Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

Carcassone

2019. szeptember 06. - xoxoxkapitany

Ideje beszélnünk a feudalizmusról. Biza. Arról a társadalmi, jogi, politikai és gazdasági rendszerről, mely főszereplői a hűbérurak, a vazallusok és a szolgák voltak, akik kölcsönös magánjogi kapcsolatok rendszerében működtek. Aminek az egész alapja a földbirtok. A feudum. A hatalom pedig a járadékok birtoklására épül és nem is kötelezően a valós tulajdonra. Ami járt, az járt. Ahány ország, annyi feudalizmus Európa szerte. Milyen fajta járadékkok lehettek? Robot. Igen, nem véletlen a mai gépesített munkaerő elnevezése, ami a szláv nyelvekben szolgamunkát jelent. De, valóban, a robot, ami ledolgozandó járadék. A korai feudalizmus jellemzője volt. Lehetett terményjáradék, vagyis természetben fizettek. Nem "úgy", az a ius primae noctis. Tessék viselkedni! Na. Illetve lehetett pénzjáradék, vagyis cashben adták oda gazdáiknak a jobbágyok. Ennyire száraz bevezetőt azt hiszem még nem írtam eddig. Pedig klafa dolog a töri! Aki jobban el szeretne merülni a témában, az mindenképp figyeljen oda töri órán, aki pedig már kinőtte az oskolát, annak könyvek és a világháló is rendelkezésére áll. De addig is itt a Carcassone, ami legalább ennyire, vagy - megkockáztatom - még inkább izgalmas dolog. Lássuk! 

feudalizmus.jpg

A Carcassone 2000-ben jelent meg először. Klaus-Jürgen Wrede volt a szülőatyja és a Z-Man games a kiadója. A játék többszörösen nominálva volt díjakra és díjnyertes is lett több kategóriában.

Lássuk mi üti a markunk, ha beszerezzük a dobozt! 72 darab területkártya, 40 darab alattvaló (5 fajta színben), 1 darab értékelő tábla és 1 darab játékszabály.

A szabálykönyvecske ezzel fogad minket: Messze földön híres a délfrancia Carcassonne város egyedülálló módon épített erôdje, ami már körülbelül 1500 éve áll. Ismerd meg a korabeli Carcassonne környékének életét! Alattvalóiddal felkerekedtek, és munkához láttok az utakon, a városokban, a réteken és a városhoz közeli kolostorokban. A tartomány fejlôdése a Te kezedben van! Fontos, hogy taktikusan fogd munkára alattvalóidat, mert ôk (az útonállók, lovagok, parasztok és szerzetesek) segíthetnek sikerre!

pic2337577.jpg

Tehát mi is a célunk? Mire megy itt ki a játék? Területlapkákat pakolászunk, ezzel próbálva a saját fennhatóságunk alá tartozó birtokot és annak értékét növelni. Az utak, a mezők, a kolostorok és a városok mind-mind fontosak, így a feladatunk magunkénak tudni a legtöbbet közülük. A végén egy kis matek dönt majd. Akié a legtöbb, az a hiper-szuper.

Készüljünk elő hát! Ez egyszerű lesz, nyugalom. Mindenki választ egy színt. Ezen színű alattvalók lesznek az övéi, mind a 8 darab. A hűbérúr és az ő jobbágyai.  Az értékelő táblát se tegyük messzire, mert a játékosoknak, egy-egy alattvalót kell a tábla 0 mezőjére állítani. A többi lesz a jó-munkás-ember a játék során, akikkel gazdálkodni kell. A 72 területkártyát jóóóól megkeverjük és lerakjuk mindenki számára elérhető távolságban. Innen húzogatunk majd szépen sorban. Nem kell a dobópakli miatt aggódni, mert minden lapka, amit felhúzunk kijátszára kell kerüljön. All-in, ahogy Korda mester mondaná.

Jöhetnek a körök, avagy mit is kell csinálnunk, ha reánk kerül a sor? Ki kezdjen? A legfiatalabb. Vagy akit kisorsolunk. Különben mindig ugyanaz a személy kezdene, hacsak bele nem öregszünk a várakozásba a körök során, de ennek minimális az esélye. Az óramutató járásával megegyező irányban következnek a játékra vállalkozók. A feladatok: 1) húzni egy terület lapkát. Ezt lehelyezni a szabályoknak megfelelően. Az útnak csatlakoznia kell egy másik úthoz, semmi zsákutcázás. Ha mezőnk van, akkor mezőhoz. 2) egy alattvaló ráhelyezhető a lapkára. Ez opcionális. Főleg, ha kifogytunk a jobbágyokból. Nem fog menni nyilván. 3) ha a letett kártya befejez valamit, példul utat zár le, vagy várost, netán kolostort, akkor azt ki kell értékelni azon melegében. Ha ez a 3 pont megvan, haladhatunk tovább a kövi játékosra.

Fontos, hogy a húzott kártyát megmutassuk mindenkinek. Semmi sunyizás. A lapnak illeszkednie kell a már lent lévő lap(ok)hoz. Figyljünk a sarkakra. A réteknek és utaknak folyamatosaknak kell lenniük. Mondom, semmi zsákutcázás. Ha ne adj' isten a lap sehogy sem illeszkedik, akkor ki kell venni a játékból, és újat kell húzni. Figyeljünk arra, hogy nem ujjat kell húzni másokkal. Hogyan pakoljuk le az alattvalóinkat? Mindig csak 1 azaz egy alattvalót tehetünk le. Másokét nem babrálhatjuk. Mindig a legutóljára letett lapkára tehetünk alattvalót. Ott meg ki kell találjuk hova is kerüljün a jó ember. Ez már rajtunk múlik. Ahogy jól esik. Két alattvaló nem lehet egy konkrét részen. Mondjuk, ha az útra akarjuk rakni, de valaki más miplije már ott van egy távolabbi részen (akár a sajátunk is), akkor nem rakjuk le. Már foglalt a terület. Sorry. Megesik, hogy kifogyunk az alattvalókból. No para! Semmi izgalom. Vissza lehet őket szedni.

Volt már szó arról, hogy egy út vagy kolostor befejezettnek minősül. Ezt most fejtsük ki! Ha az útnak van eleje és vége - mindegy milyen hosszú - késznek van nyilvánítva. Lehetőleg ne korunk útépítési szokásait vegyük alapul. Mi inkább haladjunk. Az út annyi pontot ér, ahány szakaszból áll. 2 kb. a minimum. És mi a helyzet a városokkal? Akkor nevezzük kész városnak, ha minden lehető oldalról le van zárva. Ha teletöltenénk folyadékkal, az nem folyna ki. Hogy milyen folyadék, az a játékosokra van bízva. A kész városért 2-szer annyi pont jár annak, aki miplit rakott rá, mint ahány részból áll. Plusz a címerek darabjaiért még 2-2 pont kapható. Ritkán, de megesik, hogy egy városban 2 játékos miplije is ott figyel, amikor kész. Ekkor mindkét játékos megkapja a jussát, azaz a pontokat. Jöhet a kolostor! Egy kolostort 8 területkártya kell körül vegye, hogy késznek minősüljön. Vagyis minden oldalán egy lapka legyen, mindegy milyen fajta, csak passzoljon. Ha ez megvan, akkor 9 pont a nyereménye annak, akinek a miplije rajta ül a létesítményen. Akkor, hogy is szerezzük vissza alattvalóinkat? Amikor bármilyen út, vagy város, vagy kolostor elkészül, kiszámoljuk a pontértékét a miplinket felszedjük róla. A mezők egy picit izgalmasabbak. De csak picit. Ezek általában a legnagyobb részek, és sok-sok részből állhatnak, ha ügyesek voltunk. Mivel gyakran messze elnyúlnak figyelnünk kell van-e már valaki, aki ott héderezeik. A mezőket így lehet lestip-stopizni, de csak a játék végén számoljuk ki az értéküket. A miplik amúgy fekvő pozícióban kerülnek a mezőre. Hadd aludjanak. Ám pont emiatt nem is lehet őket visszaszedni. Azokat a mezőket minősítjük egybefüggőnek, amiket utak vagy városok határolnak, ám a korábban felhasznált folyadék virtuális betöltése utáni kifolyásának problematikája itt irreleváns.

Amikor elfogynak a területkártyák vége a dalnak. És a játéknak. Ekkor még egy utolsó számolást kell tartsunk, és a be nem fejezett utakat, városokat és kolostorokat is szánkba vesszük. Az ilyen ott maradt lapkák 1-1 pontot érnek. Ha ez megvan nézzük meg kinek hány városa lett. Körülöttük miplik lehetnek a mezőkön. Akik pihennek. Meg kell nézzük melyik kié, és így a városok után jár még 3-3 pont a tulajnak. Amennyiben esertleg több játékos miplije is érinti az adott várost, akkor a többségi paraszt tulajdonosé a pont. Használjuk előszeretettel az értékelő lapot.

Miután megvan a matek, az a játékos győz, aki a legtöbb pontot harácsolta össze. A többiek hoppon maradnak. Ééééééés ennyi is minden tudnivaló. Rakni a lapkákat és pontokat gyűjteni a miplik segítségével. Jöhet a mehet!

pic2400928.jpg

A Carcassone mára már egy modern klasszikus. Ez nem képezi vita tárgyát. Korábban említettem már olyan játékokat, amik a polcokon szoktak pihenni, mert már-már kötelező elemei a háztartásoknak. Na, a Carcassone is pont ilyen, csak a jobb fajtából. Egyszerű a mechanizmusa, a szabályok elmagyarázása max. 5 perc. Utána már csak pakolni kell a lapkákat. Ami kicsit lassítja a dolgot, az a matekozás, de tényleg csak kicsit. Viszont muszáj. Rend a lelke mindennek. Az alap grafika aranyos, nem egy nagy vasziszdasz. A kissé aggódóan ránk pillantó hercegnő (?) képe minket is aggódással tölt el. Vajon a herceg vagy kis királyfi mellette tényleg tudja a dolgát, ahogy végig mutat a királyságon? De legalábbis a mellette elterülő váron. Szerintem 3-nál többen játszani nagyon lelassítja a dologot, főleg, ha már rendesen belaktuk a játékteret a lapkákkal. Akkor már tényleg a 45 perc felé konvergál a játékidő. Az ajánlott kor 8 év, bár jó lesz az 10-12 évesnek is inkább. De ezt ki-ki döntse el. Szerintem inkább a felnőttek játéka ez. A doboz nem nagy, de ha már felépül egy birodalom az már elég sok helyet foglal el. Szóval szállítható a lelkem, csak picit helyigényes. Varia nem van benne. Helyette viszont lehet kiegészítőket beszerezni. Az igazi rajongók szórhatják a pénzt, ha minden verziót be akarnak szerezni.

A Carcassone egy családi muszáj. Muszáj beszerezni, muszáj játszani, muszáj kipróbálni, de nem muszáj abbahagyni.

"A föld azé, aki megműveli" - Földreform

Típus: Városépítő, logika, lapka lehelyezős
Játékosok száma: 2-5
Ajánlott kor: 8 év
Játékidő: 30-45 perc
Grafika: 3/5
Komplexitás: 2/5
Újrajátszhatóság: 1/5

Összesen: 4/5

Játszottál már ezzel a játékkal? Mik a tapasztalataid? Írd le kommentben! Ha nem, akkor próbáld ki, és utána írd le, hogy tetszett!

Marcella Macska nem bírt már ébren maradni és bealudt TV-zés közben, így kimaradt a játékból.

300000.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr7015044768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása