Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

Marvel Champions

2020. március 25. - xoxoxkapitany

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

safe.jpg

A Marvel Champions egy friss és ropogós játék, 2019-ben jelent meg a Fantasy Flight Games gondozásában. A kiagyalói Michael Boggs, Nate French és Caleb Grace voltak.

A közepes dobozban a következő holmikat találhatjuk: 343 darab kártya (199 darab játékoskártya, 137 darab összecsapáskártya, 7 darab segítségkártya), 30 darab státuszkártya (3 fajta/10 darab), 62 darab sérülésjelölő, 16 darab általánosjelölő, 5 darab gyorsítótoken, 1 darab kezdőjátékos-jelölő, 4 darab összerakható játékos találatszámláló, 1 darab összerakható gonosz találatszámláló, 1 darab szabálykönyv és 1 darab referenciatár.

A játék leírásának elején William Fostert, a Góliát nevű szuperhőst idézik: "Vészhelyzeti hívást kapni, a sikátorban elbújni és jelmezt húzni... nehéz ezt beismernem, de kezd tetszeni."

pic4900321.jpg

A játék célja szuperhősök összefogásával legyőzni egy adott gonosztevőt. Ehhez kártyákat kell kijátszani, aktiválni, majd ütni és vágni. Minden gonosznak van egy mesterterve, amit végre akar hajtani. Ezt meg kell akadályozni. Persze lehet csak simán péppé is verni az illető karaktert.

A dobozban megtaláljuk Pókembert, Ms Marvelt, Fekete Párducot, She-Hulkot és Vasembert a jók oldalán. Az ellenük felsorakozó gonoszok: Rhino, Klaw és Ultron. A nehézségük így emelkedik, szóval Ultronhoz nagyon fel kell kötni a gatyót.

Az előkészületek során két dolgot kell csinálni. Az egyik a szuperhősök paklijait összerakni. A másik a gonosztevők paklijait összerakni. A részletek a leírásban találhatók, kissé pepecs. Az első játékhoz a gyártó ajánl kezdőkaraktereket és leírja a hozzájuk ajánlott lapokat is. Ms Marvel & Pókember VS Rhino!

Viszont nem muszáj követni a leírást és sajátkútfőből is alkothatunk paklikat. Ehhez a leírás végén találunk útmutatást, de az első játékhoz, amíg elkapjuk a fonalat, még talán ne erőltessük a kreatívkodást. Nos, ha előkészültünk, jöhet a mehet!

A játék körökre van osztva, és minden körben 2 fő attrakció történik. Az egyik a hős fázis, a másik a gonosz fázis. Lássuk a hős fázist! A játékosok különböző akciók közül választhatnak, amiket végrehajtanak annyiszor, ahányszor jól esik, nincs limit. Bármi lehet ahányszor csak szeretnék, vagy ahányszor tudják, hisz itt is mindennek ára van. A hősök a civil (alterego) alakjukban kezdenek. Az akciók a következők: a) átváltani hősre, vagyis megfordítani a karakterkártyát. Ami itt fontos, hogy a csatározást a hősruhás egyénnel tudjuk intézni, a sebeződések regenerálódását viszont a civillel. Ezért kell forgatgatni. b) egy kártya kijátszása a kézből, amit magunk elé rakunk. Na de hány lapunk lehet? Azt a hős kártya alján találjuk. Változó. A kártyák "ára" a bal felső sarkokban látszik. A kártyák alján pedig mini ikonokat látunk, amik erőforrások (4 fajta), és ezekkel fizethetünk. Tehát, ha egy kártya ára 1, akkor egy olyan kártyát kell cserébe eldobnunk, amin 1 erőforrásikon van. Ha drágább, akkor több kártyától kell megszabadulni. Így gazdálkodhatunk. Kijátszhatunk szövetségeseket, akiket felhasználhatunk a harcban, fejlesztéseket vagy eseményeket (utóbbiak a felhasználás után egyből eldobandók). c) valamely képesség használata, ami lehet támadás vagy a gonosz terv meghiúsítása, civil formában pedig gyógyulás. d) használni egy már kijátszott szövetségest. Példul nekieshet a gonosznak. e) egy már kijátszott kártya aktiválása (használat után elforgatandó, jelezve ezzel, hogy kimerült a lap). f) egy másik játékostól segítség kérése, azaz hogy használja értünk az egyik lapját (függetlenül attól, hogy nem az ő köre van). Tehát bemondjuk, hogy mit szeretnénk csinálni és bátran meg is tesszük. Kijátszhatjuk az összes lapunkat a kezünkből, de nem muszáj. Az akcióink után újra annyi lapot kell húzni, amennyi a kezünkben lehet. Ha esetleg olyan lap maradt nálunk, ami nem szimpatikus, akkor azt simán eldobhatjuk és húzhatunk helyette is mást. Eztán jöhet a következő hősike, aki szintén eképp jár el. Ha minden hős végzett a körével, akkor a gonoszokon a sor.

A gonosz fázis a következő lépésekből áll: 1) rakunk egy új fenyegetés jelzőt a fő tervre. Itt ugye figyelni kell, hogy ne érje el a maximum mennyiséget, mert akkor lefőtt a kávé a hősöknek. 2) a gonosz és (ha már vannak) társai aktiválódása. Ez annyit tesz, hogy vagy odacsapnak hősenknek vagy (ha a hősök civilben vannak) nyomják gonosz terveiket tovább. 3) Eztán a gonosz paklijából kap mindenki egy-egy kártyát, ami tartalmát a kezdőjátékossal indítva mindenki végrehajt. Csupa-csupa nem-jóság történhet és fog is történni. Mondjuk egy másik al-terv is elindul, ami miatt nehezebb meggátolni a főtervet, vagy a főgonoszhoz érkezik segítség és csatába kell bonyolódnunk egy-két új ellenséggel. De, ha mindezeken túl vagyunk, akkor a kezdőjátékos jelölő átszáll a kövi játékosra és jöhet az új kör.

A játék addig tart, amíg vagy kif*ngik a főgonosz, vagy meghiúsul a terve, vagy a hősök elesnek. Ééééééééééééés dióhéjjban ennyi. Ezek ismeretében már el lehet kezdeni böngészni a szabálykönyvet a nünükék kiszaszerolásához.

mc01en_sample_700x.png

Mert sok-sok apróság van még, amivel nem akartam untatni az kedves olvasókat. Szóval nagy vonalakban az van, hogy: kijátszani a kártyák képességeit (ergo lelkesen olvasni őket), figyelni hogy támadni érdemes-e, vagy regenerálódni vagy inkább a tervet meghiúsítani, taktikázni, hogy milyen kártyákkal járunk jobban. A mechanika alapvetően nem új és nem is atomfizika. De a kutya megint valahol el van ásva (szegény), méghozzá ezúttal is a részletekben. De azokat ki lehet bogarászni. Már amennyiben sikerül kiovasni mit ír a szabályzat. Itt kell megjegyezzem, hogy a béna szemeimet roppant zavarta a szabálykönyv színösszeállítása. Még akkor is, ha tök jó képregényes a dizájn. A szokásos "Tanuljunk meg játszani" és Szabálykivonat" könyveket kapjuk, ami a FFG jellemzője. A grafika is kellően képregényes, itt ki-ki döntse el ki a kedvenc grafikusa, és hogy annak munkásságához hasonlít-e a játék. Pl. Steve Ditko, Todd McFairlane, Jack Kirby, vagy más. Nekem összességében tetszik. A játékidő átlag egy óra (plusz a szöszölés az előkészületekkel). Annak nagyon örülök, hogy van bevezető játék "set-up", és nem magunknak kell kitalálni, mi lehet egy ütőképes összeállítás. Ha megvan a rutin, akkor mehetünk az izgalmasabb karakterek felé. A leírás végén klafa segítséget kapunk a saját paklijaink egyedi összeállításához. Vasember például külön érdekes, mert lassan indul be vele a csata, de ha megvan a rucija, akkor van hadd-el-had. Szólóban is nyomható, bár az kicsit el van mis-másolva. Semmi extra AI, sajna-bajna. Egyelőre csak angolul kapható, ami a kártyák képességeinek kiolvasásában nehezít, és félek nem is lesz egy darabig magyarul. Ha egyáltalán... A játék kipakolva sem foglal sok helyet igazán, de nem egy utijáték. Méretben valahol a közepén ellavírozik. Éééééés ezzel eljutottunk az igazán izgalmas részhez. Egy összehasonlításhoz. A Fantasy Flight Games adta ki a Legendary sorozatot, aminek van Marvel része is. Ez. Az már nem egy újkeletű valami, és jelent is meg hozzá sok-sok kiegészítő. Na most, akkor tehát, kérném szépen, ugyebár: melyik a jobb játék? A tematika egyezést mutat. A mechanika eltérést. Vajon össze lehet hasonlítani a kettőt? Csak is szubjektíven mert eeeeez... ez nagyon szubjektív. Íme a kísérlet a részemről, mert sokat csócsálódtam ezen. Ééééééééééés arra jutottam, hogy - ha egy orrhosszal is, de - a Legendary nekem jobban tetszett. Valahogy a dolgok menete, a küldetések, a varia, a felépíthető paklik... az egész... valahogy jobban csúszott. Tényleg egy hangyaf*sznyival csak, de akkor is. Viszont, nyilván - mivel a Champions az új - jönni fog egy rakat kiegészítő. Már meg is jelent pár, ugyanekkor a Legendary vélhetően leáll szépen lassan. DE! Ez bazira szubjektív, ki-ki döntse el. Én jó szívvel ajánlom mindenkettőt. De a Legendary-t jobban. Picit. Ici-picit. Nyuszi.

Összességében a Marvel Champions nem hoz újat, de amit hoz, azt nagyon-nagyon jól csinálja. A karakterek érdekesek, én még tettem volna bele másokat is, dehát a bizniszizbiznisz, majd jelennek meg újak. Senki ne lepődjön meg, amikor legyőzi egy 1-es szintű gonoszt, hogy még közel sincs vége a játéknak. Szubjektivitás, előre!

#maradjotthon

Játékosok száma: 1-4
Ajánlott kor: 14+
Játékidő: 45-90 perc
Grafika: 4/5
Komplexitás: 3/5
Újrajátszhatóság: 3/5
Helyigény: közepes
Nyelv: angol

Összesen: 83%

Játszottál már ezzel a játékkal? Mik a tapasztalataid? Írd le kommentben! Ha nem, akkor próbáld ki, és utána írd le, hogy tetszett!

Ez itt Marcella Macska. Nem maszkál ki az utcára feleslegesen. Nem vesz minden nap egy paradicsomot és 10 deka párizsit. Nem babrál senkit és őt sem babrálja senki idegen. Mérték-, és távolságtartó. Szeret társasozni és ezzel elfoglalja magát. Marcella Macska okos. Légy olyan, mint Marcella Macska!

20200325_143034.jpg

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr3015533092

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása