Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

Dice Hospital

2020. január 28. - xoxoxkapitany

Húúúhúha... Hát ennél már kevesebb olyan recept van, ami egyszerűbb, de mégis nagyszerű. Vendégváró? Simán! Olasz est? Még szép! Előétel? Biza! Diétás? Nagyjából! Olcsó és finom? Ez az!

Nem meglépő módon az insalata olaszul a saláta. Mivel a tradicionális talján konyhát ugyebár az egyszerűség jellemzi, ez az étel eklatáns példája a letisztult, egyszerű, könnyed és isteni ízeknek. Ráadásul az olasz zászló trikolorját kapjuk a tányérunkon. Tényleg annyira egyszerű, hogy már-már pofátlanság külön receptnek titulálni. Nem baj. Íme minden hozzávaló kb. 2 főre:

1 nagy mozarella

2 közepes paradicsom

1 marék bazsalikom levél

olivaolaj

A kezemet figyeljék, vigyázat csalok! Mossuk meg a paradicsomokat és a bazsalikomot, a mozarelláról meg öntsük le a levet. A sajtot szeleteljük fel vékonyabban. Igyekezzünk nem széttördelni. A paradicsomokkal szintén eképp járjunk el. A bazsalikom úgy jó, ahogy van, nem igényel aprítást. Mehet minden egy nagyobb tányérra, felváltva szépen rakosgatva az összetevőket. Egy sajt, egy pari, egy sajt, egy pari, stb. A bazsalikomot rakhatjuk közé, vagy rá, vagy középre, vagy mellé, vagy alá, vagy ahogy szimpatikus. A végén csepegtessünk reájuk egy kis olivaolajat és őröljünk rá kis friss borsot. Aki vadulni akar tehet rá balzsamecetet vagy meghintheti oregánóval. Ez már opcionális, hisz' mindeki olyanra készíti, ahogy szereti. Talán egy fél disznót azért ne abáljunk rá. És kész! Ennyi! Tényleg. Buon appetito!

insalata-caprese.jpg

A Dice Hospital (Kocka Kórház) játék 2018-ban került a polcokra az Alley Cat Games kiadásában (Kickstarter kezdeményezéssel). A kitalálói Stan Kordonskiy és Mike Nudd voltak. Játszhatjuk egyedül, vagy 4-en, ahogy sikerül, lényeg, hogy nekiálljunk az - embereket szimobilzáló - kockákat gyógyítani.

A dobozban nem fukarkodtak alapanyaggal. Kapunk 4 darab kórház lapot (rajtuk 9 osztály és 4 kórterem), 24 darab osztálylapkát, 24 darab specialistakártyát, 5 darab mentőautót (1-től 5-ig számozva), 4 darab segítőkártyát, 8 darab kórházi adminisztrátorkártyát, 63 darab sima 6 oldalú kockát (3 színben egyenlő mennyiségben), 1 darab fehér zsacsit, 41 darab miplit (13 fehér, 7 zöld, 7 sárga, 7 piros és 7 kék), 1 darab pontozó/körszámláló táblát, 1 darab körjelölőt, 1 darab elsőjátékos jelölőt, 8 darab pontjelölőt (2 per játékosszín), 16 darab vérplazmát, 14 darab elhalálozásjelölőt, 15 darab eseménykártyát, 15 darab orvosi jelentéskártyát (a szóló játékhoz). Lesz kockánk rendesen. Nem lehet panasz rá.

A leírás külön nem tüzel fel minket semmi sztorival vagy egyéb nagy szavakkal, a lá Braveheart. In medias res kezd.

pic3562670.jpg

Ez a bevezető gyakorlatilag a játék menete és célja. Kb. 45-60 perc játékidő alatt próbálunk meg akár egyedül, akár 4-ed magunkkal egy kórházat menedzselni és betegeket gyógyítani 8 kör leforgása alatt. Van egy rakat kórtermünk, orvosaink és jönnek a betegek. A győzelem a legtöbb pontot elért játékosé. Első az egészség!

Készüljünk elő! Kapjon mindenki egy-egy kórházlapot és a választott színében pontjelölőket. Továbbá jár 3 darab nővérke mipli is - ők fehér színűek, és a nővérszobában várják a műszakkezdést. Vegyünk elő annyi mentőt, ahányan játszunk plusz 1-et. Az 1-es sorszámú legyen az első, majd 2-es, stb.  A pontszámoló táblát tegyük középre, majd pakolja mindenki mellé a pontjelölőjét. A körszámlálót tegyük a lapra úgy, hogy az 1-est mutassa. Az osztálylapkákat keverjük jóóóóóóóól össze, és képpel lefele rakjuk kézközelbe. Tegyünk innen annyi lapot képpel felfelé a mentők mellé, ahány játékos van minusz 1. A specialistákat is keverjük meg és rakjuk képpel lefelé középre. Innen is emeljünk el annyi lapot, ahányan játszunk minusz 1, és ezek is mehetnek a mentők mellé. A maradék színes mipliket, a vérplazmát és az elhalálozásjelzőket is tegyük elérhető helyre. Reméljük utóbbira nem is lesz szükség. Most foglalkozzunk a kockáinkkal! Fogjuk a zsacsit, és a szabályban foglaltak szerinti mennyiségű kockát szórjunk bele. Ha 4-en vagyunk, akkor mind a 63 kocka játszik. Mi meg a kockákkal. 3 fő esetén 3 kockát ki kell venni minden színből (azaz 9-et összesen). Satöbbi. A kockák ugyebár a betegek manifesztációi. A kezdőjátékossal indulva mindekinek húznia kell a zsacsiból 3-3 darabot. Na, most ezeket a kockákat a játékosok az egyik kórtermükbe, a felső sorba pakolják úgy, hogy azok 3-mast, 4-est és 5-öst mutassanak. Az szabadon válaszott, hogy melyik szín hanyas. Vagyis kezdésből már 3 beteg lábadozik nálunk. A kórházi adminisztrátorokat is megkeverjük és titkon adunk mindenkinek 2-2 kártyát. A játékosok 1-et kiválasztanak és megtartanak, a másik mehet vissza dobozba. Ne felejtsünk el segítségkártyákat is osztani! És kész is. Jöhet a mehet!

A játékosok körei 6 részből állnak. 1) betegfelvétel, 2) kórházfejlesztés, 3) kórház aktiválása, 4) elhanyagolt betegek, 5) hazaengedett betegek és 6) műszakváltás. A kör végén a kezdőjátékosjelölő egyet balra halad, és a körszámlálót is mozgajuk a kövi számra. Akkor kicsit bontsuk ki ezeket!

A kezdőjátékos annyi kockát vesz elő vakon a zsákból, ahány mentő áll középen szor 3. Majd dob velük. Az 1-es és 6-os eredményeket újra kell dobni addig, amíg nincs ilyen érték rajtuk. 1-es és 6-os nem jó, éééértem? Eztán a kockákat pakoljuk be a mentőkbe. A legkisebb sorszámú mentőbe kerülnek a legalacsonyabb értékű kockák. Aztán emelkedő sorredben haladunk tovább. Ha megteltek a kocsik sorban mindenki elveszi egy szimpatikus mentőt kockástúl mindenestűl. Nem kell sorban haladni. Viszont az első játékos nem veheti el az 1-es kocsit. Persze, ha mondjuk a 2-es lesz az övé, és az 1-es autó nem kel el, akkor is ő a kezdő. Ha mégsem, akkor az a játékos kezd, aki a legkisebb sorszámú mentőt birtokolja. Meg is kapja szépen a jelölőt.

1) Betegfelvétel. Tehát, mindenki magához vette a kiválasztott mentőautót. Amit nem választ senki, annak kockái mennek vissza a zsákba. Mondjuk úgy, másik kórházba kerülnek. A kockákat nem szabad elforgatni, hanem szépen üres ágyakba kell tenni. Nem kötelező egy helyre mind, ahol hely van. Az a játékos, aki a legalacsonyabb számú járművet kapta kap egy gratis vérplazmát is. Ha nem tudjuk hova tenni a játék során valamelyik betegkockát, akkor sajnos az ágyat nyomó egyik beteg elhalálozik, és a kockája a zsákba kerül, majd rakunk egy elhalálozásjelzőt a hullaházunkba. Minden ilyen jelző majd minunsz pontokat jelent a játék végén. Tehát felvettük a betegeket, mehetünk tovább. 2) fejlesztés. Itt 2 dolgot tehetünk. A kezdőjátékossal indulva vagy elveszünk középről egy osztálylapkát, és a kórházunkhoz csatoljuk (bárhova, mindegy), vagy felveszünk egy specialistát, azaz magunkhoz vesszük a lapját és a miplijét. Ezek mind valahogy segítik a gyógyítást. Lehet több egyforma bármiből, nincs limit. Ha úgy gondoljuk, visszadhatunk egy ilyen kártyát vagy lapkát (ha valamiért nem kell) és kapunk érte egy vérplazmát. Max 1-szer per kör. Haladjunk! 3) kórház aktiválása. Itt kell gyógyítani annyi beteget, amennyit csak lehet. Fontos: ha a betegkocka értéke 0, akkor elhalálozás áll fenn. Ha viszont 7, vagy annál nagyobb, akkor meggyógyult és mehet haza. Igen, igen, tudom. Csak 6 oldalú minden kocka. Nem kell aggódni, tudni fogjuk, hogy elérte a 7-et (vagy 0-át). Tehát fogjuk a rendelkezésre álló miplijeinket (fehér nővérek és színes specialisták) és 1-1 osztályra helyezzük őket. Fontos, hogy egy osztályt csak 1-szer használhatunk minden körben. Illetve 1 miplit csak 1-szer használhatunk. Itt a szín nem számít. Rárakjuk a lapkára és majd végrehajtjuk a lapka különleges képességét. Ez mindig valami gyógyító dolog. Úgy gyógyítunk, hogy az adott beteg kocka értékét 1-gyel növeljük és az alatta lévő mezőre helyezzük (jelezve, hogy kezeltük). Tehát mondjuk egy 5-ös kockából 6-os lesz. Később még lehet őket gyógyítani, nyugalom. Itt használhatjuk a specialisták különleges képességeit is. Ha egy olyan kockát akarunk gyógyítani, ami az adott specialista színe, akkor nem csak az osztály lapkáján lévő képességet használhatjuk, hanem az orvos kártyáján lévőt is. Itt van lehetőségünk a vérplazmát használni, 2 módon. 1 tokenért vagy 1-et növelünk bármely kocka értékén, vagy a fázis végéig (ideiglenesen) az egyik kocka színét megváltoztathatjuk tetszőlegesre. Csínnyán a vérrel, mert a játék végén pontot érnek. Ha megvan a 7, vagy nagyobb érték, mehet haza a beteg, és a kockáját a kijáratra helyezzük. A kör végén számolunk majd. 4) elhanyagolt betegek. Megesik sajna, hogy nem jut elég figyelem és gyógyerő minden betegre. Akiket nem gyógyítottuk az adott körben, azok kockaértéke 1-gyel csökken. Ha 0, akkor a beteg meghal és egy jelölőt kell tegyünk a hullaházunkra. 5) hazaengedett betegek. Ekkor megszámoljuk hány beteget engedünk haza ebben a körben, és a pontjainkat a főtáblán rögzítjük a jelölővel. 6) műszakváltás. Gyakorlatilag a táblák rendrakását jelenti. A mentőket visszatesszük középre, a nővérek és specialisták visszamennek a helyükre, a gyógyított betegek - akik bentmaradtak - visszafekszenek az ágyaikba (a fölöttük lévő mezőn), egyet növelünk a körök számán, azokat a specialistákat és osztályokat, amiket nem vett el senki a paklik aljára teszünk és újakat húzunk helyettük. A kezdőjátékos megtölti a mentőket kockákkal.

Amint lement a 8-dik kör, akkor nagyösszegzést csinálunk. A játékosok pontjaihoz hozzáadjuk hány vérplazmájuk maradt (+1 per token), illetve levonjuk hány beteg halálozott el (-2 per token). Az nyer, akinek a legtöbb pontja van. Ééééééééééééés ennyi!

d679f55b-6d06-47ad-947e-3611115f2c49.jpg

A Dice Hospital egy munkáslehelyezős játék. Ennek hallatán meg is lehetne rémülni, hogy "Jaj, az biztos bonyolult, kösz, kihagyom!" Ám azt is tudni kell róla, hogy ez egy fajta bevezető játék. Ezalatt értsük azt, hogy már nem a lári-fári partijáték, de még nem az a komplex valami, aminek a megértése is órákig tart. Útszakasz a kezdőjátékos és a profi játékos között. Sokat segít az egyszerű szabályrendszer és a gördülékeny mechanizmus. A grafikáról nekem a Sims játéksorozat jutott eszembe. Tökre úgy néznek ki, mint ott a karakterek. Ha jól emlékszem volt kórházas játék is, Theme Hospital néven anno. Összességében aranyosak a karakterek rajzai. Cuki, hogy az osztályokon tényleg kockák nyomják az ágyakat. A miplik külön dícsértet érdemelnek. Akkora szurijuk van, hogy milpi legyen a talpán, aki nem tojja össze magát, ha azt beleszúrják. Amúgy a miplik tényleg szépen kivitelezett darabok. A kórházi adminisztrátorok apró kis segítséget nyújtanak, ami frankó. A szabálykönyv végén lévő útmutatót még az első pár játékban gőzerővel fogjuk sasolni, mert kell idő, amíg ráállunk az ikonok jelentésére. Klafa, hogy már egyedül is lehet gyógyítani (kicsit másabb szabályokkal), de 2-3 főnél igazi a játékélmény. A leírás javasolja, hogy szimultán is csinálhatjuk az ackiókat, vagyis ne várjunk egymásra. Ez amúgy jó ötlet, mert jobban prögeti a játékot, de cserébe kcisit káoszos is lesz. Na nem mintha azt feltételeznénk, hogy bárki csal...deeeee... én szívesen megvárom, amíg a többiek jönnek. Max a milpik lehelyezését csináljuk egyszerre. Variát biztosít a leírás. Egyrészt, ugye ott a szóló üzemmód. Másrészt, eseménykártyákkal is fűszerezhetjük a játékot, plusz van külön "nehéz" szint is, ahol konkrét víruskitörésekkel kell foglalkozni. Annyira nem naaaagy varia, de bőven fel kell kötni a gatyát. Tuti megéri kipróbálni őket. A doboz nem kicsi, ahogy helyet is kell, hogy biztosítsunk a kipakolt játéknak. Izzítsuk be megint a konyhaasztalt. Emiatt nem is egy olyan játék, amit magammal vinnék bárhová, viszont tuti, hogy elő-elő fogom venni, ha olyan gondolkodós játékot akarok játszani, ahol nem akarom, hogy füstöljön a fejem és sikerélmény is legyen. Apropó doboz! Ennél rosszabb kialakítású dobozt már rég láttam. Miután bepakolunk az első mozdulatra minden szanaszét csúszik. És ha már csúszás: a kockák iszonyat csúszósak. Kicsit rosszul fogjuk meg és HOPP! már át is fordultak. Szóval csak óvatosan! Motyogjuk sűrűn az értékeket, amikor mozgatjuk őket, hátha gubanc/csúszás van. Plusz nem lett volna rossz, ha a körjelölőt nem külön adták volna, hogy csúszkálva forgassuk, hanem nyugodtan a pontozó táblához rögzíthették volna egy jancsiszeggel, megkönnyítve a dolgokat. Még valami: a pontejlölő. Cuki, hogy egy injekcióstű a token. De annyira nagy, hogy szörnyű! A korhatárról: hogy 10 évesen játszanám-e ezt a játékot? Nem. Inkább a nagyobbaknak ajánlott. Ráadásul sajna magyarul még nem kapható.

A Dice Hospital egy jól eltalált játék azoknak, akik már készek a következő szintre lépni a társasozós hobbiban, úgy, hogy fel sem tűnik nekik a szintlépés. Takitkázás, számolgatás, odafigyelés, gyógyítás. Nem biztos, hogy a gyorsan meggyógyított pár beteg hoz több pontot. Néha érdemes várni, és betegebb betegeket kezelni, hogy egyszerre többen haza mehessenek. Ki kell tapasztalni. Közben a háttérbe be lehet rakni az ER - Vészhelyzet sorozat zenéjét a hangulat kedvéért. Bár az igazi egészségügyben ilyen gördülékeny mennének a dolgok! Sajna ott mostanában bőven több mentő vár, mint kórház és jóval kevesebb specialistából választhatunk, mint kívánatos lenne. Na, de majd, lesz még az is jó! Hisz' a lepény hal meg utóljára.

Susan: A te korodban Ryan Sandberg már visszavonult.

Doug: Az én koromban Mozart már halott volt.

- ER: Vészhelyzet

Játékosok száma: 1-4
Ajánlott kor: 10+ év
Játékidő: 45-90 perc
Grafika: 3/5
Komplexitás: 2/5
Újrajátszhatóság: /5
Helyigény: közepes
Nyelv: angol

Összesen: 72%

Játszottál már ezzel a játékkal? Mik a tapasztalataid? Írd le kommentben! Ha nem, akkor próbáld ki, és utána írd le, hogy tetszett!

Itt Macska Marcella épp a szabályokat tanulmányozza.

polish_20200128_095511447.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr6715430068

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása