Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

A Nyugati Királyság Lovagjai

2020. január 21. - xoxoxkapitany

A mostani recept ismét áttétesen összecseng a bemutatott játékkal. Hogy hogyan? Nos, ez az első az eddigi olasz ételek közül, ami már több odafigyelést igényel és egyben több időt és munkát is. A játék meg... nos... komplikáltabb, mint az átlag parti játékok. Sokkal...

Spaghetti bolognese. Azaz bolonyai spaghetti. Először a XVIII. században főzték meg egy Imola nevű városkában, ami valóban Bologna mellett van. Az első recept 1891-ből származik, amiben leírják a hogyanját. Maccheroni alla bolognese néven indult el, ami egyben azt is mutatja, hogy ezt a ragus ételt nem spaghetti, hanem egy rövid, lukas tésztával csinálták anno. Mint a makaroni, csak nem hosszú. A variációinak száma végestelenül véges, de most az eredeti olasz verziót nézzük meg. A pancetta egy olasz szalonna fajta. Ha mégsem sikerül beszerezni, akkor valami húsosabb verzióval helyettesíthető. Annyi, hogy ha valakinek ne adj' isten nincs húsleves alapleve, az csalhat húsleves kockával. Majd nem mondjuk el senkinek. *kacsint*. Lássuk mi is kell hozzá, kb. 4 személyre!

1 darab hagyma

1 szár zeller

1 darab répa

150 g pancetta

200 g darált marhahús

200 g darált sertéshús

200 ml vörösbor

2 evőkanál paradicsompüré

200 ml húsleves alaplé

400 g spaghetti (vagy más tészta)

parmezán sajt

olivaolaj

25 g vaj

só, bors

Kezdjünk is hozzá! Egy serpenyőt kezdjünk melegíteni, majd tegyük bele az olivaolajat. Mehet bele a vaj, az apróra vágott répa, zeller, hagyma és pancetta. Ezt közepes hőmérsékelten sütögessük egy jó 10 percig. Utána adjuk hozzá a 2 fajta húsit. Kicsit növeljük meg a hőfokot és öntsük hozzá a vörösbort. Ez után mehet bele a paradicsompüré és locsoljunk rá az alapléből. Nem kell mindet beleborítani, kell még majd. Csak szépen főljön így minden egyben. Vegyük vissza hőt, fedjük le és egy jó másfél-két órát hagyjuk rotyogni magában. Nézzük meg a kedvenc sorozatunk következő epizódját addig. Néha azért kukucskáljuk meg, és ha úgy látjuk, hogy nincs alatta már lé öntsük fel kicsit az alapléből, ki ne száradjon, de ne töcsögjon. Az utolsó 20-25 percnél rakjunk fel egy lábosba vizet és forraljuk fel a tésztának. Amikor zubog jóóóóól sózzuk meg és mehet bele a tészta. Ha ügyesen időzítünk egyszerre leszünk készen mindennel. Eztán, ha mindennel megvagyunk - a tészta megpuhult és a ragu is összefőtt - nekiállhatunk tálalni. Az adagok tetejére ízlés szerint reszeljünk sajtot és/vagy friss borsot. Ha nem akarunk az sem baj. Buon appetito!

spaghtetti-bolognese-15.jpg

A Nyugai Királyság Lovagjai egy 2019-es játék, amit Shem Phillips és S J MacDonald agyalt ki és a Garphill Games adott ki.

A közepes doboz tartalma bővelkedik alkatrészekben. Miplik/jelölők: 22 darab földműves (fehér), 18 darab felderítő (zöld), 18 darab kereskedő (kék), 18 darab harcos (piros), 18 darab pap (fekete), 18 darab bűnöző (lila), 32 darab műhely (zöld), 28 darab szerzetes (fekete), 28 darab helyőrség (piros), 28 darab korsó (számozva, kék), 12 tulajdonságjelölő (4-4 piros, kék és fekete), 50 darab ezüstpénz, 40 darab ellátmány, 1 darab kezdőjátékos-jelölő, 1 erőforrás-jelölő (zöld). Kártyák: 24 darab adóságkártya, 24 darab gyanúkártya, 24 darab kocsmakártya, 24 darab falkártya, 17 darab tervkártya, 48 darab lovagkártya (4 fajta, 12 darab paklinként), 32 darab városlakókártya, 36 darab betolakodókártya, 10 darab királyi kegy kártya, 6 darab királyi parancs kártya. Táblák: 4 darab játékostábla, 2 darab központi játékostábla és 1 darab leírás.

A játék eképp tüzel fel minket a leírás elején: A Nyugati Királyság Lovagjai Nyugat-Franciaország történelmének egy viharos szakaszában játszódik, időszámításunk szerint 900 környékén. A közelmúltban ugyanis számos fejlesztés történt a városokban, azonban a távolabbi települések továbbra is veszélyben vannak a betolakodók miatt. A szaracénok az országhatárra felderítőket küldtek, miközben vikingek dúják fel a környéket, állatokat és egész vagyonokat rabolva maguknak. Még az északon élő bizánciak is kimutatták a foguk fehérjét. Nemesekként a játékosoknak munkásokat kell toborozniuk a városokban, hogy megvédjék azt az ellenségtől, erődítményeket kell építeniük, és terjeszteniük kell az igét országszerte. Ebben a harcban szerencsére nem lesztek egyedül, hiszen a király legjobb lovagjait küldi segítségetekre! Nyergeld a lovakat, és készítsd a kardod!a-nyugati-kiralysag-lovagjai-tarsasjatek0.jpg

Mi a cél? Minél több győzelmi pontot (GyP) gyűjteni a játék során. Mindenki a maga pecsenyéjét sütögeti szerencsére, direkt módon nem áll senki hadban senkivel.

Az egész produkcióra 7 kör áll rendelkezésünkre. Előre szólok, ez most töményebb lesz, mint általában. Aki nem kíváncsi a csip-csup részletekre nyugodtan ugorjon a bejegyzés végére, a véleményezéshez. A többieknek naaaaagy levegő, és kezdjük az előkészületekkel!

Tegyük középre a 2 darab központi táblát egymás mellé. Kapunk egy összefüggő, hosszú csíkot. Jóóóóól keverjünk meg minden kis paklit. A duplatábla bal oldalára, középre pakoljunk előbb 3 darab királyi parancs kártyát (piros pecsét) és 5 darab királyi kegy lapot (zöld pecsét). Mind lefordítva. Ezen tábla tetejére pakoljunk 5 darab városlakót, képpel felfelé. A maradék városit tegyük a tábla mellé balra. A falkártyákat szintén tegyük a helyükre a központi tábla bal oldalának jobbbbbb szélére. A kocsmakártyákból annyi lapot csapjunk fel, ahányan játszunk +1. Ezek mehetnek a tábla bal oldala aljára. Tegyük a többit a városiak paklija közelébe. A központi tábla jobb oldalának aljára rakjuk a betolakodókat, szám szerint 6-ot képpel felfelé. A maradékot pakliban tegyük a tábla mellé jobbra. A tábla fölé tegyünk 5 darab pénzt (ez lesz az adó, amit lehet lopni - ha már kormányzunk, legyen kövér), az adóságkártyákat és a gyanukártyákat is helyezzük el mellé (ki van jelölve hova, oda). Válasszon mindeki egy-egy játékostáblát. Kettéhajtva itt is lesz egy bal és egy jobb oldal. Bal oldalon vannak az alap akciók, a jobb oldalon a drágák és izgalmasak. Tehát megvannak a táblák, válasszunk egy csapat lovagot (paklit) a 4-ből. A hátterük néz ki máshogy, amúgy egyformák. Roland, Engelbert, Samson meg a srácok. A lovagok kártyáján még látható 1 vagy 2 attribútum (piros, kék vagy fekete), amik a kör erejéig megemelik a mi tulajdonságank értékét. Ez lovagonkként változik, de mindig adjuk össze őket a mieinkkel! Vegyünk magunkhoz 3 ezüstöt és 1 ellátmányt. A fejlesztést szimbolizáló, zöld műhelyeket rakjuk sorban egymás mellé a helyükre (8 db). Tegyünk ugyanígy a szerzetesekel és a helyőrségekkel (7-7 db), ezeknek a tábla jobb oldalán van a helyük sorban. A 3 darab tulajdonságjelölőt tegyük a táblánk bal oldalának teljesen a szélére. Mind a 3 szín (piros, kék és fekete) ott fog szépen felkúszni, ahogy növekszenek majd a képességeink. A kék korsókat tegyük a feloldozás részhez, mindeki kap 0-tól 9-ig számozottat (0, 1 ,3, 5, 7, 8 ,9). Tegyük le szépen sorban őket.

Na most, találjuk ki ki lesz a kezdőjátékos. Ő az, aki megkapja a jelölőt és először választ 1 darab városit központi tábla fölül, és ingyen megkapja. A többiek balra indulva ugyan így tesznek. Minden városi a játékos táblák aljára kerül, a balszélre, és a különleges képességük ezzel életbe is lép végig (a kártyák alján van). Ha mindenkinek van egy-egy városlakója feltöltjük a hiányokat a pakliból. Kitartás! Már nincs sok! A személyes lovagpaklinkból felhúzzuk az első 3 lapot. 1-et megtartunk, ő segít nekünk az első kör alatt a táblánkon, 1-et a pakli tetejére teszünk, 1-et meg az aljára. A lovagkártyáján látni milyen színű az a 2 mipli, amit kapunk tőle. Ezeket mindenki elveheti a központi készletből. A kezdőjátékos kiválaszt egy kocsmakártyát. Mindegyiken 4 mipli látható. Ezeket is megkapja, majd elfordítja a kártyát 90 fokkal (jelezve, hogy használt a kártya). Mindenki a köre elején választ kocsmakártyát majd, ezzel miplikhez jutva- Így 6 darab miplije lesz mindenkinek minden kör elején. Plusz dolog, hogy a lovagoknak is van extra képességük a kártyájuk alján. Tessék figyelni azokat is menet közben! Ezzel kész is az előkészület fázis. Indulhat a mandula!

Na, most megint az a faramuci helyzet állt elő, amikor dilemmában vagyok. Leírjak mindent lépésről lépésre, vagy csak nagy vonalakban mutassam be? A döntést merőben elősegíti az a tény, hogy a szabálykönyv nem kevesebb, mint 35 oldalas (ebben mondjuk benne van a szóló játék is). Szóval nagyon sok nünüke van. Mivel nem akarok egy 256487 oldalas bejegyzés, mert befonom a hajam a végére, így inkább a nagy vonalak mellett döntöttem. Az apraját ki lehet szaszerolni a "félelmetes" leírásból.

Kis infó előbb: Ez egy munkás-lehelyezős játék. Ez azt jelenti, hogy van X darab munkásunk (miplink), különböző színben, és van Y számú hely, ahova őket le lehet rakni. Ha lekerülnek valahova ott termelnek nekünk, azaz dolgoznak. Ez lehet fejlesztés, pénz vagy elemózsia termelés, harc, új csapattag verbuválása és sok minden más. Amit meg kell jegyezni, hogy minden akciónak ára van (hacsak nem írja valami, hogy ingyen kapjuk). Az ár pedig mipli, pénz és/vagy élelem. Ez a "vásárlás" a saját táblánkon történik többnyire. Minden akció helyén jelzi, hogy hány darab és milyen színű mipli kell, illetve mennyi pénz/élelem az ára. Például a fejlesztés akció 2 darab bármilyen színű miplibe kerül. Tehát bármelyik 2 miplit odarakhatjuk, plusz fizetünk 4 ezüstöt és már fejleszthetünk is.

Egy kör úgy néz ki, hogy a kezdőjátékos elkezdi a termelést. 1, azaz egy akciót végrehajt. Majd azt mondja: ennyi, jöhet a kövi játékos. Az szintén 1-et akciózik, majd a kövi és így tovább körbe-körbe. Egy játékos, egy akció. Minden játékos szíve joga passzolni. Vagyis nem csinálni semmit. Vagy mert már nincs miplije, vagy mert nem akar. Ha minden játékos passzolt vége a körnek. Fontos, hogy nem kötelező minden miplit felhasználni, de csak maximum 3-mat vihetünk át a következő körre. Ha több maradna, akkor el kell dobni annyit, hogy 3 maradjon.

Tehát mik is az akciók, hogyan termelnek a kis miplijeink? Nem sorolom fel tételesen mindnek mennyi a költsége, ezt a táblák pompásan mutatják. Amire figyelni kell, hogy az ikonon jelzik miből mennyi kell, majd egy kis nyilacska mutatja, hogy mit kapunk érte. Szóval: 1) fejlesztés. Kapunk egy kis zöld, ormány nélküli elefántot (amúgy műhely), amit a saját táblánk jobb oldalára helyezhetünk bármelyik szaggatott vonalas négyzetre. Ez abban segít, hogy legközelebb ahhoz az akcióhoz egyel kevesebb mipli kell, mert a műhely automatikusan egynek számít, és fixen marad ott. 2) kereskedés. Ehhez 2 mipli kell. Ha 1-et fizetünk, akkor 1 pénzt kapunk. Ha 2-t, akkor 1+2=3 pénz jár. Viszont! ha úgy döntünk, hogy csak 1-et szerzünk, akkor a körünk alatt már nem lehet mellérakni egy másik milpit mondván "ja nekem kell még pénz". Vagy 1 vagy 3, punktum. 3) Ugyanez igaz a vadászatra is. Annyi, hogy ott elemózsiát kapunk. 4) toborzás. Itt két dolgot tehetünk. 1 mipliért kiválasztunk egy falusit, akinek kifizetjük az árát (a központi táblán, ahol épp van, az alatta lévő ezüst mennyiség az ára), és megkapjuk azonnal azokat, amiket a kártyája jobb felső sarkában látunk. Ez többnyire mipli vagy pénz/kaja. Viszont el kell dobjuk a karaktert. Vagy megszerezhetünk egy városit. 2 milpit "fizetünk", majd kifizetjük a karakter árát és magunkévá tesszük a lapot, vagyis a játékostáblánk alsó, legbaloldali üres helyére rakjuk. Innentől ami a kártya aljára van írva, az végig él a játékban. 5) imádkozás. Ehhez 1 fekete csuhás pap bácsi kell, aki 2 ezüstért letakarítja a táblánkat, vagyis minden mipli a központi tartalékba kerül. Ez így elsőre hülyeségnek hangzik, de tessék elhinni, eljön a pillanat, amikor újra akarunk használni egy akciót, de miplik ülnek rajta és el kellene őket paterolni. Na erre jó ez. 6) összeesküvés. Egy bármely színű mipliből lilát csinál. Ez miért jó? Mert a lila az "joker" karakter. Vannak olyan akciók, amik bizonyos színű miplit követelnek meg. Na, a lila mipli be tud helyettük ugrani. Egy bibi van. Minden alkalommal, amikor lila miplit kapunk kell húzni egy gyanúkártyát. Ezzel ugyan kaphatunk pénzt az adóból (0, 1 vagy 2), ami jól jön, viszont később bajunk lehet, ha jön az invizíció. Erről majd. Ezek voltak az alapakciók, a tábla bal oldaláról, amik a termelésünk vagy a pénz/ellátmány készleteinket növelik. Jöhet a táblánk jobb oldala. Ott  van a nagyobb izgalom. Ott már minden akció ára 3 mipli. Figyeljünk ra, hogy a középső hely az átlátszó, tehát bármely figura jó oda. A többihez olyan színű kell, amit mutat. Ide, ugye már rakhatunk műhelyeket (ld. fentebb), gyorsítani a folyamatokat. 7) beavatás. Egy darab fekete (pap) fejet rakhatunk a központi tábla jobb oldalára. A jobb oldal tele van azonnali jutalmakkal, pl. gratis miplik, negatív hatású kártyák eldobása, pénz/kaja, stb. Arra figyeljünk, hogy a tábla alja be van számozva. Van piros és fekete szám. Oda rakhatunk bármit, ami a mi fekete vagy piros értékünk, ami a játékostáblánk bal oldalán van (és fejleszteni kell, mert először csak 0). Ahogy nőnek a tulajdonságértékek, úgy nyílik lehetőség több helyre rakni. Magasabb érték, klafább jutalom. Világos. A beavatáshoz akcióhoz a fekete - hit - értékünket kell nézni. 8) megerősítés. Ezzel építhetjük a várfalat. Ha megvan a szükséges szintünk kékből (befolyás), és az árát is ki tudjuk fizetni, akkor uccu bele. A falpakliból húzunk egyet és a táblánk tetjére teszzük a legbal oldalra. Ezzel szerencsére kapunk is ezt-azt. mindig a kártyára van írva mit. 9) elszállásolás. Ez kotára ugyanaz, mint a beavatás, csak itt az erő tulajdonság (piros) értékét kell nézni és egy piros házikót rakhatunk jutalomért a központi táblára. 10) feloldozás. Ez gyakorlatilag a búcsúcédula intézményének társasjátékosítása, amit az egyház nyomott anno: kapsz egy cetlit, és ha fizetsz, megváltódik a lelked. Pompás üzlet! Na, itt ugyanez megy. Fizetünk (miplit és pénzt) és cserébe valami jót választhatunk, plusz eldobunk egy gyanukártyát. Mondom, hogy király üzlet. 11) harc. A betolakodók ugyebár ott sorakoznak a központi tábla alatt. Mindegyik fölött van piros és fekete érték. Amennyi a piros értékünk max. azt a betolakodót tudjuk legyőzni. De! Itt egyedül van arra lehetőség, ha ezüstöt fizetünk, akkor 2-t ugrik a pirosunk értéke erre a csatára. Ha valakit legyőzünk, akkor megkapjuk azonnal a kártyája jobb felső cuccat (pénz, mipli, stb). 12) térítés. Ez ugyanaz, mint a harc, csak itt a fekete értéket kell nézni. Viszont itt nem kerül ki a játékból a kártya, hanem extra pénzért megtartjuk a karaktert, és a vége elszámolásnál adhat pontokat. Pie jesu domine!

Hát ezek az alapakciók. Még két apróság és ígérem befejezem. Az inkvizíció. Az inkvizíció. Ugyebár a gyanúkártyákkal lopjuk az adópénzt. Ez igencsak limitált. 5 ezüst. Ha elfogy, azonnal jön az inkvizíció. Meg kell nézni kinek mennyi gyanúkártyája van. Akinél a legtöbb van, az kap egy tartozáskártyát (-3 GyP). Ettől meg lehet szabadulni persze, de az is pénzbe/miplibe kerül. Szerencsére a gyanúkártyái felét is eldobhatja ez a játékos (lefele kerekítve a számot). A királyi parancs lapokat végrehajtva extra pontokat gyűjthetünk, míg a királyi kegy lapok további akciókat tesznek lehetővé, amik amúgy nem járnak alapból - pl. pénzt vagy milpiket szerezni. Mert kegyes a mi királyunk.

Ha vége egy körnek, azaz minden játékos passzolt és már senki nem akar miplikkel maszatolni akkor egy gyors rendrakás jön. A kocsma kártyákat eldobjuk és újakat csapunk fel. A felhasznált/toborzott/legyőzött városiakat/betolakodókat pótoljuk. Ha esetleg egyikből sem fogyott, akkor a legutolsókat/legbelsőket eldobjuk és egy-egy újat rakunk a sorba, ezzel frissítve a kínálatot. Az első játékos jelző megy egyet balra. Eltesszük a lovagjainkat a paklik aljára, hogy újabb 3-mat nézzünk meg és választunk. A miplik meg mennek a központi készletbe mindenki táblájáról. Ne feledjük, max 3 miplit lehet megtartani a kövi körre, de azok nem lehetnek a táblán. És kész passz. Új kör, új királyi kártya felfedése.

Ha vége mind a 7 körnek, vége a játéknak. Lehet számolni. A leírás ebben segít, de amúgy csak figyelni kell a sárga jelzőket. Ez már a legkönnyebb rész.

Huh. Ez tényleg tuti tömény volt. Viszont ezek ismeretében már (szinte) el is kezdhetünk játszani.

Ééééééés ennyi!tarsasjatekok-strategiai-tarsasjatekok-garphill-a-nyugati-kiralysag-lovagjai_2.jpgEz a játék első olvasatra, hallásra tényleg komplex. Megértem, ha valaki az olvasottak után most kamillázik. Csak maga a leírás 35 oldal. Nekem is kellett lelkierő, hogy nekiüljek olvasni és értelmezni. Oké, ebben benne van a szóló játék leírása is. Nagyon sok a flikk-flakk. Viszont mindenek ellenélre ez egy letisztult mechanika. Láttunk már munkás-lehelyezős játékokat, és ez sem különb. Vagy mégis? Egyszer kell átlátni és utána már, mint az ágybakarikacsapás megy. Ugyebár volt már a Nyugati Királyságban más játék (A Nyugati Királyság Építőmesterei), és lesz is még. De eddig ez a legjobbja a sorozatnak. Nagyon-nagyon-nagyon jó! A grafika teljesen passzol, kellően sztereotíp, és illik a karakterekhez, ahogy a tábla sem csak egy zöld mező, tele van apróságokkal. Éééés, ami igazán fontos, tele van ikonokkal. Amint megvan a játék menete az ikonok a táblákon és a kártyákon tökéletes segítséget nyújtanak. Nem kell ide segítségkártya. Erőforrás igény - nyilacska - eredmény. Tiszta sor. Az első egy vagy két menet valószínű döcögősebb lesz. Kukkolni kell a leírást. De utána? Na akkor jön a jóság! Ott lesz, hogy az előirányzott 2 órát simán ki fogjuk tölteni. Mert taktikázni kell. Mire költünk? Mit akarunk elérni? Mennyink van rá? Hogy szerezhetünk még mipliket vagy pénzt/kaját? Fejlesztés? Térítés? Tábla letakarítás? Jaj! Soksoksoksoksoksok opció van. És garantálom, hogy az utolsó kör lesz az igazi hajrá, ahol elszabadul a pokol, és akció akciót követ majd, hogy milpiket akasszunk le, ha kell a föld alól is. Szerencsére magyarul is kapható, az eredetileg Paladins néven futó játék. Paladins, azaz leventék. A lovagok keményebben hangzik. Egy baja van a játéknak, ami nem is maga a játék hibája, hanem a körítésé. Tetris bajnok legyen a talápán, aki ezt a 245 kártyát, 312 miplit és 6 táblát vissza tudja szuszakolni rendesen a dobozba. Csak 1-2 centi kellett volna és tuti befér minden. Aztán uccu szerezni mini zacsikat. Jó... Ez legyen a legkissebb hibája. Helyigény? A konyhaasztal. Deluxe. Nagy. Ez nem egy útijáték. A szóló játék talán az egyetlen varia benne, de tessék elhinni, nem kell több. Nem beszélve arról, hogy az egyszemélyes játékot sem amolyan himi-humi megúszósra csinálták. Az MI-nek saját játéktáblája van, kérném szépen. Ezt a játékot simán leemeljük majd a polcról újra és újra, ha ránkjön egy kis munkás-lehelyezhetnék.

A Nyugai Királyság Lovagjai nem kezdőknek való társas. Tény. Sorry. És amúgy is! Időigényes. Bonyi az elején. Hosszú. Sok alkatrészől áll. Nagy a helyigénye. És fantasztikusan jó! Tény. Mert egyet játszik az ember, és úgy van vele, hogy "mmm...nem volt az igazi... nem azt fejlesztettem, amit kellett volna. Lehetett volna jobban is. Lám- lám, nocsak..." És akkor újra! Közben rá lehet jönni egy-két trükkre. Ami szintén idő. Mégis megéri! Aki jót akar magának, vagy társasos szerettének, ezt szerezze be!

Harcra fel! Győzni kell! - Godefroy de Montmirail

Játékosok száma: 1-4
Ajánlott kor: 12+ év
Játékidő: 90-120 perc
Grafika: 4/5
Komplexitás: 4/5
Újrajátszhatóság: 4/5
Helyigény: nagy
Nyelv: magyar

Összesen: 90%

Játszottál már ezzel a játékkal? Mik a tapasztalataid? Írd le kommentben! Ha nem, akkor próbáld ki, és utána írd le, hogy tetszett!

Nos, így néz ki egy asztalon 2 főre terítve.

received_1016721458691721.jpeg

Ez pedig Macska Marcella, aki épp egy finom teát hagy ki, amint érdeklődve nézni a játékot. Pár miplit le is pacskolt az asztalról, hogy a macska rúgja meg. Ezért büntiben van és nem játszhat.

20200120_213627.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr2715412422

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása