Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

Ganz Schön Clever (Egy okos húzás)

2020. december 07. - xoxoxkapitany

A dobókocka elengedhetetlen kelléke a legtöbb társasjátéknak. Olyan, mint egy ezer éve ismert barát. Mintha mindig is velünk lett volna, csak nem tudjuk honnan ismerjük. Tehát érdemes megismerni kicsit. A legáltalánosabban elterjedt változat a 6 oldalú kocka, ahol az oldalak meg vannak számozva, leggyakrabban pöttyök segítségével. Jó tudni, hogy akkor hivatalosan elfogadott az adott kocka, ha szemben lévő oldalain a pöttyök számai összege 7. Persze vannak más fajta kockák is, melyek számozása és számértékei eltérnek. Lehet 4, 5, 7, 8, 10. 12 és 20 oldalú is. Példul, ha 100 oldalú kockát akarunk használni, akkor fogunk két 10 oldalú, ahol az egyik kocka a tízeseket, a másik az egyeseket jelöli. A kocka alapvető funkciója, hogy véletlenszerűséget visz egy várt eseménybe. Lehet őket dobni, gurítani, pörgetni, leejteni, van aki speciális csészében rázza őket össze, vagy épp ráfúj és megpusziltatja a kedvesével. A lényeg, hogy a felső oldalon látható szimbólumokat kell figyelembe venni. És hogy milyen régi barátok ők? Már több mint 5000 éve használja az emberiség a kockákat. Szophoklész arról írt, hogy Palamedesz találta fel Trója ostromakor, míg Hérodotosz szerint Atys király idején találták fel a lídiaiak. Ezen állítások sajna tévesek. Ami viszont tény, hogy i.e. 600-ból származó kínai sírokban leltek már kockákra, illetve i.e. 2000 környékéről származó egyiptomi sírokban is. A kocka nem csak a szerencsejátékok kelléke volt, hanem ősi, mágikus jóslatokhoz is használták őket. Később a tudomány is megtalálta a kockákat és matematikai valószínűségek számításaihoz és statisztikához alkalmazták őket. Ami érthető, hisz mágikus erővel bírtak - és bírnak máig. Régen csontból készültek, mára ezt a műanyag váltotta fel gazdasági megfontolásokból. Láthatóan a kocka túl fogja élni a történelmet, csak vigyázzunk, mert velük is lehet csalni! A képen ősi egyiptomi és római korabeli kockák láthatók.

letoltes.jpg

A Ganz Schön Clever (Egy okos húzás) nevű játék 2018-ban jelent meg. A dizájner neve Wolfgang Warsch, a kiadója pedig a Schmidt Spiele.

A doboz nem nagy, de színes. Tartalma 1 darab vastag pontozófüzet, 6 darab színes kocka, 4 darab filctoll és 1 darab szabálykönyv.

A leírás külön nem tüzel fel minket a játékra. Egyből az áttekintéssel kezdi. Igazán németes, in medias res megoldás.

pic5582778.png

A célunk, hogy a legtöbb pontot gyűjtsük, megelőzve ezzel vetélytársainkat. Ezt kockák dobálásával érhetjük el. Dobunk és az eredményt felírjuk a pontozófüzet egyik oldalára. Lássuk hogyan!

A játék hossza a játékosok mennyiségétől függ. 3 játékosnál 5, 4-nél 6 fordulóig tart. Minden egyéb esetben 4-ig. A kockák tehát színpompásak, ami fontos lesz később.

Minden játékos a körében mind a 6 kockával dob egyszerre. Kiválaszt egyet, amit a pontozólapja bal felső sarkára rak, az első négyzetbe. A választott kocka színének megfelelő rublikába beírja a pontértéket a lapon. Erről mindjárt. Fontos: a fehér kocka értékét bárhova fel lehet használni, az egyfajta joker. Eztán a játékos fogja az összes, a választott kockájánál kisebb értékű kockát és ráteszi a dobozon található "tálcára". Vagyis a tálca képére. Ezekkel már nem dobhat a körében. Most újra dob a maradék kockákkal, megint kiválaszt egyet, amit a lapra tesz a 2-dik négyzetbe, a pont értéket meg a lapra írja. Ismét félreteszi azokat a kockákat, amiken kisebb az érték a dobottnál. Majd harmadjára, azaz utoljára dob. A folyamat az imént leírtak alapján megy végbe minden játékos esetében. Az megeshet, hogy nem marad kockánk a harmadik vagy második dobásra. Akkor így jártunk. A többi - hívjuk őket passzív játékosnak -, játékos a tálcára pakolt kockákból kell válasszon egyet-egyet a kör végén, amit a kocka színének megfelelő helyre és értéknek megfelelő számmal a saját papírján regisztrál. "Kell a sárga 5-ös? Szuper! 5 pont a sárga mezőre nekem."

Nézzük akkor át a színeket kockánként! 5 területe van a papírkának. Zöld, narancs és lila, ahova a számokat balról jobbra haladva kell beírni. Illetve van a sárga és kék-fehér rész, amik táblázatok szabályainak megfelelően lehet feltöltögetni. 

A fehér kocka tehát joker és az értéke bárhova beírható. 

A sárga kockák értékei egy táblázatba kell kerüljenek. Amilyen értéket dobunk, azt a számot ki kell húzzuk. Ha összejön egy sor vagy oszlop az alattuk/mellettük lévő jutalmat megkapjuk.

A kék kocka mindig a fehérrel együtt kezelhető csak és kizárólag. Szintén egy táblázatba kerülnek a dobált értékek. Ami a két kocka összeadott értéke, azt le kell húzni. Ahány mezőt kihúztunk annyi pontot kapunk a végén. Ehhez ott a súgó. 

A zöld kocka értékeit balról jobbra kell beírni és mindig minimum annyit, amennyit a négyzet a lapon ír. Minden rovat fölött ott van, hogy mennyi jutalompontot ad.

A narancssárga kocka négyzeteibe megkötés nélkül írhatjuk be a számokat. Egyfajta gyűjtő ez, ha nincs jobb ötletünk, ide lehet beírni a semmire nem jó értékeket. 

A lila kockánál annyi a kikötés, hogy az újonnan beírt számnak nagyobbnak kell lennie, mint az előző. Természetesen a 6-nál nem lehet nagyobb, ekkor 1-ről kell kezdeni újra a számolást.

Minden szín esetében extra bónuszokat találunk és érthetünk el. Egy extra valamilyen színű mező kihúzása, vagy valamelyik színű mezőbe egy konkrét szám beírása, vagy hasonlók.

Találunk még rókafejeket is elszórva. Ezekből érdemes minél többet gyűjteni, mert a vége elszámolásnál dobnak a pontjainkon.

Van még az újradobás akció, amit meg lehet szerezni. Ez - ahogy a neve adja -, engedélyezi, hogy az aktív játékos az épp eldobott kockáit újra dobhatja, amennyiben nem elégedett az eredménnyel. Továbbá van az extra kocka akció, ahol a köre végén az egyik kockája értékét (színnek megfelelően) újra felhasználhatja. Ezekből az akciókból egy körben többet is fel lehet használni. Már ha gyűjtöttünk ilyet. 

A játék végén heveny számolásba kell kezdeni és színek szerint összeadogatni a pontokat. A pontozólap hátulja erre tökéletes platformot biztosít. Óh, ne felejtsük el a rókákat! Minden megszerzett rókafej annyit ér, mint a legkevesebbet érő (színes)mező a pontozólapon. Mondjuk, ha pl. a sárga mezőn csak 2 pontot sikerült összegereblyézni, ami a legkevesebb a többi színnel összevetve, de van 5 rókafejünk. Akkor ez 2 x 5 pont. A végén az nyer, akinek a legtöbb pontja van.

Ééééééééééééééééééés ennyi! Meg lehet kezdeni a dobálást!

pic5632646.jpg

Először is az örök vesszőparipám: a cím fordítása. Egy okos húzás? Ez honnan jött? Ha bármi, akkor inkább "Egy okos dobás". Vagy arra gondol, ahogy kihúzzuk a számokat? Ehh... sebaj! A Ganz Schön Clever (magyarul: Egészen Okos) egy tényleg egészen okos kis játék. Pedig egyszerű! Dobni a kockákkal, felírni a számot, a maradékból meg a törpiek választanak. És újra. Viszont nagyon kell logikázni, hogy mit hova és mikor írunk. Lehet, hogy valami most jó ötletnek tűnik, de később sokkal jobbat dobunk, és kár volt érte. Ahogy fordítva is igaz, mert lehet most puskáztuk el a nagy dobást. Senki ne keseredjen el, ha az első játék nem sikerül valami fényesre. Bele kell jönni. A grafikáról, mint olyanról nem igazán beszélhetünk. Még a doboz teteje is csak a kockákat és a papírt mutatja. Mondhatnám, hogy németes precízió, semmi felesleges sallang. Az alkatrészek kiváló minőségűek. A 8 éves korhatár járható, elég ha valaki már tud kicsit számolni. Más kérdés, hogy a taktikázás mennyire fog összejönni. 30 perc per játék szerintem nemhogy bőséges, de sok is. Fele is elég. Ami klafa, hogy egyedül is lehet tolni unalmas perceinkben, csak ki kell hozzá szaszerolni a szabályokból a szóló variánst. Nyugi, nem atomfizika az sem. Méretét tekintve kellemesen kicsinek mondható, így teljesen portábilis. A doboz is, és kipakolva sem foglal nagy helyet. A vonaton Debrecenig bőven kitölti az időt. Az külön kedves gesztus a gyártótól, hogy filctollakat mellékeltek, amik pont beférnek a dobozba és kicsi kezeinkbe is. Pontozólapból pedig nem lesz hiány. Egy lap hátuljára 4 játék értékeit is felírhatjuk és papírból lesz unásig utánpótlás. Ám, ha mégis elfogy, akkor lehet fénymásolni párat. Fogyóeszköz. Mondjuk varia az nincs a játékban, de épp elég kihívás, hogy ha már a 3-dik játékra értékelhető mennyiségű pontot össze tudunk harácsolni.

A Ganz Schön Clever (Egy okos húzás) játékot 2018-ban az év játéka címre is jelölték és okkal. A játék egyszerű, könnyen tanulható, kis helyet foglal és megmozgatja az agykerekeket. Nem is kell túlragozni. Ezt a játékot jó szívvel ajánlom a logikát és a kis versengést kedvelőinek. Csak okosan, kérem!

"Mióta a matematikusok megtámadták a relativitás-elméletet, azóta én magam sem értem."

                                                                - Albert Einstein

Játékosok száma: 1-4
Ajánlott kor: 8+ év
Játékidő: 30+ perc
Grafika:  1/5
Komplexitás: 2/5
Újrajátszhatóság: 1/5
Helyigény: kicsi
Nyelv: magyar

Összesen: 76%

Játszottál már ezzel a játékkal? Mik a tapasztalataid? Írd le kommentben! Ha nem, akkor próbáld ki, és utána írd le, hogy tetszett!

Itt látható, amint Macska Marcella az első benyomásait gyűjti a játékról szagok formájában.

20201118_184757.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr4516288976

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása