Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island (2nd edition)

2019. január 23. - xoxoxkapitany

Nem is gondolnánk, hogy a szigeten ragadt hajótörött története milyen régi. Daniel Defoe 1719-ben jelentette meg regényét a pórul járt férfiról. Robinson 1651-től fogva hajózza a tengereket - szegény szülei más pályát szántak fiuknak. 1659-ben az Orinoco folyó torkolatától nem messze hajótörést szenved. A helyet nagyon találóan a Reménytelenség szigetének kereszteli. Itt éveket tölt egy kutyulával és cicákkal, amikoris kannibálokra lesz figyelmes, akik visszatérő látogatók a szigeten. Odajárnak, hogy elfogyasszák foglyaikat. Robinson megmenti egyiküket, akit a megmentése napjára keresztel. Majd boldogan élnek. Szinte. A hajótörött karakter visszatérő vendég otthonainkban. Tom Hanks-re és kedvenc röplabdájára mindenki emlékszik, még ha nem is látta a filmet. A történet nem idegen, de az erőfeszítések, amiket a szereplők tesznek csak távolról ismerősek.

robinson_crusoe_1719_1st_edition.jpg

Így volt ez egészen eddig. Ignacy Trzewcziek játéka, a Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island (2nd edition) 2012-ben jelent meg és célja megismertetni a játékosokat a nehézségekkel, amik egy számkivetettet érnek, hogy saját "bőrén" tapasztalja meg mindenki, hogy csak összefogva lehet átvészelni a viszontagságokat. Amikből bőven kijut. Ezt a dobozt is jól megpakolták. Fel sem sorolom tételesen, de kapunk játékosjelzőket (20 db), leírást, jelölők fából (107 db) tokeneket (89 db), sziget jelölő lapkákat (11 db), 4 scenarió lap, egyedi dobókockákat (12 db) és kártyákat (218 nagyobb és 55 kisebb). Plusz Pénteket és egy kutyulát kártya formában.

A második kiadás jelő - noha igaz -, ebben az esetben inkább kozmetikai frissítést takar. A tokenek újak (a kaja sokkal kaja-szerűbb), a játékosjelölő tábla végre rendes tábla, a leírás a duplájára duzzadt (uhhhh...), de van végre összesítő a körökről, amit magunk előtt tarthatunk (nem kell a netről nyomtatni). Plusz egy új scenariót is kapunk (bár az sem új, a neten szintén fent volt már régebb óta). Ha valakinek megvan az első kiadás, akkor ne rohanjon megvenni az újat - hacsak nem megrögzött gyűjtő. Akinek meg ez az első, legalább már a feljavított verziót élvezheti ki.

pic3165731.jpg

Egyedül is, de akár négyen is nekiláthatunk. De mind egy szigetre vetett karaktert alakítunk a játékban - 4 karakterből választhatunk, mindnek van lány és fiú verziója, amúgy ugyanazt tudják. Célunk túlélni és az adott küldetés speciális elvárásait is teljesíteni, a megadott idő alatt. Scenarióból 7 darab van, mind más, és eléggé el is rugaszkodik az alap sztoritól Nekem speciel a King Kong szigetes scenarió - ahol a hatalmas majom a filmes stábunk tagjait elragadja (a főszereplőnőt is, ugyebár) - tetszett a legjobban. Nyilván érdemes az alapküldetéssel kezdeni, mert az a "legkönnyebb". Ott csak egy hatalmas máglyát kell raknunk mire a közelünkbe ér majd a hajó. Nem kell hozzá más csak fa és tűz.

Ha csak ennyi volna. Mire lehet szüksége egy hajótöröttnek? Menedékre! Különben elveri az eső. Ahhoz kell fa. De kell a tetőhöz is. Meg a máglyához. És kell étel. De a szigetet is fel kell fedezni. Kellenek új források. Viszont ekkor vadállatokba is belebotlunk, akikkel meg kell küzdeni. A fegyver szintünket ugye nem felejtettük el közben fejleszteni? Naná, hogy limitált a termelés. Be kell osztani. De mehetünk gyűjtögetni is. És milyen jó lenne, ha lenne kötelünk? Vagy tudnánk az ételet valahogy tartósítani, és nem romlana meg minden nap végén.

Ezek csak szösszenetek a játékosokra váró megpróbáltatásokból. Nem véletelenül vastag az a leírás. A hajótörés minden árnyalata benne van. Nem is teszek most kísérletet a részletes leírásra. Nagy vonalakban: minden kör egy nap, ami azzal kezdődik, hogy egy újabb veszélyforrás - kártya formában - elénk kerül. Annak azonnali hatását meg kell oldani. A hatás, kb mindig negatív. Utána megnézzük hogy áll a csapat morálja. Ha jól, akkor kapunk eltökéltésgünk jeleként tokeneket, amiket beválthatunk majd a barkácsolás, vadászat, felfedezés vagy főzőcskézésnél (ez a 4 karakter fajta). Ha rosszul áll a morál, akkor bukjuk a tokeneket. Ha nincs token, akkor sérülünk. Eztán termelés jön. 1 darab/fajta onnan, ahol táborunk van (ha nem bővítettük, de azt csak később tudjuk majd). Vagyis 1 fa és egy kaja (jó esetben). Utána meg kell tervezzük az aznapi teendőinket. Mire mennyi erőforrást és munkaerőt adunk. Ha két karakter megy, akkor azonnali a siker. Ha csak egy, akkor a szerencsére bízzuk magunkat, ami kocka dobálás. Három darab per próba. A kockadobás lehet siker, vagy sérülés, vagy egy kártya, ami többnyire nem jó. Jó hír, hogy minden kockának van üres oldala. Csak jól kell dobni és kész. Ezután végrehajtjuk a napi dolgokat, remélve a sikert és hogy nem sérülünk. Persze a bátrabbak nekiállhatnak állatkákkal csatázni prém és étel reményében. A sérülés szinte garantált. Rendezgethetjük a tábort is, ami a morálnak jó tesz, illetve pihenhetünk, ami gyógyít. Péntek extra munkaerő, a kutyus csak félig.

És ekkor jön a külön jó rész! Az időjárás. 3 dobókocka. Eső, hó, kerítésrongálódás, sérülés, miegymás. Na persze, ha a táborunk jól fel van építve, akkor nem lesz hiba.  Szerencsére a scenariók eltérnek abban is, hogy mikor hány és melyik kockával kell dobni. Na de, ha mind a 3 kocka játszik, akkor aztán juhé van! A kör végén pedig jöhet az étel elfogyasztása, már ha jut mindenkinek, illetve a pihenés. Ha nincs menedékhely, akkor sérülés. És kezdődhet az új nap.

rc2.jpg

Gondolom feltűnt, hogy a sérülés szó igen gyakorta jelent meg. Nem véletlenül. A karakterek életereje hosszúnak tűnik, mármint sok szívecskéből áll, viszont azt tudni kell, hogy ha valamit nem tudunk teljesíteni, akkor sérüléssel fizetünk meg érte. Fogyassz el egy ételt. Nincs? Akkor két sérülés. Nincs menedék? Sérülés! Jött egy aligátor? 3 sérülés! Ésatöbbi... Együttműködés kimaxolva. Csak úgy lehet.

Egy dologban viszont csúsztatás van. 1 játékossal a lehetetlenel határos nyeri. Bár a leírás elmondja miben különbözik a szóló variáns, de gyakorlatilag kettő helyett kell dolgozni. Ammmeg nem lehet... Kár. Viszont kettő, de főleg három vagy négy fővel már kiválóan megy a dolog. A grafika nem égetverő, de stílusos. Megérteni és átlátni nem könnyű. De ha megvan, utána már, mint a karika csapás megy a dolog. Szerencsére magyarul is megjelent a játék. A több küldetés pedig kellő változatosságot kölcsönöz. Mondjuk hosszúak a partik, úgyhogy rá kell szánni az időt. Valóban nagy a bukta veszélye, de mégis megéri, mert kiváló játék. Talán nem leszünk Bear Grylls-ek a végére, és nem tanulunk meg ásót csinálni, de ad egy érzést arról, mennyire nehéz is egy lakatlan sziget lakójának lenni, főleg, ha még lakása sincs. Mindenképpen tessék nekifutni!

Típus: Tábla
Játékosok száma: 1-4
Ajánlott kor: 14+
Játékidő: 60-120 perc
Grafika: 3/5
Komplexitás: 5/5
Újrajátszhatóság: 4/5

Összessen: 4/5

Játszottál már ezzel a játékkal? Mik a tapasztalataid? Írd le kommentben! Ha nem, akkor próbáld ki, és utána írd le hogy tetszett!

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr8014583206

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása