Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

Onirim

2019. április 06. - xoxoxkapitany

Rémálmok. Szerencsére a kalapos, megégett férfi karmos kesztyűben a legritkább esetben kerget minket, de a hétköznapi rossz, kellemetlen álmok az agyból így is erős érzelmi reakciókat váltanak ki, mint például félelem, izgalom, szomorúság vagy szorongás. Érdekes, hogy egy egyszerű rossz álomtól csupán kellemetlen érzéseink vannak, amíg egy rémálomtól fel is ébredünk, hisz akkora a hatása. Az álmokat, azok kiváltó okait és hatásait a mai napig kutatják. Miért álmodjuk, amit? Ennek több oka lehet. Külső hatás, mint például egy trauma, egy közeli rokon halála, netán krónikus megbetegedés, vagy 1000+1 más ok. Aki istenesen bele akar merülni a témába, annak a szakirodalom megannyi könyvvel tud segíteni, nem beszélve az álomfejtős könyvekről, melyekből megpróbálhatjuk kibogarászni tudattalanunk legmélyebb titkait. Persze az is lehet, hogy lefekvés előtt teleettük magunkat és ettől jár össze-vissza az  agyunk. Akárhogy is, a téma izgalmas és az ágyban - na meg az agyban - hever.

 nightmare-tree-siobhan-brennan-raymond.jpg

A Z-Man games kiadásában jelent meg az Onirim nevű játék eredetileg 2010-ben. Mi most a második kiadást vesszük górcső alá, ami 2014-ben látott napvilágot. Az első szembetűnő különbség, hogy a játék már a dobozon jelzi, hogy Shadi Torbey szerzeménye 7 kiegészítőt is tartalmaz. Az kicsi dobozhoz kapunk: 2 szabálykönyvet, 169 kártyát és 1 lidérc miplit. A játékot egyedül vagy ketten lehet játszani. Most az 1 játékosos módot nézzük meg.

Egy Álomvándor bőrébe bújtunk, aki elveszett egy titokzatos álomlabirintusban. Fel kell fedeznünk álomajtókat mielőtt véget ér az álom különben örökre foglyul esünk. Az álmok kamráiban kell kóborolni abban a reményben, hogy lehetőségünk lesz különböző színű ajtókat a megfelelő kulcsokkal kinyitni. Mindeközben rémálmok lesnek ránk a sötétben arra várva, hogy előugorhassanak, és foglyul ejthessenek. Labirintusok, kulcsok, álmok, ajtók és rémálmok között kell nehéz döntéseket hozunk ahhoz, hogy kiszabaduljunk. Ennyi kell egy izgalmas kártyajátékhoz. 

zm4900_box-front.png

A kártyák lehetnek helyszínek, kulcsok, ajtók és rémálmok. A cél az alapjátékban, hogy mind a 8 ajtót megtaláljuk. Előttünk lesz a labirintus (sorban a helyszín kártyák, ahogy lerakjuk majd őket), balra lesz a Limbó, ahova azokat a lapokat tesszük, amiket nem tarthatunk épp a kezünkben, de még nem is dobjuk el őket, és visszakerülnek majd a húzópakliba. Apropó húzópakli: azt tegyük a jobb kezünk ügyébe, és mellé dobálhatjuk is majd a játékból kikerült kártyákat. Az ajtókat a labirintus rész fölé pakolhatjuk majd egymás mellé. Kezdésnek fogjuk a 76 alap kártyát (ezeket segítségül külön is csomagolták), jól összekeverjük őket és 5-öt húzunk. Ennyinek kell lennie mindig a kezünkben fogott lapok számának. Ha kezdésből véletlenül ajtókat vagy rémálmokat húzunk tegyük őket a Limbóba és húzzunk új kártyákat helyettük. Ha megvan az 5 lap keverjük vissza a húzópakliba a Limbóban tárolt lapokat és indul a mandula.

A játék menete: kijátszunk egy lapot a kezünkből, vagy eldobunk egyet aztán húzunk, hogy 5 legyen. Ennyi. A helyszín kártyákon 3 ikon található: napocska, hold és a már emlegetett kulcs. Tehát lerakunk egy lapot a kezünkből, majd igyekszünk azonos színű lapot tenni utána, de úgy, hogy az ikon nem lehet az előzőleg játszott. Példul zöldből lerakjuk, hogy nap, hold, majd még egy nap. Vagy pirosból kulcs, hold és nap. És estébé és a többi variáció. Minden kijátszott lap után húzunk! Ha 3 azonos színű összejött, akkor végig lapozzuk a húzópaklit, és megkeressük az adott színű egyik ajtót és kitesszük a helyére. Megkeverjük a paklit - naná, hogy! - és jöhet a következő és így tovább, amíg mind a 8 ajtó elő nem kerül. Abban az esetben, ha ajtót húzunk, az a Limbóba kerül, kivéve, ha nálunk van egy, az ajtó színével megegyező színű kulcs. Ekkor a kulcsot eldobjuk, és már miénk is az ajtó. Juhú! De mi van akkor, ha rémálom kártya jön? Baj. Ugyanis ekkor döntenünk kell: vagy eldobjuk az összes lapot a kezünkből, vagy a húzópakli felső 5 lapját dobjuk el, vagy egy random kulcskártyát a kezünkből - ha van nálunk. Egyik sem ideális, de muszáj. Eztán a rémálom kikerül a játékból, és haladunk tovább a labirintusban. Megj.:A labirintus valójában egy hosszú sor kártya, nem kell túlkomplikálni. A játék kétféle képpen érhet véget: elfogy a húzópakli, ekkor elvesztünk a labirintusban, vagy megtaláljuk az összes ajtót és kijutunk.

zm4900_spread.png

Ez most tényleg csak az alapjáték volt és nagyon dióhéjban, amit már önmagában sem könnyű megnyerni. Újra és újra neki kell futni, de megéri. A 7 kiegészítő tovább fűszerezi az élményt - ezeket ki-ki szaszerolja ki magának *kacsint*. Nagyon jó kis extra mind a 7 játék és kombinálhatók is. Ezzel ki is derült, hogy egy nagyon-nagyon újrajátszható játék az Onirim. A grafika kellően elvont, de nem túlzó és nem gore. Könnyen elsajátítható a játékmenet. Nehézség lehet, hogy csak angol nyelven kapható, de szerencsére a kártyákon egy kanyi szó nincs így, ha valaki már szájhagyomány útján megérti nyelvtudás nélkül is tolhatja. A doboz pedig... Na az nagyon ott van! Már ahogy kinyílik látszik, hogy odatették magukat a készítők. A rémálom karakter (ami kívül is látható) köszön vissza egy jó kis egyedi megoldással - nem lövöm le a poént. Apró bibi még, hogy nehéz beszerezni kis hazánkban - én is csak használtan jutottam hozzá. 2 játékossal is lehet játszani, de szerintem szólóban az igazi. Az egyetlen negatívum talán annyi, hogy szörnyű mennyiségű kártyakeverésben lesz részünk. De ez semmiség igazából. Legalább gyakorolhatjuk vegas-i keverést. 

Jó szívvel ajánlott, portábilis, izgalmas, változatos, kihívásokkal tarkított, gondolkodós kis játék. Csak a téma a rémálom, a játék egyáltalán nem az.

"Egy, két, Freddy hozzád lép, 
Három, négy, mindig észnél légy, 
Öt, hat, a kereszt sem hat, 
Hét, nyolc ébren forgolódsz, 
Kilenc, tíz senkiben se bízz."

"Egy, kettő, Freddy érted jő,
Három, négy, az ajtót zárd be észnél légy, 
Öt, hat, a kereszt nem óvhat, 
Hét, nyolc, ébren forgolódsz, 
Kilenc, tíz, többé ne aludj el."

Típus: Kártya
Játékosok száma: 1-2
Ajánlott kor: 14+ év
Játékidő: 15 perc
Grafika: 4/5
Komplexitás:2/5
Újrajátszhatóság: 5/5

Összesen: 5/5

Játszottál már ezzel a játékkal? Mik a tapasztalataid? Írd le kommentben! Ha nem, akkor próbáld ki, és utána írd le, hogy tetszett!

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr814703254

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása