Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

Cthulhu Gloom

2019. május 13. - xoxoxkapitany

Cthulhu-ról már megannyiszor volt szó. Vajon mi van még, olyan ami nem hangzott el? Hm. Fene tudja. Biztos van. De most a másik végén fognám meg a dolgot. Gloom. A jelentése sötétség, ám ha érzelmekről beszélünk, akkor szomorúság, bánat, depresszió és egyéb szinonímák kell, hogy eszünkbe jussanak. Érzelmek? Mik is azok? Aggodalom. Bánat. Bátorság. Bizalmatlanság. Boldogság. Bosszúság. Büszkeség. Csalódás. Depresszió. Düh. Együttérzés. Elégedettség. Ellenségesség. Eksztázis. Érdeklődés. Eufória. Fájdalom. Félelem. Félénkség. Féltékenység. Frusztráció. Gyűlölet. Hála. Harag. Hisztéria. Irigység. Izgalom. Káröröm. Kíváncsiság. Komperzió. Közöny. Lelkesedés. Lelkiismeret-furdalás. Magányosság. Megbánás. Meglepődés. Megvetés. Önbizalom. Öröm. Pánik. Remény. Rettegés. Sajnálat. Szégyen. Szenvedély. Szenvedés. Szerelem. Szeretet. Szorongás. Unalom. Undor. Vágy. Nagyjából ennyi van. Alapbeállítottságunk szerint életünk során a pozitív érzelmeket kívánjuk mind magunk, mind szeretteink számára, legyen az lángoló szerelem vagy csak egy favicc által kiváltott nevetés, ami örömöt okoz. Ez lenne az alap. Na de...

weather-and-mood-rainy-with-a-chance-of-depression-1440x8102-1024x576.jpg

A Cthulhu Gloom 2011-ben jelent meg az akkorra már befutott Gloom sorozat farvizén. A játékot az Allas Games adta ki, a szülő atyja pedig Keith Baker. 

A dobozban rejtőzik 20 karakterkártya, 54 módosítókártya, 11 eseménykártya, 20 idő előtti halál kártya, 5 történetkártya és 1 szabálylap.

Dunwichtól Innsmouthig, a Miskatonic Egyetem aulájától az Arkham Elmegyógyintézet Charles Dexter Osztályáig érezhető, hogy valami baljós van a levegőben. A csillagok állása megfelelő és a gonosz időn és téren keresztül tör át. Amikor Cthulhu felébred mindannyiunknak vége... de vajon kinek a fűbeharapása lesz a legszórakoztatóbb?

pic1045316.jpg

Nos, remélem az utolsó kérdés kellően megkavarta a dolgokat. Nem véletlen. A játékok többségében gyűjtögetni kell, gyarapodni, megmenteni és túlélni. A Gloom játékok alapja, hogy a többi játékos karaktereit boldoggá, miközben a sajátjainkat boldogtalanná tegyük sőt, lehetőség szerint meg is öljük őket. Bizony. De a Lovecraft által megálmodott világba ez teljesen beleillik. Minden ellenvetés el van vetve.

Tehát a játékban egymással versengünk abban, hogy kinek a családja múlik ki hamarabb és ebből ki gyűjt több pontot. Ahogy haladunk körben mindenki 2 akciót hajthat végre. Ez lehet kártya kijátszása, passzolás vagy lapjaink lecserélése. Ha ez az első akciónk, nem játszhatunk második akciót. Szorrrrri. 

Készüljünk elő! Egyet választhatunk a 4 családból, családonként 5-5 taggal. Őket kitesszük magunk elé, de úgy, hogy a többiek is jól lássák őket. A történetkártyákból random kiválasztunk 2-t. Az asztalra kerülnek valahova középre, képpel felfelé. Ahogy jól esik. A maradék 85 lapot jól megkeverjük. Ez lesz a húzópakli. Az elhasznált lapokat majd mellé dobálhatjuk. A lapok 3 fajtára oszthatók. 1) módosító kártyák. Ezeknek fekete az alsó része, és boldogság/szomorúság pontokat is találunk rajtuk. A szomorúság pontok mínusz előjelűek. Ezeket a lapokat a körünkben bármikor kijátszhatjuk bármelyik még élő karakterre, csak figyeljünk, hogy a kártyán szereplő szöveg mit mond, mert annak hatásait is érvényesíteni kell. 2) idő előtti halál. Ezzel bármelyik élő karaktert megölhetjük. Fontos, hogy ezt csak az első akcióként csinálhatjuk, és csak olyan karakterre, amelyiknek már mínuszban van a boldogsága (pathos pontok). 3) esemény kártyák. Itt csupán követni kell a kártya utasításait. Osztásból mindenki 5-5 lapot kap. Az kezd, akinek a legrosszabb napja volt. Döntetlen esetén a kártya tulajdonosa tör pálcát. És mehet a játék. Oda kell figyelni arra is, hogy a kártyák, a rajtuk lévő ikonok és a hatásuk egymással korrelál. Van olyan, ami egyszeri hatású, de van olyan is, ami addig él, amíg látszik az adott ikon. Körünk végén újra lapot húzunk, hogy annyi legyen, amennyi szabad, vagy 5, ha nem módosult. De ekkora már valószínűleg módosult. Akár pluszban, akár mínuszban. 

Akkor ér véget a játék, amikor valakinek az összes családtagja, khm.. karaktere elhalálozott. Ez esetben összeszámoljuk a pontokat, és az nyer, akinek a legkevesebb van. Igen, nincs tévedés, a legkevesebb. Ez a szám mínusz pár száz szokott lenni, ha jól belehúzunk.

pic4132175.png

És, hát ennyi nagyjából. 2 akció per játékos és pakoljuk a lapokat mínusz számokkal magunknak, és kedves plusz pontokkal a többieknek. Eközben odafigyelünk a kártyák utasításaira, amik szépen be tudnak kavarni. Aztán jöhet az idő előtti elhalálozás. Apró kiszaszerolni valók maradtak, de minden poént nem is kell lelőni. A lapok mind átlátszóak. Micsoda ötlet! És kell is hogy azok legyenek, különben nem látnánk a korábban játszott lapokat, és nem tudnánk számolni, meg figyelni arra is, hogy melyik részét írjuk felül az adott kártyának. A szabálykönyvet dirket lapnak neveztem az elején, mert egy dupla oldalas alig-A4-es lap. Minimalista megoldás. A játék angol nyelvű, ami megnehezítheti a dolgokat. A grafika cuki, igazi Cthulhu-s, jól passzol a játékhoz. A leírás arra is sarkalja a játékosokat, hogy akár kis történeteket kerítsenek a játékban kijátszott lapok köré. Bevallom ez nem sikerült még. Egyáltalán nem gore a grafika, de a témaválasztás és főleg a kifacsart alapötlet miatt nem ajánlanám kismókusoknak. Eredetileg 13 éves kortól már ajánlott. Inkább ne. A 60 perc kicsit túlzó, szerintem fele alatt is végig lehet tolni egy menetet még akár 4-en is. Egyébként úgy lehet 5-en is játszani, ha minden családból elveszünk 1-1 tagot, és azt felajánljuk az 5-dik játékosnak. Neki lesz egy hibrid családja, és mindenki másnak egy 4 tagos sajátja. Annál több nem is kell. A játék két - ha nem is hibája, de - nehézsége a lapokban rejlik. Egyrészt iszonyat csúszósak. Mintha vazelinbe áztatott teflonból lennének. Részben érthető, de úgy nehéz egymásra rakni lapokat, ha feszt lecsúszkálnak. A másik, a szöveg rajtuk, az az a nyomtatás. Olyan, de olyan nehéz elolvasni néha a lapokat, hogy csak na. Egy félhomályos korcsmába véletlenül se vigyük magunkkal ezt a játékot, mert csak hunyorogni fogunk egész végig. Persze ettől függetlenül teljesen jól működik a játék - mármint, ha van fény. Túl sok varia nincs benne, max, ha kiegészítőket veszünk hozzá, de az már más lapra, vagyis bejegyzésre tartozik.

A Cthulhu Gloom egy bizarr, de szuper ötlet spin-off-ja, ami nagyon klafa. Szerintem Lovecraft világába még jobban is passzol, mintha a lá natur lenne. A játék gyakorlatilag egy nagy pakli kártya, tehát vihetjük magunkkal bárhová, így ha kedvünk szottyan bármikor egy kis örömöt okozhatunk a többiek Gloom-beli családtagjainak. Uccu bele!

(S)Laugther is the best medicine - Joker

Típus: Kártya
Játékosok száma: 2-5
Ajánlott kor: 13+ év
Játékidő: 60 perc
Grafika: 4/5
Komplexitás: 2/5
Újrajátszhatóság: 2/5

Összesen: 4/5

Játszottál már ezzel a játékkal? Mik a tapasztalataid? Írd le kommentben! Ha nem, akkor próbáld ki, és utána írd le, hogy tetszett!

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr5414822862

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása