Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

A Nyugati Királyság Építőmesterei

2020. március 13. - xoxoxkapitany

Tegyük a szívünkre a kezünket! Ki az egyik első építész, aki eszünkbe jut, ha megkérdezik? Antoni Gaudí, aki a katedrálist tervezte Barcelonában? Frank Llyod Wright a XX. század egyik meghatározó építésze? Mies Van der Rohe, aki szerint a kevesebb több? Philip Johnson? Eero Saarinen, a JFK repülőtér termináljának tervezője? Richard Rogers, a Pompidou Center megálmodója? Ybl Miklós? Hoppáré! Ahaaaaaa! Persze ez betudható annak is, hogy kishazánk egyik meghatározó építésze volt, illetve, hogy az építészek nevei valahogy nem maradtak annyira a köztudatban, mint mondjuk a Beatles tagjainak nevei. Mit is lehet tudni a jó Yblről a szakirodalom szerint? 1814-ben született Székesfehérváron, ahol tiszteletére lakótelepet neveztek el és szobra is van. Német származású szülők gyermeke volt, apja Ybl Miklós kereskedő, anyja Eimann Anna. Tanulmányai során Fehérvárról eljutott Bécsbe, majd Münchenbe és Itáliába is. 1845-től már számottevő az építészeti tevékenysége. A teljesség igénye nélkül íme jó pár alkotása: Magyar Állami Operaház, Fővámház, ahol most a Corvinus Egyetem főépülete van, a Várkert Bazár, a Szent István-Bazilika vagy a fóti Szeplőtlen fogantatás templom. Nem, az Országház nem az ő műve, azt Steindl Imre tervezte. Budapesten halt meg 76 évesen, 1891-ben. Hogy mást ne mondjunk a róla elnevezett díjat 1953-óta adják át az építészetben remekelő érdemes alkotóknak. A képen egy hülye szóviccen szerepel a mester:

ybl.jpg

A Nyugati Királyság Építőmesterei egy 2018-as játék. A kiadó a Garwill Games, a szellemi atyák pedig Shem Phillips és J Macdonalds.

A doboz közepes mértű, tartalma a következő: 35 darab agyagjelölő, 40 darab fa, 40 darab kő, 25 darab arany, 30 darab márvány, 50 darab ezüst, 100 darab mipli (5 színben), 10 darab játékosjelölő (5 színben), 10 darab feketepiac-kártya, 11 darab jutalomkártya, 22 darab adóságkártya, 6 darab többszörözőkártya, 1 darab játéktábla, 5 darab duplaoldalas karaktertábla, 40 darab segédkártya, 40 darab építménykártya és 1 darab leírás. Teljesen kezelhető mennyiség.

Lássuk mivel hoz minket lendületbe a játék leírása: A Nyugati Királyság Építőmesterei a Karoling dinasztia uralkodásának alkonyán, időszámításunk szerint 850 körül játszódik. Építészekként a játékosok egymással versengve igyekeznek látványos építményeket emelni a király újonnan kijelölt birtokán, hogy ezzel lenyűgözzék királyukat és megőrizzék nemesi rangjukat. A játékosoknak nyersanyagokat kell gyűjteniük, segédeket kell felfogadniuk és szemmel kell tartaniuk a munkásaikat. Ármányokkal teli időszak ez. A rivális építészek semmitől sem riadnak vissza, hogy megnehezítsék az építkezéseidet. Becsületes tudsz maradni ilyen körülmények között is, vagy inkább a tolvajokat és az orgazdákat választod üzlettársaidnak?

a_nyugati_kiralysag_epitomesterei_ref32090_15621562862436.jpg

A játék célja prózai: munkáslehelyezéssel minél több győzelmi pontot harácsolni össze a játék során. Mi sem egyszerűbb! Vagy mégsem? Lássuk hogy is megy ez!

Az előkészületek során pakoljuk ki a nagy táblát középre, válasszon mindenki 1-1 játékostáblát, vegyen el 20 darab miplit az adott színből, plusz a 2 játékosjelölőjét, amiket egyből az erénysáv 7-es mezőjére illetve a katedrális alá tehetünk. A mindenféle kártyapaklikat külön-külön jóóóóól megkeverve rakjuk oda, ahova a leírás utasítja. Töltsük fel a segédek helyét segédekkel, akik majd segédkeznek, ha segédekre lesz szükség. 4 ezüstöt tegyünk az adópulthoz. Az utcsó dolog, hogy mindenki kapjon 4-4 építménykártyát, amiből egyet kiválasztva és megtartva továbbadja a többit. Így mennek körbe a lapok, amíg csak 2 marad mindenkinél. Egyet megtartunk, egyet meg visszateszünk a pakliba. Tehát 3 lapja lesz mindenkinek. Fontos, hogy a játék során nem lehet több, mint 6 építménykártya senkinél.

3 fontos dolgot tisztázzunk az elején. 1) Ami ebben a játékban különleges, hogy a 20 miplinket folyamatosan pakloljuk le, egymás után következve 1-1-et, a táblát nem takarítjuk le, nincs mipli toborzás sem. Ameddig kitart a 20 munkás, addig vagyunk jók. Utána paff van. 2) lehet munkásokat foglyul ejteni és bebörtönöztetni. Fogjuk egy helyszín azonos színű miplijeit és a saját táblánkra rakjuk, majd akcióval a börtönbe tehetjük őket, amiért pénz jár. Szerencsére ki lehet őket szabadítani és újra aktívak lesznek. 3) Az Erény. Itt mérjük ki mennyire böcsületes. Választhatjuk a bűn útját is, csak az minusz pontokkal jár. Aki viszont erényes, azt juti pontok várják. Amit még tudjunk, hogy 3 fajta helyszín van, ahova mipliket tehetünk. A nagy kör, ahova bármennyi munkás mehet, a kis kör, ahova csak 1, illetve a Városháza, ahol libasorban fektethetjük le a munkásainkat, ameddig van hely nekik.

Ezek után kukucskáljuk meg, hogyan megy a játék. Tehát 1 játékos - 1 mipli lehelyezése. Hova mehetnek a miplik? Példul termelni. A kőfejtőbe, az erdőbe, a bányába vagy az ezüstműveshez. A kőfejtőnél és az erdőben minden lehelyezett mipli után annyi erőforrást kap a játékos, ahány miplije már ott van. A bánya már trükkösebb, mert lehet arany és agyag közül választani - ha már van lent elég mipli. 1 mipli kap 1 + 1 agyagot. És ez kummulálódik, mert ha már lent van mondjuk 3 mipli, akkor a 4-dik mipli már 5 agyagot kap (1-et maga miatt, 4-et az ottani miplik száma miatt). Az arany hasonlóan működik, csak drágább. 2 mipliért jár 1 darab. Az ezüstművesnél - míly meglepő - ezüsthöz juthatunk. 1 milpiért 1 ezüst jár, plusz minden ott héderező mipliért 1-1. A Királyi tárház az a helszín, ahol 1 akcióként, ha leperkáljuk a megadott erőforrást, akkor vagy növelhetjük az erényünk szintjét, vagy márványt vehetünk. Van még a Műhely, ahol segédeket toborozhatunk. Az áruk 4 arany (ebből 2 adóba, 2 a központi tartalékba kerül). 8 segéd várja, hogy felfogadja őket valaki. 4-en 2 sorban. Az első segéd akkor vihető el, ha 1 miplink van a helyszínen. Ha már 2 munkással vagyunk jelen, akkor már az első és a második sor valamelyik segédje is vihető. És így tovább. Ha mondjuk nincs elég miplink lent, de mi még is egy "drágább" segédet akarunk, akkor a sorban előtte lévő lapokra tegyünk 1-1 ezüstöt. Mondjuk, ha valaki olyan segédet toboroz, amin ezüst van, akkor a pénz is az övé. Ugyanitt van lehetőség még építménykártyákat beszerezni. 1 kártya, ami jár. Majd 2 miplinkénk még 1. Apropó építménykártyák! Gyors kitérő. Az építményekért győzelmi pontok járnak. Megépíthetjük őket, ha kifizetjük az erőforrásokat, amikbe kerülnek, ileltve ha van olyan segédünk, aki bírja az elvárt képességeket. Ezért fontos megválogatni kit is veszünk fel.

Na vissza a helyszínekhez! A Városközpont egy szimpatikus helyszín. Itt 1 ezüstért foglyul ejthetjük szinte bármelyik helyszín egyszínű miplijeit, amik a fentebb leírt módon börtönbe jutnak. Az Adópult, ahova az adópénzek gyűlnek és amiket lenyúlhatunk. Annyi csak, hogy -2 erénypont jár érte. A játékban megvan a helye a csencselésnek is. Van ti. Feketepiac. Itt 3 lehetőség van bevásárolni. Vehetünk vagy 2 erőforrást 1 ezüstért, vagy 1 segédet 2-ért vagy 4 erőforrást 3-ért. Viszont minden esetben csökken az erényünk. Bűnözünk kérem! Már nincs sok, nyugi. A Fogda. A saját tábláinkról átrakhatjuk az elfogott mipliket a fogdába, kapunk minden melósért 1 ezüstöt. Jó biznisz. Innen persze ki lehet szabadítani a szerencsétlenül járt munkásokat. Különböző akciókra van itten lehetőség, 1 mipli = 1 akció. A többi akciót nem árulom el. Jöhet a városháza! Itt történik az igazán fontos akció. Itt lehet vagy a saját kis építési terveinket megvalósítani, vagy a katedrálist építeni. Elvégre építőmesterek vagyunk, vagy mi. Mindkettő erőforrás igényes dolog, ezért kell gyűjtögetni és spejzolni előtte. Cserébe győzelmi pontokkal honorálják fáradozásainkat. Arra ügyeljünk, hogy a katedrális építésénél csak 1 győztes lehet, aki a legtöbb pontot elhappolja.

Amint elfogytak a miplik vége a játéknak. Lehet számolni a pontokat. Nagy vonalakban ez a lényeg. Persze egy-két nünüke maradt, de azt már ki lehet szaszerolni a leírásból. Ééééééééés ennyi! Neki lehet kezdeni építkezni.2_1.jpgBátran mondhatjuk, hogy a Nyugati Királyság Építőmesterei egy frencsájz egyik darabja. A Nyugati Királyság Lovagjai előtt jelent meg, és az idén (2020-ban) megjelenő Viscounts of the West Kingdom fogja folytatni a sort. Ide tartozik még 3 játék, a Raiders -, Explorers - és Shipwrights of the North Sea is, amik 2014-2016 között jelentek meg. Láthatóan északon és nyugaton sok minden történik. Még szerencse, hogy van még 2 égtáj, amivel lehet bőröket lehúzni. Ezt támogatom is ezen a játék sorozat esetében. Plusz azt is kijelenthetjük, hogy az Építőmesterek egy nagyon eltalált játék. Munkás lehelyezős, és erőforrás gazdálkodós játékokból Dunát lehet rekeszteni. Viszont ennek a mechanikájával nagyot dobott a Garphill Games. Az, hogy el lehet rabolni melósokat, amiket nem lehet csak úgy visszaszedni, az, hogy a játék egy nagy "kör" és nincs olyan, ahol letakarítjuk a táblát, és egyéb apróságok nagyon ott vannak. A segédek, a fekete piac, az adópénz és a többi mind-mind biztosítja az izgalmas játékot. Bazi könnyen el lehet számítani magunkat és ott maradunk mipli nélkül, amíg a többiek lelkesen rakosgatják a jómunkásembereket. Nem beszélve arról, hogy az mennyire hátráltat, ha valaki meglovasítja a melósainkat, akik így nem tudnak termelni, ahogy kéne. Taktikázás, kérem. Az kell ide! A grafika itt is olyan, mint a széria többi részében, képregényes, vicces de találó. Szerencsére nincs túl sok alkatrész sem, így nem kell beléjük fulladni, bár némi helyigénye azért van a játéknak. Ami viszont kicsit bibis volt nekem a kivitelezésben, azok a színek - a miplik színei. Kék, lila, piros, zöld, sárga. Mint vaksinak nekem bazi zavaró volt, amikor csak a kék és lila munkások sorakoztak egymás mellett. Apróság. A doboz ezúttal sem arra van kitalálva, hogy minden darabot külön helyre szortírozzunk, arra ott vannak a műanyagzacsik. Ha ügyesek vagyunk simán kitölthető a másfél óra játékidő, míg ha elkótya-vetyéljük a miplijeinket akkor petrezselymet fogunk árulni, amíg a kispajtások játszanak. Mivel a doboz közepesen nagy, így szállítani csak ritkább esetben ajánlott. Szóló variáns van, szintén plusz pontot kap a tervezőpáros érte. A játékoskártyák kétoldalasak, ami némi extra variát biztosít. Kapható angolul is, de van magyar kiadása, így nem kell küzdeni az (angol) elemekkel.

A Nyugati Királyság Építőmesterei egy nagyon klafa és újszerű megközelítése a munkáslehelyezési műfajnak. Aki szereti ezt a zsánert, annak tuti bejön. Még szerencse, hogy a zenei lejátszási listánkon ott maradt a másik Nyugatis játék után a középkori lovagi muzsika kobozzal meg lanttal meg csörgődobbal, amit benyomhatunk a háttérbe, aztán indulhat a mandula! Nagyon ajánlott játék. Hajrá! 

"Bondzsornó szinyóri, obenuto á Miláno viá Döbrög prekonsztrukcióne uno pikkolo kasztelló petrincsine Kárló Álbertó Cselenzá, unzó kvisztó kasztelló mányifikó enzono takkiá fóni." - Lúdas Matyi

Játékosok száma: 1-5
Ajánlott kor: 12+ év
Játékidő: 60-90 perc
Grafika: 4/5
Komplexitás: 3/5
Újrajátszhatóság: 3/5
Helyigény: közepes
Nyelv: magyar/angol

Összesen: 79%

Játszottál már ezzel a játékkal? Mik a tapasztalataid? Írd le kommentben! Ha nem, akkor próbáld ki, és utána írd le, hogy tetszett!

Off topic: Macska Marcella megint elaludt a családi hatalom jelképével a mancsaiban.

20200313_144558.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr515514880

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása