Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

Honfoglaló

2019. július 31. - xoxoxkapitany

Mennyire adná magát a szokásos informatív bevezető témája, nem? Ajtó-ablak. Árpád, a hunok, az Urál vidéke, lovas nomádok, nyereg alatt puhított hús, a sztyeppék, sámánok, íjaik, Etelköz, Kárpát-medence, a hét vezér, i.sz.895. Mindenki számára ismerős dolgok. Minimum a suliból. Éppen ezért nem ez lesz boncolgatva. Tekintsünk inkább a jövőbe. Egy esetlegesen új honfoglalásra. A közvetlen szomszédunk - a Hold - után a Mars bolygó az, ahova a legtöbb szondát küldte az emberiség. A nagy kérdés: van-e élet a vörös bolygón? Egyes elméletek szerint van, csak az ufók mindig elbújnak, amikor odafordítja a scannerét a szonda. Mások inkább tudományos tényekre hagyatkoznak. A 1960-as évektől a technológia már megengedte, hogy űrszondákat lövöldözzünk az ismeretlenbe. A mai okostelefonok komolyabb hardware-rel bírnak, mint az akkori számítógépek, amivel a Holdra juttattak embereket. Így talán nem meglepő a korai időszak próbálkozásainak csekély sikere. Például az 1962-ben útnak eresztett Marsz-1 űrszondával az indulása után 106 millió kilométerre megszakadt a kapcsolat. De valahol el kell kezdeni. 2 évvel később a Mariner-4 űrszonda alig 10000 km-rel a Mars mellett száguldott el. Szegényre nem szereltek féket, így csak integetett és már ment is tovább. Viszont már 21 darab fekete-fehér képet sikerült küldenie, ami megannyi új információval szolgált a bolygóról. Példul azzal, hogy nincs telelakva idegen civilizációval. 1969-re már alig több, mint 3000 km-re a bolygó mellett repkedtek el a küldött szondák, amik százával küldtek képet haza. Sőt a Mars mellett a Phoboszról és a Deimoszról is csináltak szelfit. A '70-es évekre az elrepülést felváltotta a leszállás. A szovjet Marsz-3 leszállóegysége sikeresen landolt a felszínen. Sajnos a testvérkéje, a Marsz-2, becsapódott. Mondjuk a 3-as egység sem volt hosszú életű. A Marsz széria további űrszondái az évtized alatt több-kevesebb sikerrel nekifutottak a feladatnak. A Viking szondák leszállóegységei 1976-ra értek földet. Vagyis Marsot. Ők már évekig küldtek adatot a Földre. Idegeneket ők sem találtak. A '80-as évek sem volt tiszta diadalmenet a Marskutatás területén. Több szonda némult el az űr mélyén. Ilyenek voltak a Fobosz vagy a Mars Observer is, illetve a Marsz-8 lezuhanása sem volt pirosbetűs ünnep az űrkutatás nagykönyvében. A XXI. században tovább folyik a kutatás. A Curiosity marsjáró Marsra juttatását a NASA jegyzi. 2011-ben indította útnak a rakétát, gyomrában a járművel, mely az eredeti tervek szerint 2 évig üzemelt. Az utazás nyolc és fél hónapig tartott. A céljai biológiai, geológiai, felszíni és planetáris megfigyelések voltak. Nem is csoda, hogy kíváncsiságnak nevezték el. 2012-es leállásáig megannyi fotót és videót juttatot vissza a kék bolygóra. A másik említésre méltó marsjáró az Opportunity (lehetőség) volt. Eredetileg 90 napra tervezték, de az Opportunity-t nem lehetett megállítani holmi élettartammal. 15 teljes éven át küldte a képeket, adatokat és videókat a bolygóról. És hogy jobban a szívünkbe zárjuk, az utolsó üzenete az volt, hogy "Az akkumulátorom merülőben, és sötétedik." Majd elveszett vele a kapcsolat. Szóval a jövő a Mars honfoglalása lehet. De azt már kolonizálásnak és terraformálásnak fogják hívni és rakétalovakon érkező pionírok hada fogja magáévá tenni a bolygót. Én szurkolok!

arpad-nagyfejedelem-1024x576.jpg

A Honfoglaló társasjáték az ugyanezen a néven futó online játék dobozos manifesztációja 2015-ből, a THX Games Zrt. kiadásában. A logó ismerős és nincsenek netes csalók.

A doboz tartalma: 1 kétoldalas játéktábla, 57 db megyefoglaló token, 9 db várkorong, 4 db fordulójelző, 60 db feleletválasztós kérdéskártya (720 kérdés), 40 db tippelős kérdéskártya (480 kérdés), 16 db feleletválasztós válaszkártya, 3 db tippelős válaszkártya, 1 db dobókocka és 1 szabálykönyv. Ennyi kérdés 10 évnyi érettségire is sok. 

Foglaljunk hont, hát!

inked75339211_honfoglalo_li.jpg

A cél tehát stratégiázni, miközben műveltségünket és tudásunkat használva területeket foglalunk el és ellenséges várakból ejtünk ki játékosokat. Erre van lehetőség kis hazánkban, de ha világméretben gondolkodunk, az is kivitelezhető. Csak át kell fordítani a táblát, és tha-dááám! Kezdhetjük? Okés!

Amit fontos tudni, a kérdéskártyákról, hogy a témakörök, amikben brillírozunk kell a következők lehetnek: mindennapok, művészet, töri, föci, irodalom, biosz-kémia, matek-fizika és sport (tesi?). Szín szerint lehet őket csoportosítani. Szürke, narancs, stb. A feleletválasztós kártyán 4 opció van, A, B, C, és D. Ebből kell tudni, vagy tippelni a helyeset. Ehhez kell használni a kapott betűs kártyákat. A válasz az A? Betesszük az A betűt. B? Akkor a Bét! És így tovább. Csak csináljuk titokban, hogy ne puskázzanak rólunk az árgus szemek. Mivel a kártyákon több kérdés van, a dobókockával dobással döntjük el melyik kérdés legyen. Abban a ritka esetben, ha olyan kérdést dobunk, ami volt, akkor ne legyünk restek újra dobni. De ennek bekövetkeztéhez bazira sokat kell játszani. A kérdések az egyik-, a válaszok a kártyák másik oldalain vannak. Ha a kártyán túl vagyunk tegyük félre, mondjuk a dobozba. A másik eset, ha tippelni kell. Mennyiség, évszám vagy bármi számmal kapcsolatos dolog. A kisméretű kártyákon van a kérdés - itt szintén kockázással választunk -, amit felteszünk jó hangosan és érthetően és a tippeket mindenki a tippválaszkártyájára veti. Aki sajnálja összefirkálni ezeket a szép lapokat, az használhat bármilyen lapot. Mi eképp jártunk el. Igyekezzünk minél gyorsabban tippelni és ha megvan jól az asztalra csapva letenni az íróeszközt, jelezve, hogy megvagyunk. A válaszok itt is a hátlapon vannak. Nincs kukucska! 

Kezdjünk is hozzá az előkészületekhez. Tábla? Pipa. Toll/ceruza? Pipa. Kártyák jóóóól megkeverve? Pipa.  Kocka kéznél? Pipa. Tokenek kéznél? Pipa. Cigi? Pipa. Legyen most a klasszikus Magyarország térkép a játéktér. Ha mindez megvan, akkor bázismegyét kell választani. Ezt a piros játékos teszi meg elsőnek. Utána jön a sárga és a zöld zárja a sort. Annyi csak, hogy nem lehetnek szomszédosak a megyék. Fogjuk és elhelyezzük a bázisra a kis várkorongjainkat a színünkből, úgy, hogy alulra tesszük az 1 tornyost, rá a 2 tornyost és fent lesz a 3 tornyos képű token. Ez jelöli majd, ha rombolódik a várunk. Jöhet a terjeszkedés! Ez annyit tesz, hogy megpróbálunk minél több megyét megszerezni magunknak a törpiek orra elől. Egymás után választani kell egy a bázisunkkal szomszédos megyét és ha a tudásunk helyes a jutalom a megye. Je! Mehet rá egy jelölő tokenünk. Ha nem, akkor bukta és lehet majd újrapróbálkozni, ha más el nem happolja. 6 kör áll rendelkezésre a sorrend pedig a táblán látható. Ha ne adj' isten elbénáztuk, és maradt megye parlagon, akkor tippeléssel kell eldönteni a maradék megyék sorsát, amíg el nem fogynak. Ezután kezdetét veheti a belviszály. Azaz: a Háború!

Egy adott körben mind a 3 játékos 1-szer támadhat, foglalhat vagy regenerálódhat. A játékos sorrend továbbra is a táblán van feltüntetve. Fogunk egy korongot és indikatíve egy szomszédos szimpatikus megyére tesszük, amit egy másik honfoglaló bitorol. (Ha őt kérdeznénk, azt mondaná csak birtokolja méghozzá jogosan. Nézőpont kérdése, kérem.) Ekkor mind a támadó, mind a védekező megkapja ugyanazt a kérdést és győzzön az okosabb, vagy a szerencsésebben tippelő! Ha a védő az, akkor a támadás meghiúsul. Ha a támadó az okoska, akkor megnyeri a megyét, és ráköltöztet egy tokent. Abban az esetben, ha mindketten eltalálták, akkor tippelni kell hama-hama. Ha már az első kérdésnél senki nem talál, akkor nem történik semmi változás a birtokviszonyt illetően. Eztán jöhet a kövi játékos. 

Ami még lehet, hogy nemcsak megyét, hanem egyenesen egy idegen várat támadunk. A vár mindig 3 toronyból áll, ugyebár emlékszünk? Tehát jöhet a kérdés, ám, ha a támadó nyer, akkor egy torony ledől. Ekkor új kérdés jön, és a támadás folytatódik addig, amíg vagy hibázik a támadó is, vagy ledől a vár tokkal, vonóval, gyantával. Ha bukó van, akkor kiesik a tulajdonos játékos és hódít a támadó. Plusz megkapja a legyőzött vár színéhez tartozó megyéket is gratis. Ha nem sikeres a támadás, akkor a vár annyi toronnyal marad a játékban, amennyit meghagyott a hódító. Ellenberger van arra is lehetőség, hogy ezeket a félig-meddig lerombolt várakat renováljuk. Úgy vesszük, hogy magunkat támadjuk meg. Érdekes... De tényleg! A helyes válaszainkkal 1-1 tornyot tudunk helyreállítani. Nem, nincs tippelés. Vagy elsőre megvan a válasz, vagy nincs. A felépített tornyokat a korongokkal jelezzük. 

A játék véget ér, ha az összes kör lement. Ekkor össze kell számolni a korongokat. A megyetoken értéke 1 pont, a vár meg annyi, ahány tornya van. Döntetlen esetén egy gyors tippelős körrel döntsünk. Ééééééééés kész is, ennyi volt!

j_honfoglalo_tarsasjatek-_2_terkeppel_mod33789_14805838603345.jpg

Aki játszott már a netes változattal, annak itt semmi új információ nem hangzott el a játékmenetről. Online Európa, itt a Világ foglalható el, de a hard-core játékosok a hazai megyékért versengenek inkább. A szabályok bazi egyszerűek, abban nem lesz fennakadás. Ami klafa, az a kérdések számtalansága, ami annyi extra információt tartalmaz, hogy Vágó István, Egri János és Rózsa György együtt sem tudnák mind megválaszolni. A 25%-os esély azért elég jó még ha csak simán tippelünk is. Még jobb, ha tudjuk, vagy ha tanulunk. Tippelésnél úgyis mindig 1888-at kell mondani, ha évszám a kérdés és nem vagyunk biztosak. Mondjuk pont a tippelésnél lehet kavar, mivel bemondásra megy a dolog, így nem lehetünk 100%-osan biztosak ki is volt a gyorsabb. Egy kicsit talán hiányzik a megyék és várak pontértéke. Szerintem simán belefért volna a játékba az érdekesebb és pontosabb elszámolás végett. A grafika a megszokott, semmi extra. A doboz jelzi, hogy kezdő, haladó vagy profi szintű a tartalom. Azt viszont nem tudom, hogy 10 fővel hogyan lehet hatékonyan játszani. Én a 3 főre szavaznék. Vagy ha 4-en, akkor az egyik kibicel minden körben, mint az ultiban. A korhatár vicces a 9-től 99-ig meghatározással. Ide most be kéne illeszteni a szomorú 100 éves mama képét, aki a kora miatt kimarad az ilyesmiből. Játékidőt nem határoztak meg. Ránk van bízva, de egy jó 20 perc a minimum. Némi varia van azért benne. Lehet villámháborúzni (ez online is van) és van még 3 apró módosítási javaslat. Helyigénye akad bőven már csak a tábla mérete miatt is. Nem egy előkapom oszt' toljuk fajta játék. Kellemetlen mellékhatása a doboz nem túl ergonomikus kialakításának, hogy az első mozdulatra hangos zörgéssel kavarodnak össze a tokenek benne.

A Honfoglaló egy szűk körű parti játéka lehet, ha tudáspróbázni akarunk a cimborákkal. A sok kérdés tényleg iszonyat széles körű infóhalmaz. Nyomelemekben adja a netes verziót, de aki igazán elhivatott, az ott fog játszani. Ez inkább egy "jó, hogy van" dolog, és inkább a polcon fog pihenni, mert annyira nem egy combcsapkodós poén parti játék és annyira nem is portábilis, hogy a bőröndbe ezt szuszakoljuk. Egy bohócpontot azért megér a rajongóknak.

Feheruuaru rea meneh hodu utu rea - a Fehérvárra menő hadi út (Tihanyi alapítólevél, 1055)

Típus: Tábla
Játékosok száma: 2-10
Ajánlott kor: 9-99 év
Játékidő: passz
Grafika: 3/5
Komplexitás:1/5
Újrajátszhatóság: 2/5

Összesen: 3/5

Marcella Macska épp hont és helyet foglalt. Ciiiiiicaaaaa! <3

20190731_002641.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr7314987888

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása