Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

Arkham Noir: Case #2 – Called Forth By Thunder

2019. december 11. - xoxoxkapitany

Nyomzzunk! Vegyük fel Sherlock Holmes trade mark sapiját, kerítsük elő a hosszúnyelű nagyítónkat és kukucskáljuk a nyomokat. Hümmögjünk és rakjuk össze a nagy kép darabjait. Mielőtt lassan belemerülünk a játékba nézzük meg a múlt egyik komoly gonosztevőjét, aki a közvéleményt épp annyira megmozgatta, mint a hatóságokat. Sőt a mai napig egy nagy kérdőjel a személye. Irány a XIX. század Londonja, azon belül is az East End. Az idő 1888 és 1889. Az olajlámpák által megvilágított utcák hideg kövén egy nő fekszik. Látványa nem a hétköznapi emberek lelki világának való. A rendőség helyszínel, és találgat és főleg: tehetetlen. A tettes mocskos brutalitással végzett a nővel. Ahogy a következő 4 másik áldozattal is. A nőkkel meglehetősen nagy kézügyességgel végzett. A rendőrség több levelet is kapott feltételezett tettesektől, de ezek segítségével sem jutott közelebb a gyilkoshoz. A tettesnek a Hasfelmetsző Jack nevet adták. A tettes pontosan tudta mit tesz és hogyan. Sebészi pontossággal. Durva. A rendőrség járta az utcákat, járőrözött, nyomozott, kereste a nyomokat, kikérdezett. Mindhiába. A kor eszközei nem bizonyultak elégségesnek ahhoz, hogy felfedjék a tettes kilétét. Tekintettel az elkövetés precizitására gyanusított volt minden hentes, mészáros, orvos és sebész. A kihallgatások során több, mint 70, ezekben a munkakörökben dolgozó egyént vizsgáltak meg és vallattak ki. Nézzük mit mondott a rendőségi orvos: "Mind az öt gyilkosságot kétségtelenül ugyanaz a kéz követte el. Az első négy áldozatnál a torkot balról jobbra vágták el, az utolsó esetnél a többszörös csonkítás miatt lehetetlen megmondani a halált okozó vágás irányát, de artériás vér nyomait találtak a falra fröccsenve ott, ahol a nő feje feküdhetett. A gyilkosságok minden körülménye arra a véleményre vezet, hogy a nők feküdtek, amikor meggyilkolták őket és minden esetben a torkukat vágták el legelőször” – Thomas Bond. Aucs. Most belemehetnénk a gyanusítottak listájába, ám tudván, hogy valójában senkire nem sikerült ráhúzni a vizes lepedőt, bármley név csupán találgatás volna. Persze ő csak egy a megannyi fel nem derített gyilkosságok tettesei közül. Ott van példul a Zodiákus gyilkos a '70-es évekből, hogy csak egy ismeretlen ismerőst említsünk. Ő is eltűnt az éterben. Jelen játékban viszont jó esélyekkel indulunk felgönygölíteni a gyilkosságokat, amik Arkhamban történtek a XX. század elején.

800px-jacktheripper1888.jpg

Az Arkham Noir: Case #2 – Called Forth By Thunder 2018-ban jelent meg. Az Arkham Noir sorozat második darabja. Kitalálója Yves Tourigny volt, aki egyben a grafikákért is felelős. A kiadó a Ludonova, de összeségében ez a játék a jó Yves keze munkáját dícséri.

A kis fekete doboz tartalma a következő: 50 darab nyomkártya, 6 darab áldozatkártya, 4 darab referenciakártya, 1 darab személyes kapcsolatkártya, 4 darab viharkártya, 1 darab formulakártya, 3 darab player aid kártya és 1 darab leírás.

A leírás nem cicózik, egyből a lecsóba csap:

Randolph Carter az asztaloddal szemben ült. "A rendőség komolyan a lelkemre kötötte, hogy maradjak távol ettől a vidéktől." Egyik társa halott, kettő eltűnt, valószínű halottak; Carter egy régre visszanyúló gazdag család sarja volt, ami megmagyarázta miért is nincs még börtönben. "Aham." ez minden lelkesedés, amit kijött belőled. Eképp folytatta: "A helyiekre leselkedő halált próbáltuk kilesni. Szegény feltörekvők voltak, a Holland földfoglalók leszármazottai. Az egyik komára ráálltam, most meg nem találni, persze. A dolgok szépen elszabadultak, és most az a kérdés, maga befejezné-e őket nekem?" Persze, régi gazdagok, akiknek nincs pénzük, amikor fizetni kellene. Aztán annyit mondtál neki, hogy Catskills-be mész és körbe érdeklődsz. "Hozzon ernyőt. Sok a vihar arrafele."

pic4255476.jpg

Hát ez a volna a bevezető a játékhoz. Akkor miről is van szó? Gyilkosságok után kell nyomoznunk. Van egy jó pár áldozat és vannak nyomok. Ezeket kell használjuk a célért. Tehát, kártyákat kell vetnünk, hogy megtaláljuk mit is mutat az a bizonyos "nagy kép".

Szerintem fontos, hogy a győzelmi feltételeket átbeszéljük, mielőtt nekiesünk a játéknak. 3 dolog történehet. 1) lesz 5 darab puzzle ikonos kártyánk a "nagy kép" helyükön. Ekkor nyertünk. Juhú! 2) A (mentális) stabilitásunk sorában 5, vagy annál több lap van. Vesztettünk. Az eszünk. El. Jaj. 3) Nincs több áldozatkártya, amit húzhatznánk. Ismét vesztettünk. Ismét jaj. Hát ennyi. És most készüljünk elő!

A leírásban találunk egy nagyon jó kis képet arról, hogyan is kell kinéznie a játéktérnek. Ezt használjuk. A lentebbi kép is segít. A referenciakártyák a jó barátaink! Beszédesebbek, mint egy besúgó. Majd a dobozban található kártyákat szedjük szét típus szerint. A nyomkártyákat, a viharkártyákat és az áldozatkártyákat külön-külön keverjük jóóóól össze. A 4 referenciakártyát a leírásban mutattak szerint helyezzük az asztalra. Ezek fontosak, mert ezekhez viszonyítva tesszük le a többi lapot. Ezzel be is töltik a szerepüket, hisz a nyilacskák és szöveg segít mi hova kerül. Az áldozatkártyákból 2-t tegyünk a megfelelő helyre, 1-et meg (látatlanban) tegyünk vissza a dobozba, az nem kell. A lerakott áldozatlapok lesznek a nyitott ügyeink, a gyilkosságok, amiket meg kell oldjunk. Melléjük kerül madj a sok-sok nyomkártya. A nyomkártyákból 3 darabot vagyünk a kezünkbe, ez lesz a "kezünk". 5-öt meg tegyünk a húzópakli mellé, képpel felfele - ahogy szintén a képen látjuk. Ez lesz a nyomozási sorunk. Vagyis a lapok, amiket felhasználva nyomozunk majd. Az áldozatok kártyái mellé tegyük a formula-, és a profi kapcsolat kártyákat képpel fel (bal oldalra). A viharkártyákat is tegyük le képpel lefele a helyükre. Ha a leírásban található ábrát követtük, akkor készen is állunk a játékra. Egyeztessünk a képen látottal. Nem lesz hiba, annyira nem bonyi. És szép üres még a terep. Kezdhetünk nyomozni! 

Tehát a kezünkben 3 darab nyomkártya van. Ennél több nem lehet sosem egy kör végére. Ha több van, akkor el kell dobjunk annyit, hogy 3 maradjon. Ha a kártya jobb alsó sarkában egy kék homokórát látunk, akkor azt az idő büntetés pakliba kell tegyük. Ezt az egyik referenciakártya mutatja hova. Amúgy megy a dobópakliba - szintén mutatja egy másik referenciakártya. Erre mindig figyeljünk! Csak 3 lap lehet, nem több. Kevesebb lehet, persze. Na akkor, minden körben 2 dolog kell történjen. 1) Akció fázis. 2) Karbantartási fázis.

Lássuk mit csinálhatunk, ha akciózunk. Szerencsére sok mindent. Ám, ami fontos, hogy mindig a nyomozási sorunk első lapja, az amit fel kell használjunk, vagyis fel kell vegyünk. A nyomkártyák tetején 7 fajta ikon lehet, és 4 fajta ikon az oldalaikon. Ezekre figyeljünk. Kiderül mindjárt miért. Szóhóhóhóval mi is lehet ezzel a nyom lappal? a) a kezünkbe vesszük. Ekkor a 3 lapos szabályt figyelemben tartva cselekedjünk. b) kijátszuk egy nyitott ügyhöz. Vagyis fogjuk a lapot és letesszük egy ügy már meglévő lapja mellé úgy, hogy a lent lévő lap jobb oldalán lévő (minimum egyik) ikon megegyezik a nyomkártya bal oldalán lévő (legalább egyik) ikonnal. Tehát, ha mondjuk könyv ikon van minkét kártya megfelelő oldalán, akkor pikk-pakk lerakjuk. Ha nincs egyező ikon, akkor mást kell kitaláljunk. Itt fontos megjegyezzük, hogy vannak a lakatok bizonyos kártyák tetején. Lakatos kártyát akkor tehetünk le, ha már vana sorban olyan lap, amin kulcs látható. Nyitnikék! Amint lekerül egy nyomkártya végre kell hajtsuk a kártya alján lévő extra ackiót. Ha fekete, akkor kötelező, ha barna, akkor opcionális. Talán mondani se kell, hogy a barna általában a jó dolog. Vannak még speciális ikonok! Beszélnünk kell róluk, mivel megesik, hogy valami érdekes ikon van egy kártya tetején. Ha 3-as szám van, az azt jelenti, hogy legalább 3 lap kell legyen az adott sorban. Ha villám ikon, akkor már vihar kártyának lent kell lennie. Figyeljünk ezekre! Éspluszmég! Ha a 3-dik olyan kártyát rakjuk le, aminek az alján homokóra van, akkor viharkártyát kell kijátszunk a sorba, ahogy a rajta szereplő akciót is végre kell hajtsuk. Itt még beszéljünk picinyt H.P. Lovecraft-ról (az egész Cthulhu mítosz atyjáról), illetve arról a kártyáról, amin az arcképe van: a formulakártya. Ezt ugye oldalra letettük. Van 4 darab olyan lap, amikre kékkel egy furi szimbólum fele van rajzolva. Mivel az összes kártya fekete-fehér, így ezek a lapok üde színfoltok. El sem lehet őket téveszteni. Ha vagy egymás mellé kerülnek ezek a lapok sorban, és kiadják "a" szimbólumot, vagy a megoldott ügybe belekerül két passzoló fél, akkor megkapjuk a neves író kártyáját. A kártya jótékony tulajdonságait nyomkártyaként játszhatjuk ki a kezünkből. Ugye figyelünk a 3 lapos szabályra? Nnnna, és még: c) Eldobjuk a lapot a sorból (dobószabály!) és a kezünkből játszunk ki egy lapot a bűnügyhöz. d) Eldobjuk a lapot a sorból (dobószabály!) és lezárunk egy ügyet. Mi kell ahhoz, hogy lezárjuk? 5 darab különböző ikon az adott ügyhöz lerakott nyomkártyák tetején. Ha ez megvan, akkor összecsomagolhatjuk a lapokat. Ami fontos, hogy ha van köztük olyan, amin puzzle darab van, akkor azt vegyük külön, és a "nagy kép" nevű paksamétába pakoljuk. Itt viszont, arra figyeljünk, hogy az 5 darab különböző ikonba nem számítanak bele a puzzle darabos kártyák. Ha így is megvan az 5 ikon, akkor: Tha daaaam. Ügy lezárva. Megesik, nem ritkán, hogy a nyitott ügyek mellé pakolt lapjaink számossága eléri a 7-et. Ha így történik, akkor nyomnunk kell egy (mentális) stabilitás próbát. Ez azt jelenti, hogy húzunk egy lapot a húzópakliból, és amennyiben az alján egy kis kalapos, sunyi karakter ikont látunk, akkor azt a lapot az erre kihagyott helyre kell tegyük. Ezt ismét a leírásban látjuk hova. Ez a fent említett (mentális) stabilitás sor. Ha nincs íly' ikon, akkor simán eldobjuk a lapot (dobási szabályok!). Hasonló tesztet kell csináljunk akkor is, ha az erre utaló jelet egy kártya alján látjuk, vagyis kötelező akcióként hajtjuk végre a próbát. e) Húzunk egy lapot, de egyből el is dobjuk anélkül, hogy túlkomplikálnánk, vagy bármit tennénk vele. Szóóóóóóóval, akkor bezártunk egy ügyet. Good job!!! Hiszen a feladat az összeset bezárni, és 5 puzzle ikonos kártyát gyűjteni. Az első fázis ezzel lezárult. Jön a takarítási fázis. A profi kapcsolatkártyánk még mindig ott figyel ahol hagytuk. Szerencsére ezt soron kívül, bármikor kijátszhatjuk. Jó segítséget nyújt bármely oldalát használjuk is fel, sajna csak 1-szer.

2-es fáááázis jön! Számoljunk! Van-e 5 darab puzzle ikonos kártyánk a "nagy képben"? Ha igen, akkor nyertünk. Ha nincs, megy tovább a játék. Van-e 5, vagy annál több kártya a (mentális) stabilitás sorban? Ha van, vesztettünk. Ha nincs, megy tovább a játék. Van-e 5 kártya az idő büntetés pakliban? Ha van, akkor új ügyet kell nyitnunk, mert túl lassan haladunk, és újabb áldozatot szedett a gyilkos. Ha nincs, megy tovább a játék. A nyomozási sor lapjait toljuk szépen balrább, és töltsük fel lapokkal a húzópakliból. Így ismét lesz egy "első" lap.

Ha megvagyunk, jöhet az akció fázis ismét!

A fenntieket addig ismételjük, amíg vagy elfogynak a lapok és áldozatok, vagy meg nem szerezzük az 5 darab puzzle ikonos lapot (győzelmi feltételek teljesülnek). Ééééééééééés ennyi! Huh... Emmándöfi!

pic4799455.jpg

Na, ez a leírás jó zizinek tűnhet. Mentségül szóljon, hogy az Arkham Noir egy egyrészt könnyű-, másrészt nehéz játék. Könnyű, mert annyi a feladatunk, hogy ikonokat párosítsunk a lerakott lapokkal. Vagy van, vagy nincs. De! Mégis nehéz, mert nagyon sok apró szabályka van, amit folyamatosan figyelni kell. És ez az igazán izgalmas, az a sok csip-csup részlet, az apró szabályok. Van homokóra ikon? Hány darab van? Kell akkor vihar kártya? Ha igen, akkor mi a hatása? Lerakhatom a lakat ikonos kártyát? Van már kulcs lent? Az H.P. Lovecroft kártya nyitja a koponyás és a sima lakatot is. Naná, hogy minden kör végén körbe kell nézzünk mizu, hogy állunk. Ki kell ezt szaszerolni. Nagyon szépen, rendezve le van írva a kis szabályban minden. Szóval nehéz? Igen. És nem. És igen. És nem. És... Na jó lesz most már! Szóóóóval! Ez egy szóló játék. Egyedül a nyomozás sodrásában. A grafika nagyon jó. Házi gyártmány. A játékot kitaláló Yves Tourgny keze munkáját dícséri. Nekem tetszik, passzol a játékhoz. Az, hogy maga Lovecroft is része a paklinak külön klafa. Itt most a sorozat 2-dik darabját vettük górcső alá, ami már komplexebb, mint az első. De ezzel együtt jobb is annyival. Ha ez megy, akkor az #1 is menni fog. Itt kell megemlítsem, hogy ez a játék sajnos nem kapható csak "úgy" kereskedelmi forgalomban. Ellenberger rendelésre házhoz jön. Majd' 3 hónapig is eltarthat ez a folyamat. Ha alkalomra szeretnénk, akkor jóóóó előre készüljünk rá. De megérte! Szüttyögtem vele, de jó! A játék nagyon adja az Arkham feelinget, még akkor is, ha valójában csak ikonokat egyeztetünk, és gyakran átsiklunk a képek felett. A 30 perc tuti kevés lesz. Számoljunk 45-60 perccel. Ott ülünk majd és hezitálunk, hogy melyik megoldás a jobb a két rosszból. Ne keseredjünk el, ha elsőre nem leszünk Arkham Columboi. Lassan, szépen, okosan. Takitikázni kell. A nyelve angol, nincs (még) magyarul. Varia van benne doszt, mert a nehézség is növelhető, plusz a random faktor is ott van. Egy rosszabb osztásnál hosszú körökön át bámuljuk a lapokat, amik közül egy se lesz jó. Óh, bár lenne olyan akció, hogy "minden lapot lecserél a sorban". De nincs. Sebaj.  A player aid kártyák nagyon praktikusak. Illetve a referenciakártyák tele vannak fontos információval, ahogy a piktogramok is királyak. Fontos infó, hogy az egyik player aid kártya mutatja melyik fajta lapból - és azonon ikonból - hány darab van. Tessék őket használni! A doboz kicsi, hordozható. Kipakolva viszont már bőven foglal helyet. Ahogy időt is. Szánjuk rá mindkettőt. Nyerhető? Hááááát....nem könnyen. Ki-ki döntse el.

Az Arkham Noir: Case #2 – Called Forth By Thunder egy nagyon okos kis taktikai játék, ahol a győzelemhez sokszor neki kell futni, és egyre jobban belemerülni a taktikázásba. Apró szabályok, oda kell figyelni nagyon. Az egyetlen baja, hogy nehéz hozzájutni. Ajánlom? Még szép! Nagyon is! Gatyát felkötni! Nyomozás indul!

- Poirot - mondtam - gondolkodtam.
- Egy dícséretes tett, barátom. Folytassa, kérem.

                                                     - Agatha Christie

Játékosok száma: 1
Ajánlott kor: 14+ év
Játékidő: 30 perc
Grafika: 4/5
Komplexitás: 3/5
Újrajátszhatóság: 3/5
Helyigény: közepes
Nyelv: angol

Összesen: 72%

Játszottál már ezzel a játékkal? Mik a tapasztalataid? Írd le kommentben! Ha nem, akkor próbáld ki, és utána írd le, hogy tetszett!

Hát így néz ki kiterítve egy horrorisztikus vörös itallal. Macska Marcella most sehol.

20191209_101538.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr5415344514

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása