Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

Epic Mech Aréna

2019. szeptember 20. - xoxoxkapitany

A mech vagy mecha kifejezés a tudomány és a tudományos fantasztikum világában az ember által irányított hatalmas robotok megnevezése. A név a mechanical szóból eredeztethető. Először Japánban használták a kifejezést (メカ, meka). Ezen gépek többnyire harcra lettek tervezve, vastag páncéllal és mindenféle valós vagy képzelt fegyverekkel vannak felvértezve. Céljuk épp annyira lehet gladiátor küzdelem, mint a világ megóvása, példul a rászabaduló Kajdzsúktól. A pilóta beül egy fülkébe, becsatolja magát, beröffenti a rendszert, a gép világítani és búgni kezd és mehet a csihi-puhi. Az eredetük messzebbre nyúlik vissza, mint gondolnánk. Ötlet szintjén már 1868-ban megjelenik Edward S. Ellis regényében, bár akkor még gőz hajtotta a mech robotokat. Megjegyzendő, hogy egy másik népszerű ágazat ebből az ötletből nőtte magát később. A steampunk, de az egy másik sztori. 1880-ban Verne Gyula művében, a The Steam House-ban pedig egy ember által vezetett, gőzhajtotta elefánt szerepel. H.G. Wells híres Világok harcában a tripodok is hasonló masinák voltak. 1931-ben, Japánban megjelent a szuperhős Ōgon Bat, aki a Dai Ningen Tanku (大人間タンク) nevő óriásrobottal találkozott. Na, innen meg is indult a japán robotok inváziója, először csörgedezve, aztán mára elöntve a populáris műfajokat. Könyvek, manga, anime, filmek, játékok és képregények. Van minden, mint a búcsúban. Nézzünk egy pár ilyen monstrumot, amik ismerősek lehetnek. A Csillagok Háborújában az AT-AT és AT-ST lépegetők, a Mártixban a Ziont védők halált szóró gépei, Vasember Hulkbuster ruhája, ami kicsit mech Inception - ruha a ruhában, a Tűzgyűrűben a Jaegerek klasszikus példák, Ripley a Bolygó neve: Halálban egy mechben osztja a xenomorph királynőt, bár azt pont nem harcra tervezték, mégis kiválóan működött, illetve a kicsit félresikerült Csodálatos-Pókember 2 végén a Rhino ruháját is mech-ként álmodták újra a készítők, illetve ott az Avatar is, ahol egy mech-ben kóborol főhősünk. És, hogy kicsit a való világba is benézzünk: az Egyesült Államok és Japán 2017-ben megmérkőzött egymással a világ első valódi mech csatájában. Bár a robotok a filmes világ gépeinek mozgását és képességeit csak haloványan közelítették meg a küzdelem így is szórakoztató volt azoknak, akik a videókat látták. Mivel éles lőszert, bombákat és társaikat nem használtak, paintball lövedékekkel osztották egymásnak az áldást a résztvevők. Persze ez elvett valamennyit a realisztikus élményből, de érthető azért. A kissé a megrendezett pankrációkra emlékeztető küzdelem az amerikai megabot győzelmével zárult. A jövő már a spájzban van.

megabot.jpg

A Tiny Epic sorozat új tagja a Mechs. Magyarul: Aréna. A játék Kickstarteres kezdeményezésként indult, ami be is futott, így hát ki is adták. Persze akik támogatták a játékot a gyűjtés során tök sok kiegészítőt kaptak hozzá. Mi most csak az alapjátékot és tartozékait nézzük meg, amit a Tiny Epicek mestere Scott Alves álmodott meg ismét, és a Gamelyn Games adott ki 2019-ben. Friss, ropogós még.

A szokásosan apró dobozkában nem kevés cucc található. 8 darab kétoldalas pilótakártya, 1 darab fordulókártya, 4 darab kétoldalas játékoskártya, 1 darab Mindenható mech kártya, 32 darab programkártya (4 színben), 32 darab fegyverkártya, 21 darab zónakártya, 4 darab mipli, 4 darab szervópáncél, 4 darab rögtönzéskártya, 46 darab apró, fa token, 32 darab fegyver és 1 darab szabálykönyv. Csak sikerüljön rendesen visszazárni a dobozt!

A leírás szerint 3030-ban járunk, és a technológia elképesztő szórakozási lehetőséget kínál az emberiség számára. Ami valaha csak a virtuális térben volt elképzelhető, most valóság, és azok a sportágak, amelyek valaha csak a TV-k képernyőin bukkantak fel, most vilögsyerte megtekinthetők az arénákban. A modern szórakoztatóipar csúcsa az AugTech főhadiszállás tetején megrendezett M.E.C.H., azaz a Mechanikus Ember-irányította Civil Harcigép viadal, amit minden alkalommal nézők milliói figyelnek izgatottan.

pic4239499.jpg

Tehát adott egy aréna, néhány elszánt, felfegyverzett mipli, szervőpáncélok, egy hiper-szuper mech, amik mind arra várnak, hogy egymásnak feszüljenek. A körökre oszott viadal során a játékosok megpróbálják egymást legyőzni azáltal, hogy körről-körre tunningolják újabbnál újabb fegyvereiket és próbálják megszerezni a szuper mech-et, amivel még több és erősebb csapást mérhetnek egymásra és a legtöbb pontot gyűjtik össze ezáltal. Nézzük át a felszerelést és főleg a kártyákat!

A fröccsöntött műanyag fegyverek felszerelhetők mind a miplikre mind a szervópáncélokra, sőt a miplik be is tudnak szállni a ruhákba. A kártyák már kicsit bonyibbak. A játékoskártyákon jelöljük a pénzünket és az energiánkat. A csatákohoz (fegyverek erőssége), az erősítéshez (a gép tunningolása) és a telepítéshez (aknák és ágyúk ára) is itt találunk információt. Ez minden kártyán ugyanaz. A pilótakártyákon a különböző harcosokat találjuk, illetve azok életerejét tarthatjuk rajtuk nyilván. Minden pilótának van egy neve és egy különleges képessége. Ezek pilótánként eltérnek. A kártya egyik oldalán még "mezítlábas" a játékos, a másikon már van szervóruhája, amivel az életereje is megnő és a képességei is javulnak. A Mindnható mech kártya hasonlóan, kétoldalúan működik. 3 fajta zónakártya van. Amelyiken erőforrást lehet gyűjteni (pénz vagy energia), a bázis, ahonnan a játékosok indulnak és a Mech bázis, ahonnan - nem meglepő módon - a csúcsgép várja a rá érdemeseket. 2 fajta fegyverkártya áll rendelkezésre. Az alap-, és a pro fegyver. Pro, mint profi. A kártyákon jelölik a típust, az árát és a támadási értéket, ahogy a győzelmi pont értéket is. A programkártyákon mindenféle nyilakat látunk. Amerre a nyíl mutat, arra kell haladnunk majd. Mindezek ismeretében lássunk is neki a lapok kipakolásához, azaz az aréna felépítéséhez és a miplik felvértezéséhez! Előre szólok, hogy kicsit csalni fogok, és a sok-sok szabály nünüke miatt nem fogom most az egész játékmenetet ismertetni. de ennyi elég kell legyen ahhoz, hogy megfelelő rálátást kapjon a kedves olvasó.

Mindenki választ egy színt és 2 pilótát váltelenszerűen. Miután tüzetesen megvizsgáltuk a 2 pilóta tudományát, majdan az egyiket megtartjuk, a másik megy a levesbe. Vagyis a dobozba pihenni. Összegyűjtjük a színünknek megfelelő fa jelölőket is. A villámkát, ami az energiát jelöli, és a pénzjelölőt a játékoskártya 3-as mezőjére tesszük. Ez az induló tőkénk. Nem sok, de el lehet vele lavírozni. A pilótakártyán a legmagasabb értékre helyezzük a szívecskét. Kell még a színünknek megfelelő programkártya pakk és egy rögtönzéskártya. Ez így 9 darab lap. A hosszúkás jelölők a lövegek, vagyis telepített ágyúk, a kis laposak az aknák. Utóbbi 1-től 4-ig számozott. A leírás megmutatja hogyan kell az arénát lepakolni függően attól, hányan csatázunk. Ha megvan a stadion építkezés, akkor mindenki a saját bázisára áll és odatesz egy általa választott aknát lefordítva. Itt fontos, hogy hanyas számút rakjuk. Minél magasabb a szám, annál nagyobbat sebez, amikor robban. Ha robban. Középre rakjuk a Mindenható mechet. A pontozókártya mellé rakjuk a kis serleg alakú jelölőinket számmal lefele (a szám akkor kell, ha már túl vagyunk a 40 ponton, de az még messze van), illetve a fordulókátyán jelöljük meg az 1-et tokennel. Jöhetnek az utolsó simítások! Fegyverezzük fel magunkat! 16 alap-, és 16 pro fegyver van. Kapjon mindeki 1-1-et az alapfegyókból. Most válasszon mindenki kedvére. De csak 1-et! A többi 3 visszakerül a központ tartalékba, amit fajtánként szortírozunk és 4 húzópaklit gyártunk belőlük. A pro stukkereket jóóóól megkeverjük, felcsapunk 4-et, amit kipakolunk, a többi meg húzó paki lesz. A megvásárolt eszközöket azonnal pótoljuk a húzópakliból a játék során. Adjuk a kezdőjátékos jelölőt az arra érdemesnek. És ennyi. Huh... kicsit melós. Viszont jöhet a haddelhad.

A körök 3 fázisból állnak. 1) Programozás, 2) Program lefuttatása, 3) Pontozás. Nem kell megijedni, ennek a programozásnak az ég adta egy világon semmi köze nincs a számítógépek cizellált nyelvéhez. Ez azt jelenti, hogy kitaláljuk merre fogunk haladni és mit fogunk csinálni 4 lépésre előre. Hogyan? Fogjuk a programkartyákat és kiválasztunk 4-et. Abba sorrendbe tesszük le őket egymás mellé, ahogy végre akarjuk őket hajtani. Érdemes a maradék lapokkal letakarni őket, mert ez titok! Pssszt! *kacsint* Ezt mindeki magának beállítja. Az kezdőjátékos felfedi az első programkártyáját. És aszerint tesz, ami azon szerepel. Most a 2-es fázis lép nála életbe. Lefuttatja a programot. A programkártyán szereplő akciót végrehajtja. Most az akciókat nem fogom részletezni, azt tessék kiszaszerolni a leírásból. Nem bonyi, de nem is rövid. Befonnánk a hajunk mire leírom. Legyen annyi elég, hogy a következők történhetnek, vagylagosan: erőforrás begyűjtése, fegyver vásárlása, akna vagy löveg telepítése, erősítés vagy csata (na, ezutóbbit azért kicsit kibontjuk majd). Ha elfutott az első progi, akkor a többiek is eképp járnak el. A 3-mas pontot nem felejtjük el, és a szerzett pontokat jeggyezzük a pontozókártyán folyamatosan. Minekutána az első program lefutott mindekinél jöhet a 2-dik programkártya és így tovább a 4-dikig. És így ér véget az első kör. A körjelölőt a 2-dikra igazítjuk és jöhet az újratervezés. Tényleg az jön.

Na, akkor a csata. Erről mindenképp beszéljünk picit. Amikor olyan zónaba mozog egy játékos, ahol másik mipli van, csatázni kell. Maga a belépés már 1 győzelmipontot jelent a támadónak. A csata addig tart, amíg az egyik játékos fegyverei kifogynak és vissza kell vonulni, vagy K.O. nem lesz valaki. 2 fajta támadás lehet. Sima fegyveres vagy elsöprő támadás. Amikor támadunk a támadás értékét, ami maga a sebzés, a fegyver kártyán találjuk. Ez egyben a sebzés mértéke is. Minden sebzés +1 győzelmipontot ér. Amint használtuk a fegyvert az kimerül. Ebben a csatában már nem kerül elő. Ugyanez igaz az elsöprő támadásra is. Itt viszont valamit még meg kell nézni. A 3 fajta fegyver olyan, mint a kő-papír-olló. Egyik erősebb, mint a másik. Ha a fegyverünk így képes válaszcsapásra, akkor használhatjuk az elsöprő támadást. Ha nem, akkor pechünk van. Amikor egy játékos életereje 0, K.O. lesz, és a támadó ismét kap 1 győzelmipontot. Életbe lép a rögtönzés üzemmód. És ha már itt tartunk, mi is a rögtönzés? Noha a játékos életereje 0, de nem esik ki a játékból. Aki is meri a "re-spawn" kifejezést, az tudja mi jön. A mipli a kezdő bázisára kerül teljes életerővel, viszont már nem játsza ki a program kártyáit, hanem szabadon választhat irányt, hogy merre megy. Azonban már nem indíthat csatát, ám őt lehet támadni. Szervópáncél és a fő-főmech birtokában kicsit változik az eljárás pár részlete. Ne felejtsünk el pontozni a megfeleő módon a körök végén!

Amint mind a 6 kör lemegy véget ér a játék. Egy utolsó pontozást még meg kell ejteni, ahol extra pontokat kapunk az aknák és lövegek (azaz a birtokolt zónák) után. A pilóta után is jár némi pont. Megvan az összegzés? Szupi! Az nyer, akinek a legtöbb pontja van. Ééééééééés ennyi! Oké, pár részlet kimaradt, de akkor is ez a nagyja. Lehet arénázni!

pic4314618.jpg

A játék korunk népszerű Battle Royal stílusát szeretné képviselni. A fiatalok nyilván ismerik az ilyen játékokat, mondjuk a Fortnite-ot. Na, ez is hasonló, ahol csak egy harcos maradhat a végén. Az Epic Mech Aréna határeset etéren. Bevallom ezt a dobozkát már nagyon vártam. És most, hogy kipróbáltam kicsit vegyes érzelmeim vannak vele kapcsolatban. Ez elején már ki is derül, hogy a Mech szó nem többesszámban értendő. 1 darab Mech van benne, a Mindenható Mech. Csalóka. Pozitívumok a miplik. Hát nem imádni való, ahogy a kis "kezükbe" lehet adni a fegyvereket, meg ahogy becsücsülnek a páncélokba? A bonyinak tűnő szabályok ellenére megtanulható és gördülékenyen. Azért türelem csak kell, mert mire felturbózzuk az egységünket pár kör lemegy. Utána már csihi és puhi is. Még egy csalóka dolog, hogy a játék inkább területfoglalós és nem harcos. Apropó harc. A csata nekem valahogy nem jött át annyira. Már az elején látni ki lesz a győztes, hisz nyilván akinek 3 fegyvere van, az hamar le fogja darálni a másikat. Pedig a csatának kéne a központban lennie, mégis kicsit semilyen. Az ember szeretne taktikázni, de sajnos ezt pikk-pakk keresztül húzza az, hogy 4 lépéssel előre kell tervezni, programozni, így nagy a véletlen faktor - példul egy frissen telepített lövegbe belefutunk. "Majd jóóóól ide, meg odamegyek." Aztán hopp. Majd kopp. Annak nagyon örülök, hogy megjelent. Mégjobban örülök, hogy magyarul is kapható. De ez a magyar fodítás dolog nekem valahogy olyan... nem az igazi. Azt már eleve nem értem a Tiny Epic Mechs névből hogy lett Epic Mech Aréna? Ez a Tiny Epic játékok betegsége láthatóan. A csúcsszuper mech neve Mighty Mech. Ahol a mighty hatalmast vagy erőset jelent. Honnan jött a mindeható? Mert az bazira más (almighty). A nevek fordítását sem értem. Kitty-ből Macskanő lett, Diamond-ból meg Opál. Ilyenek és ehhez hasonlóak. De ne legyünk telhetetlenek. A szokásos egyjátékosos üzemmód itt is megvan, ami klafa. Az, hogy az automata mech-ek össze-vissza kalandoznak annyira már nem. Kár. A grafika nekem tetszik, aranyos és egyszerű. A 30-60 perces játékidő stimmel, még egyedül játszva is. A 14-es korhatár szintén. A doboz - ahogy a neve is mondja - kicsiny. A játék viszont már nagy helyet foglal el. Csak maga az aréna terjedelmes és a többi cucc (tokenek és kártyák) is helyigényesek. A dohányzó asztal nem lesz elég hozzá. Ami viszont még nem sikerült, az teljesen visszapakolni a játékot úgy, hogy a dobozt teljesen le tudjam zárni. Apropó a doboz belsejét is tessék megnézni, a gyakori kérdések ott vannak benne. Az elmített 1 játékosos mód az összes varia, meg az, hogy 8 pilótából válogathatunk. Viszont vihetjük magunkkal bárhova, mert tényleg Tiny.

Az Epic Mech Aréna egy nagyon igéretes ötlet nagyon középszerű megvalósítása. El lehet vele szöszölni, jól kitölti az időt, de nem hozza annyira azt az élményt amit egy arénában küzdő robotoktól várnánk. Valahogy a középmezőn elúszkált az egész játék. Legalábbis nekem. Természetesen ki kell próbálni és ki-ki meglátja.

Hagyod őt békén, te szuka! - Ellen Ripley

Típus: Harci, stratégia, tematikus
Játékosok száma: 1-4
Ajánlott kor: 14 év
Játékidő: 30-60 perc
Grafika: 4/5
Komplexitás: 3/5
Újrajátszhatóság: 2/5

Összesen: 3/5

Játszottál már ezzel a játékkal? Mik a tapasztalataid? Írd le kommentben! Ha nem, akkor próbáld ki, és utána írd le, hogy tetszett!

A képen Marcella Macska sincs teljesen megelégedve a játékkal. Persze az ő véleménye azért nem releváns, mert annak ad igazat, aki enni ad neki és megsimizi.

20190919_150417.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr2215095542

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása