Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

Onitama

2019. augusztus 10. - xoxoxkapitany

A két személyes logikai táblajátékok messzire nyúlnak vissza a történelemben. Az egyik meghatározó ilyen játék első változata, ami fennmaradt kb. 600-ban alakult ki Indiában. Ez a csaturanga nevű játék volt, és későbbi utódjánál jóval egyszerűbb mechanikával rendelkezett. A játék szépen elment - még ha nem is a saját lábán - perzsiába, és lassan terjedni kezdett a muzulmán világban. A 800-as években már könyvet is írtak róla. Terjedése nem állt le és az 1000-es évekre már Nyugat-Európába is eljutott. Shāh Māt. A király halott. Pontosabb fordításban: a király tehetetlen. Ismerős? Mi úgy mondjuk: sakk-matt. Az eredete a nehezen felkutatható tények melett megannyi legendával és mesével is tarkított. Az egyik ilyen mese, amikoris a játékot feltaláló indiai brahmin (főkaszt tagja) jutalmul a játék kitalálásáért azt kérte a rádzsától (kb. a király megfelelője), hogy annyi szem búzát kapjon, amennyi a sakktábla négyzeteire rákerülhet. Annyi volt a szabály, hogy mindig az előző mezőn szereplő szemek duplája kerüljön a mellette levőre. Tehát: 1, 2, 4 és így tovább. Vagyis 2^64, ami pontosan tizennyolctrillió-négyszáznegyvenhatbilliárd-hétszáznegyvennégybillió-hetvenhárommilliárd-hétszázkilencmillió-ötszázötvenegyezer-hatszáztizenöt. Na most annyi az apró bibi, hogy ennyi búza a Földön nem termett összesen. Persze ez csak mese. A XIX. század második felére már akkora teret hódított magának a sakk játék, hogy világbajnoságokat is szerveztek belőle. Azóta is csak hódít tovább. Karpov, Kaszparov, Onischuk, Élő Árpád, Benkő Pál és természetesen szemünk fényei és büszkeségeink a Polgár lányok. De eszem ágában sincs most a sakk összes csínnyát és bínnyát kielemezni és leírni. Arra vastag könyvek hadát írták már meg. Na, de akkor mi köze mindennek a most bemutatásra kerülő játékohoz? A logika. Az agytekervények használata. Az előre gondolkodás. Egy kis egészséges verseny. Na meg a szórakozás.

800px-modus_ponens_logical_form.jpg

Az Onitama egy 2014-es játék, amit a conception adott ki az Arcade Wonders-szel karöltve. A kitalálója Shimpei Sato volt ennek az elegáns és egyszerű 2 személyes játéknak.

A hasáb alakú dobozban találunk 1 playmat-et, 2 mester miplit, 8 tanítvány miplit, 16 mozgás kártyát és 1 szabálykönyvet. A miplik kék és piros színben pompáznak fele-fele arányban. 1 mesternek van 4 tanítványa.

Az ősi Japán ködborította, homályos hegyei között található Onitama szent helye. A megvilágosodás és a tudás helye ez, amit azoknak a szellemeknek szenteltek, akik szerte az országban a harcművészeti iskolákat vezérlik. Ezen iskolák mesterei legígéretesebb tanítványaikkal állnak most szemben egymással az Onitamába vezető út szent falai között, hogy bizonyítsák fölényüket az egymással vívott csatákban.

pic4388011.jpg

Ebből a páthoszos nekifutásból talán nem derül ki mi is a cél és mire is számíthatunk. Szóval: két mester 4-4 tanítványával áll egymással szemben egy 5x5-ös táblán. A feladat legyőzni a másikat meghatározott lépések felhasználásával.

Mielőtt kipakoljuk a tejes felszerelést ejtsünk szót a mozgás kártyákról. Ezek szimbolizálják a harcművészeti stílusokat, amiket alkalmazunk majd. A 16 kártya 16 állatka nevét viseli. Van itt kobra, tigris, ökör és rák is. Minden kártyára rá van rajzolva egy 5x5-ös négyzetrács. Ezen látunk mindig 1 fekete négyzetet és kártyánként változó mennyiségű és elhelyezésű halványabb négyzeteket. A fekete jelöli azt, ahol állunk. A halovány négyzetek pedig azokat a lokációkat, ahova léphetünk. Van hogy csak a szomszédos mezőkre lehet, van hogy srévizavé is, sőt megesik, hogy 2 mezőnyit is lehet haladni. Stílustól függ ugyebár. Na de most már tényleg készüljünk elő!

Gurítsuk stílusosan magunk elé a pályát és foglaljunk helyet az általunk választott színű végén. Kék vagy piros? Ahogy jól esik. Az ötszörötös pálya hozzánk eső utolsó sorába tegyük középre a mestert. Ő, mint a sakkban a vezér a színén székel. Mellé tegyük a 2-2 padawant. Ugyanezt teszi az ellenfelünk is a saját színén. És a seregek készen is állnak. Most meg kell határozni milyen mozgásból választhatunk a játék során. Fogjuk a már megkevert mozdulat kártyákat és osztunk a játékosoknak 2-2 lapot. + 1 lapot felcsapunk és a játéktér mellé tesszük. Minden lap képpel felfelé parkol. Mondhatni nyílt lapokkal játszunk. Ez a tisztánlátás fontos lesz a tervezésnél és a csatában. Ha minden kész, akkor kész is. És uccu bele!

A mozdulat kártyák jobb alsó sarkában van egy vagy kék vagy piros ikon, ami egy pecsétnyomot szimbolizál. Az a játékos kezd, akinek a színe a középső kártyán van. A kapott - és maga elé helyezett - 2 mozgáskártya egyikét kiválasztja és a rajta lévő lépést végrehajtja. Fontos, hogy nem léphet ki a játéktérről és nem léphet a saját miplijére sem. Ellenberger a másik játékos figurájára, ha van lehetőség akkor igenis odaléphet. Ekkor "fogságba" esik az ellenséges figura és kikerül a játékból. Vagyis sakkosan mondva "leütjük" a másikat. Ha megvagyunk a lépéssel akkor a felhasznált állat kártyát kicseréljük a középre letett lappal. Most jöhet a másik játékos, aki szintén lép, majd lapot cserél. Ezzel a cserével biztosítjuk a körök és mozgások változatosságát. Mivel a lapok teljesen láthatóak, így tudunk tervezni, stratégiázni és cselezni. 

A játék két féle képpen érhet véget. Vagy a mesterrel bejutunk az ellen oldalán lévő középső mezőre, ami az ellen színét viseli. Ez a Folyam Mód. Vagy fogságba esik a mester. Ez pedig a Kő Mód. Egyiket sem könnyű elérni, de nem lehetetlen. Éééééés ennyi minden szabály. Biza. Klafa, nem?

61qtclhu66l_sx569.jpg

Dehogynem! Hát hol volt eddig ez a játék?!?!?! Már a doboza is gyönyörű. Tökre exklúszív feelingje van. Ahogy kinéz, ahogy nyílik. A dobozban egy kanyi felesleges hely nincs. Ordnung muss sein! A grafika telitalálat. Apró kétségem van azügyben, hogy az állatok nevei valóban úgy vannak leírva japánul, mint ahogy a kártyákon látható. Mármint nem gondolnám, hogy a nyuszi szó az valóban nyuszi alakú is. *kacsint* Playmat van nem holmi karton vagy papírhajtogatás. A miplik minimalista külsejű monkok fröccsöntött műanyagból. A mozgáskártyák alján extra dolgokat olvashatunk, ahogy a szabálykönyv sem csak a leírást adja. Hozzáad még bőven. A 14 éves korhatárt - tapasztalatból mondom - simán lejebb vihetjük, hisz egyáltalán nem bonyi a mechanika, olvasni meg nem kell tudni. Pallérozzuk csak nyugodtan a kismókusok elméjét! Oké, csak angolul kapható, de ki lehet silabizálni a szabályokat, ha valaki nem olvasná ezt a blog bejegyzést valami csoda folytán. A játékidő szépen növekszik majd, ahogy rákapunk a taktikázásra, és a kezdeti lári-fári játék átmegy abba a menetbe, amiről igazából kell, hogy szóljon. Bár nem kicsi darab és van némi helyigénye, simán vinném magammal akár doboz nélkül is. Nincs benne varia. Ez tény. A random kiválasztott mozdulat kártyák biztosítják az összes változatosságot. Aki akar az vehet hozzá kiegészítő pakkokat is. A szokásos instrumentális japán háttérzenét bekapcsoljuk, vagy a kung-fu panda filmzenéjét és hajrá! Vajon a parkok öregei, akik pénzben sakkoznak mennyire tudnának ebben is brillírozni? Hm.

Az Onitama egy fantasztikus játék. Nem lehet eléggé ajánlani. Dictum factum.

"Ezek a Megvilágosodottak szavai: a fölényhez két út vezet: legyőzni egy Mestert, mint ahogy apró kő széttöri a sziklát, vagy megfosztani és elvenni az irányítást, ahogy a folyam magával visz el mindent." - A Menny Könyve, az Arany Tekercs

Típus: Tábla
Játékosok száma: 2
Ajánlott kor: 14+ év
Játékidő: 15 perc
Grafika: 5/5
Komplexitás: 2/5
Újrajátszhatóság: 3/5

Összesen: 5/5

Játszottál már ezzel a játékkal? Mik a tapasztalataid? Írd le kommentben! Ha nem, akkor próbáld ki, és utána írd le, hogy tetszett!

Marcella Macska most a "Na, ne már papuskám!" arckifejezésével jelzi, hogy a sárkány stílussal fogja megbüntetni az előző meggondolatlan lépésem. Így tett.

catt.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr7115003264

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása