Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

Coup

2019. augusztus 29. - xoxoxkapitany

Coup, magyarul puccs. Mi is a puccs? Nézzük mit mond a szakirodalom! Erőszakos hatalomátvétel. A regnálók ellen induló, széles tömegek által támogatott, többnyire fizikai erőszak alkalmazásával történő akció, ami a hatalom elragadására irányul. Magyarul azt mondják az emberek, hogy eddig, és ne tovább. A puccsok végén egy szűk réteg ragadja magához a hatalmat, és - itt jön a joker dolog, ami vagy jó lesz, vagy nem - a törvényes, új keretek között próbálja meg irányítani az adott országot. Amúgy a köznyelvben az államcsíny kifejezés is ezt takarja. Annyi finom különbség azért van a két kifejezés között, hogy az államcsíny során egy politikai elit szerzi meg a hatalmat, míg a puccs során a néptől indul az eljárás és más módszerekkel, máshogy legitimizálják a végeredményt. A történelem során nem egyszer és nem kétszer volt példa ilyen hatalomátvételre. Manapság inkább a 3-dik világbeli országoknál hallunk róla. Már ha hallunk róla a médiában. De régebben Európa is melegágya volt a puccsoknak. Példul Bonaparte Napoleon 1799-ben így ragadta magához a hatalmat. De ott volt a bolsevik párt Leninnel 1917-ben, akik a legenda szerint az Auróra lövésére indultak megrohamozni a cári palotát. Az Auróra a közelben sem volt. Később a cár sem. És szegény Anasztázia megmenekülésére sincs megnyugtató bizonyíték. Kapp-puccs? 1920-ban a Német birodalomban? Wolfgang Kapp megdöntöttnek nyilvánította a fennálló hatalmat. Pár nappal később leverték. Megesik. Mondjuk a németeknél a XX. század első felében ez többször is  előfordult. Nyughatatlanok. De Japánban is volt rá példa 1936-ban, minekután 1941-ben Tódzsó Hideki lett a miniszterelnök. Az 1944-es híres/hírhedt merénylet Hitler ellen is egy puccs kísérlet volt, ahol a bomba az asztal alatt robbant és annak vastagsága mentette meg a körülötte ülőket. Ebből egy szó-szó film is készült Tom Cruise-zal. Kis hazánk sem volt mentes a puccsoktól. 1944-ben Szálasi Horthy kormányzót mondatta le a németek segítségével. Tiszavirág hatalom. Érdekes még az 1991-es puccs kísérlet a Szovjetúnióvban, ami után szét is hullott a mega-hatalom. És új mega-hatalom lett. A XXI. században a még történtek puccsok szerte a világban, például Fidzsin, Haitin, Mauritániában, Zimbabweben, Pakisztánban, Thaiföldön és legutóljára Szudánban. Ami mondjuk nagyobb port kavart a médiában, az a törökországi, 2016-os puccs kísérlet volt. Sokáig visszhangzottak a megtorlásokról szóló hírek. Így vagy úgy, a katonai vagy nép által vezetett hatalomátvételek nem szűntek és nem is szűnnek meg. Az meg, hogy meddig tart egy új rend, másik kérdés. Az alapvetés, hogy a fennálló rezsim megbukjon. Aztán meglátjuk. Érik még ez a puccs dolog sok helyen közel s távol, kérdés meddig tűr a nép, az isten adta nép. Mert bár felül a gálya, és alul a víznek árja, azért a víz az úr.

20th-centruy-legacy-featured-body.jpg

A Coup játék hogy kapcsolódik a bevezetőhöz? A Coup (ejtsd: kúú) jelentése puccs. Tha daaam! 2012-ben jelent meg, kitalálója Rikki Tahta, a kiadója pedig az Indie Boards & Cards.

A nem túl méretes doboz tartalma a következő: 15 karakter kártya (3 darab Duke - Herceg, Assassin - Bérgyilkos, Captain - Kapitány, Ambassador - Nagykövet, Contessa - Grófnő), 6 összesítő kártya (player aid), 50 pénz jelölő token és 1 szabálykönyv.

Egy olasz jellegű városállamban egy család feje vagy. Egy olyan városban, ami gyenge és korrupt. Manipulációval, blöfföléssel és megvesztegetéssel kell hatalomhoz jutnod. A célod a többi család befolyását megszüntetni és megfutamodásra kényszeríteni őket. Csak egy család élhet túl...

coup.jpg

Tehát a feladatunk a többiek eliminálása. A játék során karaktereink képességeit használva igyekszünk a többiek fölé kerekedni, pénzt gyűjteni és kiejteni őket a játékból. Kell blöffölni, gyanusítani, pénzt gyűjteni, lopni és hasonlók. Igazi politika!

A kezdés előtt tisztázzunk pár fogalmat. Befolyásnak nevezzük a játékosok előtt található karaktereket. Ők maguk a befolyás, a kulcs a többiek kiejtéséhez. Fontos tudni, hogy minden karakterből 3 darab van a pakliban. Nem több, nem kevesebb. "Három legyen, ameddig számolsz, s ameddig számolsz, az háromig legyen. Négyig ne számolj hát ezért, sem pediglen kettőig, hacsak nem folytatod a te számolásodat háromig. Az ötöst szádra ne vedd." Kihívás, amikor meggyanusítunk, hogy valaki hazudik.

Előkészületek. Keverjük jóóóóóóóól meg a kártyákat és mindenki kapjon 2 lapot. Ezeket meg kell kukucskálni és senkinek el nem mondani. A mi titkunk. A mi karaktereink és a mi befolyásunk. A lapokat magunk előtt tartjuk lefordítva egymás mellett. Ehhez jár még 2 pénz minden játékosnak, induló tőke gyanánt. A megmaradt lapokat letesszük. Kelleni fognak majd. A pénzt szórjuk ki úgy,  hogy mindeki hozzáférjen. És kb. ennyi is.

Gyorsan fussuk át ki mit tud, vagyis melyik karakternek/befolyásnak mi az erőssége. Ezeket fonos lesz megjegyezni. A Herceg több adót szedhet és megállíthatja a külföldi támogatást. A Bérgyilkos megölhet egy karaktert, azaz eldobathatja valakivel az egyik befolyását olcsóért. A Kapitány 2 pénzt lophat valakitől és megállíthatja mások lopási kísérletét. A Nagykövet úgy választhat karaktert a játék során, hogy 2 kártyát kap és abból választ. 2 lap marad nála, 2 a pakliba megy vissza. Tehát nem csak random karaktere lesz a játékosnak. Emellett megállíthat lopási kísérleteket. A Grófnő pedig megállíthatja, vagyis sztornírozza a gyilkossági kísérleteket. Ezeket tessék jól megjegyezni!

Hogy is néz ki egy kör? Az kezd, aki utóljára nyert. Itt felmerülhet a jogos kérdés, hogy a valaha játszott első körben ki kezd? Meg kell oldani úrihölgyhöz és úriemberhez méltóan. Aztán mehet az óramutató járásával megegyezően a körözés. A játékosok a következő akciókból válogathatnak: 1 pénzt elvesznek adó címszóval. 2 pénzt elvesznek külföldi támogatásra hivatkozva. De ezt már stoppolhatja a Herceg (ugye emlékszünk?). Így ha megállítja, akkor nincs pénz.

Pillanat! Ácsi! Hogyan is megy ez a megállítás? Ez a beledudálás? Ez a befolyásolás? Ez a manipulálás? Ez a politizálás? Nos, egy példán keresztül illusztrálva így: Valamelyik játékos azt mondja ő elvesz 2 pénzt külföldi támogatás jogcímén. Erre megszólal valaki, hogy "nem oda buda, állj! Mert én vagyok a Herceg". Ekkor két dolog történhet. 1) az elszenvedő fél beletörődik, és nem kap pénzt. Azt gondolja mit lehet tenni, elvégre a másik a herceg. 2) a játékos tetemre hívja a másikat, mondván "te ugyan nem vagy herceg! Mutasd magad!" Ez az izgalmasabb eset. Ennek is két megoldása van, de itt már kényszerpályán mozognak mindketten. 1) ha tényleg ő a herceg, és nem kamuzott, akkor a kihívó fél elveszti az egyik karakterét (ő dönti el melyiket) alaptalan vádaskodás miatt, és innentől már csak 1 karakterrel játszik. Meg is kell mutassa mi volt, amit eldob. 2) a játékos hazudott, és nem ő a herceg. A 2 karakteréből az egyiktől megválik - ő dönt melyiktől -, és ő marad 1 karakterrel. Tehát óvatosan a hazudozással, a gyanusítgatással és a karakterek képességeinek használatával. A játékostársak ugye nem tudják, maximum sejtik melyik 2 karakter van a többieknél. De lehetőségünk van bemondani, hogy bármelyik karakter képességét használjuk, függetlenól attól nálunk van-e. Vagy bejön vagy nem. A gyanusítás során mindkét fél fel kell, hogy fedjen így vagy úgy egy karaktert a sajátjai közül. Akinél megmarad, az már nem tarthatja meg az adott lapot, hisz mindenki látta. Újat kell húzzon. Titokban tartva azt is. Kihívni bármikor lehet, nem csak akkor, amikor konkrét részesei vagyunk az eseményeknek. Ahogy megállítani is bármikor lehet.

Vissza a körökhöz! Tehát megvolt az adó 1 pénze és a külföldi támogatás 2 pénze, mint lehetőség. Lehet még PUCCS! Biza! Ha valakinek összejön 7 pénz, akkor bemondhat egy puccsot. Így egy általa kiválasztott játékos az egyik karakterétől meg kell válljon. Itt nincs apelláta, nincs blokkolás, nincs kihívás. Punktum van. Ha valaki a köre kezdetén 10+ pénzzel rendelkezik, akkor kötelezően puccsolnia kell. A Herceg elvehet 3 pénzt alanyi jogon. A Bérgyilkos megölhet valakit 3 pénz kifizetésért. Itt fontos, hogy a Grófnő ezt meg tudja gátolni és lehet kihívni is. Bemondjuk, hogy "Te nem is vagy bérgyilok!" Aztán lesz, ami lesz. A Kapitány 2 pénzt lophat bárkitől, de ez is kihívható és megállítható másik Kapitány vagy egy Nagykövet által. Illetve a Nagykövet húzhat 2 kártyát, hogy összekeverve a saját lapjaival 2-t megtartson és 2-t visszategyen, összezavarva ezzel a törpieket, hogy ki is ő. Ki lehet ezt is hívni, de blokkolni nem. Bonyi? Talán annak tűnik, de játék közben, mint kés a vajban lesz a kihívás és lopkodás.

Mindezek ismeretében már neki is vághatunk a cselszövésnek és puccsolásnak. Az nyer, aki a végén marad egyedül, mint a hegylakó. Aki kiesik, malmozik és vár. Ééééés ennyi is. Uccu!

components.jpg

A Coup egy alapvetően egyszerű játék telis-tele klafa cselszövéssel. Ami tényleg lassítja az elején, az a karakterek megismerése, a tulajdonságaik "bemagolása", hiszen zsigerből kell rávágnunk, ha valamit meg akarunk akadályozni, vagy ha valakit ki akarunk hívni. Egy mellészólás és bukta van. Kell hozzá egy adag kamu is, hisz "csak" becsületesen nehéz nyerni. Kis cserkészek kétszer is gondolják meg játszanak-e. A grafika tetszetős, futurisztikus, passzol a játékhoz. Én például pont nem így képzeltem volna el a szereplőket, egy herceget mondjuk, de ez ettől szép. A játékidő 15 perce szerintem kicsit alá van lőve. Lesz az 20 vagy akár 30 is. Mégpedig azért, mert nem csak gép módjára kell rakni a lapokat, hanem kis dumálással, egymás húzásával, ugratásával viccesebb az egész. A második kör egyértelműen a bosszúhadjárat lesz. "De miért én?" "Mert csak!" De ezt módjával, mert nem kell összeveszni az asztalnál. Szerintem 13 évesnél már kisebb mókusok is játszhatják, mert nem egy olvasós dolog. Aki tudja a karakterek tulajdonságait már játszhat is. 2 főtől már játszható, én mégis ódzkodnék tőle. Legyen innkább 3 vagy még inkább 4 fő, aki játszik. Sokkal mókásabb. Sőt, akkor már legyen inkább 6! Maxoljuk ki. Partyjáték kategória és teljesen hurcolászható. Helyigénye minimális mind dobozolva, mind kipakolva. Csak le tudjunk úgy ülni, hogy jóóóól egymás szemébe nézzün, hogy lássuk ki a főkamugép. Sajna csak angolul kapható, de ez ne rettentsen el senkit. Ki lehet szaszerolni a szabályokat simán. Na meg, itt a blog is. Varia nincs benne sajnos. Azt kapjuk, amit látunk. Kiegészítőket lehet beszerezni, ha úri kedvünk úgy szottyan. Addig is: puccsra fel!

A Coup egy gyors, beszélgetős, kamuzós, cselszövős, nevetős kis játék. Egy pohár bor és csipsz mellé tökéletes a haverokkal 1-2-3 körre.

Hasta vicotria siempre! - Che Guevara

Típus: Kártya, party
Játékosok száma: 2-6
Ajánlott kor: 13 év
Játékidő: 15 perc
Grafika: 4/5
Komplexitás: 1/5
Újrajátszhatóság: 1/5

Összesen: 4/5

Játszottál már ezzel a játékkal? Mik a tapasztalataid? Írd le kommentben! Ha nem, akkor próbáld ki, és utána írd le, hogy tetszett!

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr315029410

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása