. A győztes. Juhé!

Ééééééééés nagyjából ennyi!

pic2289556.jpg

Igen, van még pár apróság, de a lényeg ennyi. Én azon csodálkoztam, hogy a videók a neten olyan nagy feneket kerítettek a játék komplexitásának. Ez valami "húúúúdenehézdeazértmegpróbálomelmondani" fajta. Pedig nem. Oké, az eleje - mint minden játéknak - döcögős. De szerintem a 3-dik évtől felpörög a game. A számolásnál kell koncentrálni. Illetve a taktikázásra kell nagyon figyelni. Még szép! Milyen seregünk van? Milyen szörny jön? Hova? Hol van olyan ember, ami a csapatba kell? Hogy jutok oda a 6-dik lépés előtt? Ki az, aki megelőzhet? Mit jobb gyűjteni - pénzt vagy tornyot vagy bárdot? De az ebből levont tanulságok az első játékban a tanulópénz árán lesznek birtokunkban. Ami teljesen rendben van. Summa summarum, nem kell megijedni a szabályoktól! A grafika nagyon tetszetős és hangulatos. Adja. Az alkatrészek jó minőségűek, nem lehet panasz. A játékidő az valóban karcolja a 90 percet, sőt először több is lesz. A szabálykönyv megtalálható magyarul, így ki lehet bogarászni mindent. A 14-es korosztály is +/- stimmel. Kell hozzá odafigyelés, előre gondolkodás és logikázás. Tipikusan elsőkből simán lesznek utolsók és vica verse *kacsint*. A varia a játékban az a 3 fős játék illetve az évek redukálása. Ennél több nincs benne. De így is bőven kitölti az időt. 

A Lords of Xidit egy nagyon jó kis - sőt! nem is kis, hanem méretes - fantasy játék. Könnyen megtanulható és pörgethető. Vándorlunk és szervezünk és csatázunk és gyűjtögetünk. És tuti, hogy nem az nyer, akinek a 3 győzelmi faktorból a legtöbb van. Biza. Uccu bele Idrakysok! Toborzás éééééés csatára!

You shall not paaaaaaass! - nem Idrakys mondta

Típus: Tábla, fantasy
Játékosok száma: 3-5
Ajánlott kor: 14+ év
Játékidő: 90 perc
Grafika: 4/5
Komplexitás: 3/5
Újrajátszhatóság: 2/5

Összesen: 5/5

Játszottál már ezzel a játékkal? Mik a tapasztalataid? Írd le kommentben! Ha nem, akkor próbáld ki, és utána írd le, hogy tetszett!

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr6214975580

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása