Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

Tiny Epic Kalandok Birodalma

2020. február 05. - xoxoxkapitany

Itt az ideje még egy játékbemutatónak és még egy receptnek az olasz konyhából. Ezúttal fordítottan arányos a recept és a játék bonyolultsága. A recept mondhatni bagatell. A játék mondhatni... bonyi. Kicsit. De nem veszélyes.

Először is a név: bruschetta. Kiejtése: bruszketta. Az étek eredete, mint megannyi más alkalommal, most is a történelem homályába vész. Talán a XV. században a talján parasztok konyhájában került elő első alkalommal. Hogy pontosan ki lötyögtetett olivaolajat egy kenyérre (és nem pizzára először) már nem tudni, de az fix, hogy nem a gazdagok asztalán jelent meg eleinte. Később itt-ott ropogós pizza tészta képezte az alapot, ám mára ez kenyérre módosult világszerte. A feltétek variációja az eget verdesi. Azt is mondhatnánk, hogy mindeki úgy csinálja, ahogy jól esik. Most az alap receptet kukucskáljuk meg. Amint ez már jól megy - és miért ne menne -, akkor már lehet kombinálni a szánk íze szerint. A hozzávalóknál most nem porcióztam ki darabra és kilóra, hisz' mindenki annyit csinál, amennyit épp szeretne. A fontos inkább, hogy mi is kell hozzá.

- (ropogós) kenyér

- paradicsom

- fokhagyma

- bazsalikom levelek

- olivaolaj

A kenyeret szeletejük fel és pirítsuk meg kicsit - nem kell barnára, csak módjával. A baguette erre egy jó megoldás, ha kicsit srévizavé szeleteljük fel. Amíg ez zajlik a fokhagymát és a paradicsomot apróra kockázzuk és a bazsalikom leveleket is kicsire tépkedjük. Ez a 3 kulcs összetevő. Keverjük őket össze egy tálkában miközöben meg-meglocsolgatjuk kis olivaolajjal. Kész is. Ha nem fogy el akkor sincs gond. A hűtőben kibír pár napot. A megpirult kenyér szeletekbe 1-1 gerezd fokhagymát dörzsölünk, hogy mindenhova jusson. Ha ez megvan halomzzuk a paradicsomos-bazsalikomos-fokhagymás-olivaolajos keveréket a szeletekre. Locsoljuk meg ismét egy lehelletnyi olivaolajjal. És ennyi. Tényleg. Jusson eszünkbe mennyibe kerül, ha étteremben vesszük. Aki akarja, az pépesítheti a toppingot, és akkor kenhetőbb lesz a matéria. Amivel lehet, és érdemes még variálni ezt a remek előételt, - és amit én is szoktam alkalmazni, - az példul a hajszálvékonyra vágott, füstölt szalonna (ízlés szerinti). Persze lehet mozarella szeletekkel is felszolgálni. Vagy balzsamecetet is lehet rá löttyenteni. Vagy oregánót. Van, aki odáig is elmegy, hogy egyenesen sült csirkével szervírozza. De ez már tényleg a véglet. A lényeg, a lényeg: paradicsom, fokhagyma és bazsalikom az alap. A többi a kreativitásunkra van bízva. Boun appetito!

bruschetta.jpg

A Tiny Epic Kalandok Birodalma (erdeti címén Tiny Epic Quest) 2017-ben jelent meg a Gamelyn Games gondozásában, a Tiny Epic sorozat mindenkori atyjától Scott Almestől, aki azóta is ontja az apró, de annál velősebb játékokat.

A minike dobozban találunk 4 darab játékostáblát, 17 darab térképkátyát, 1 darab mágiakártyát, 1 darab mágiajelölőt, 1 darab fordulókártyát, 1 darab fordulójelölőt, 24 darab küldetéskártyát, 4 darab kalandkártyát, 5 darab mozgáskártyát, 5 darab kalandkockát, 16 darab goblinjelölőt, 12 darab hőst (4 színben), 4 darab varázslatjelölőt, 4 darab életpontjelölőt, 4 darab erőjelölőt, 12 darab legendás tárgyat, 12 darab kincset, 1 darab kezdőjátékos-jelölőt, 1 darab 3 részből összerakható állványt, 4 darab maximális életpont-jelölőt, 4 darab maximális erőjelölőt és 1 darab szabálykönyvet. No hát, jól megpakolták ezt a kis dobozt.

A leírás eképp tüzel fel minket: A világban uralkodó béke darabjaira hullott szét, amikor szakadékok nyíltak meg szerte a vidéken. Az alvilágból goblinok özönlöttek ki, és megszállták a szent gomba barlangokat, elpusztítva az idok kezdete óta felhalmozott tudást és varázslatot. Hogy véget vess ennek, vakmero küldetésre kell vállalkoznod!

Többféleképpen is segíthetsz a Gomba Birodalom megmentésében: győzz le gonosz goblinokat, tanulj meg ősi varázslatokat, fossz ki veszélyes templomokat, szerezz minél több értékes kincset, teljesíts küldetéseket! Az utad során gyors észjárásra és komoly tervezésre lesz szükséged, de vigyázz, ne kísértsd a szerencsédet a végletekig!

kalandok_birodalma_box_front.jpg

Tehát mi a cél? A többi játékosnál több pontot gyűjteni 5 forduló alatt. A nappalok és éjszakák váltakozásában a varázserőnk és fegyverzetünk fejlesztjük, miközben felfedezünk templomokat és gonosz goblinokkal küzdünk meg. Varázslat és gomba. *khm* Nos, kezdjünk is hozzá!

Az előkészületek szoktak ilyenkor jönni. Most kissé lazábbra kell vennem a figurát, mivel igen komplex ez a fázis, és felesleges lenne minden nünükét felsorolni. A leírás - amiben ez 2 oldal - pompásan segít, hogyan terítsük be az asztalt az alkatrészekkel.

Ami fontos, hogy mindenki válasszon egy színt és vegye magához a 3 miplit és a 3 legendás fegyvert tegye a lapjára. A játékoskártyákat is vegye el mindeki, és rakja az erő és élet jelölőket a megfelelő helyekre - jelezve a jelenlegi maximum szintet is. Építsük fel a térképet és foglaljuk el a saját színünknek megfelelő várat. Ikeázzuk össze a fegyeverek kis tartóállványát és pakoljuk is rá őket sebtiben. Ne felejtsünk kitenni küldetéskártyákat is, hiszen az fontos, hogy extra pontokat gyűjtsünk! Az legyen a kezdőjátékos, aki legutóljára kalandban vett részt. Mivel ez tág fogalom - néha haza békávézni is kalandos a sok lerobbant jármű miatt -, választhatunk random módon is kezdőt. Ha szépen beterítettük az asztalt, akkor jöhet is a mehet!

A játék 5 teljes körig tart. Minden körnek 2 fő része van: nappal és éjszaka. Előbbi alatt mászkálunk, utóbbi alatt küldetésekkel próbálkozunk. Ezek totálisan teljes kifejtését a szabálykönyv szépen taglalja. Most nem untatnék senkit az apróságokkal, elég, ha nagy vonalakban vili lesz a menet. Ami jöhet.

Nappal: A miplik mozgatásához 5 módszert alkalmazhatunk: lóháton, gyalogszerrel, hajón, tutajon vagy griffmadáron. Mind-mind más irányba és más távolságba tud vinni minket. A kezdő játékos kiválaszt egyet és mozog ennek megfelelően az egyik hősével. Majd a kövi játékos is ezt a mozgáskártyát használja, ahogy mindenki utána. Ezután lefordítjuk a használt kártyát, mutatván, hogy az ebben a körben már nem játszik. Most a 2-dik játékos választ egy mozgást és ugyanúgy járunk el, mint az elsőnél. Majd még 2 kártyát használunk fel. Tehát 4-et az 5 ből. Bárkinek van lehetősége azt mondani, hogy ő most egyik miplijét sem akarja mozgatni. Ez esetben maradnak, ahol vannak. Ez akkor külön praktikus, amikor példul egy kastélyon áll valaki, mert ott élet vagy erő pluszt kaphat. Megesik, hogy egy olyan kártyán kell áthaladni, ahol egy goblin székel. Ha a goblin piros (bepipult már), akkor csak úgy mehetünk át rajta, ha felhasználunk egy erőt. Ha nincs rendelkezésre álló erő, akkor máshogy kell mozogjunk. Szerencsére, ha pont oda érkezünk, ahol piros goblin ül, akkor nem kell "fizetni", mert nincs áthaladás. Remélhetőleg mindeki az áhított célba, azaz térképkártyára érkezett mind a 3 hősével a nappal fázis végére.

Éjszaka: A térképkártyákon a következőket tudjuk tenni: templomot felfedezni, varázslatot tanulni vagy goblinnal harcolni. Mindezt az 5 darab kocka dobálásával tehetjük. 5 kocka 6-6 oldal. Miket dobhatunk? A piros goblin fej azt jelenti, hogy a dobó játékos sérül egyet. Ha további piros fejek vannak, akkor sorban minden játékos kap egy sérülést, annyian, ahány fejet dobtott a kollega. Megeshet hogy minden kocka ilyen, ekkor körbe jár a "pofongép". Dobhatunk erő szimbólumot. Ezesetben - a sérüléshez hasonló módon - kap mindenki 1-1 erőt, amit jelölhet a tábláján, kezdve a dobó játékossal, már ha van elég ilyen kockadobás. Lehet gomba. Ekkor a mágiatáblán halad előre a gomba jelölő. Lehet ököl, amivel az egyik goblint sebesíthetjük meg, akivel harcban állunk (ismét: már ha van ilyen). Illetve lehet fáklya vagy pergamen. Ezek a templomokban való haladást segítik. A goblin csata úgy néz ki, hogy 5x kell betalálni a lénynek, ekkor kimúlik, és megkapjuk a tokenjét. Ha megvan 1 goblin, akkor nő az elérhető maximum életünk. A templomok leges-legbelsejébe lépcső vezet. A lépcsőfokokon van vagy fáklya vagy pergamen ikon. Ha ilyet dobounk léphetünk előre az egyik hőssel, amíg le nem érünk az alsó fokra, ami a templom felfedezését jelzi. A varázslatról: a gomba token a hosszú útja során lehet 0, 1, 2 vagy 3-as mezőn. Úgy tanulhatunk meg új varázslatot, ha ez a jelölő legalább 1-gyel nagyobb, mint ahol állunk. Szóval, ha 0 a szintünk, akkor gomba legalább 1-es szinten kell álljon. Ugye ezt tologatjuk előbbre a kockákkal. Vigyázni kell viszont, mert a 2-es és 3-mas szinteken már büntit is kapunk (pl a goblinok duplát sebeznek). Apropó sebzés! Használhatjuk éjjel az erőnket, hogy kivédjünk sebződést, vagy haladjunk a templomban. Amíg persze van erőnk. A sorrend itt is - mint nappal - a kezdőjátékossal indul, majd a kövi és így tovább. DE! Nem kötelező hupákolni és kockázni, vagyis kockáztatni. Bemondhatja bárki, hogy éjjel pihenni akar. Ekkor visszakerül a kastélyába minden olyan mipli, ami varázslótanulásban, goblin harcban és egy templom alsó lépcsőjén áll. A többi marad a helyén. A többiek ettől még dobálhatnak, még ha a kezdő játékos dönt is így. Viszont az is megesik, hogy túlvállalja magát valaki és több sebzést nyal be, mint amennyi életereje van. Ekkor az összes hőse visszakerül a kastélyába, félen-szögön hagyva a feladatokat. Cserébe viszont feltöltődik az élete és az ereje. Aki viszont mégis a pihenőt válaszotta, és az egyik miplije a megfelelő obeliszknél (varázslat tanuló helyen) van, és a gomba token magasabb, mint az ő szintje, akkor emelheti a varázslat szintjét és ezzel a maximum erejét is. Illetve megkapja a templomot felfedező mipli a jutalmat - fegyvereket és tárgyakat - amiket a saját kastélyába visszakerülve egyből kézbe is vehet. Ezek csupa-csupa praktikus dolgok, érdemes gyűjteni őket.

Amikor mindenki vagy pihen vagy kimerült új kör kezdődik. Apró rendrakás jön még: a gomba token visszamegy a sora elejére, az összes zöld (békés) goblin, ami fel van rakva pirosra vált, a legyőzött goblinokat zöldekkel pótoljuk, újfent elérhetővé tesszük a mozgás kártyákat újra, feltöltjük a küldetés kártyák sorát és tovább megy a kezdőjátékos jelző.

Ééééééééés, alapvetően ennyi! Az apróságokat ki lehet szaszerolni a szabálykönyvből.

840333-tiny-epic-kalandok-birodalma-2.jpg

Kis dobozban nagy tartalom. A játék menete, mechanikája egyszerűbb, mint ahogy a szabálykönyvből tűnik. Ami - tegyük hozzá - méretéhez képest vaskos, már-már elrettentő. A grafikát nézve én talán kicsit komolyabbat vártam volna, nem ezt a kissé elnagyolt képregényes megoldást. A játékra rá kell szánni az időt, mert ki fogjuk tölteni az egy órát simán. Az 5 kör elégséges, nem is kell több. Én bevallom az első játék során óvatos duhajként gyűjtögettem, aztán a 3-dik körnél rá kellett jönnöm, hogy a vonat szépen lassan elmegy, és nem fogok tudni eleget haladni a pontot érő dolgokkal, ami a győzelemhez kell. Bátran kell csinálni, már a mászkálás fázisban is. Talán mondani sem kell, hogy az éjszaka fázis az igazán izgalmas, mert ott egyfajta "push your luck", azaz feszítjük a húrt módszerrel tudunk érvényesülni. És ha besokallunk, akkor ugrott az eddigi fáradozás. Jó kis megoldás ez oda. Érdemes jól odafigyelni, hogy az extrán gyűjtött holmikkal is miket lehet csinálni, mert tényleg jó szolgálatot tesznek. Apropó holmik. A szokásos lyukasmarkú miplik itt is jelen vannak, azaz a miplik a kezeikben tudják tartani a tárgyakat. Ez még mindig állati klafa. Na de hogy ennyire aprók legyenek ezek a tárgyak?! Egy nagyobb lélegzetvételnél hussss minden lerepül az asztalról a pakolásnál. Illetve ide tartozik a doboz probléma is, miszerint komoly tetris tapasztalat kell ahhoz, hogy mindent úgy vissza tudjunk rakni, hogy be is lehessen zárni. Viszont cserébe tényleg tiny, azaz pirinyó, így teljesen portábilis a doboz. Vihetjük, ahova szimpatikus. A doboz belse szokás szerint informatív és emiatt praktikus. A kockákat is ott érdemes dobálni. Ellenberger kipakolva szép nagy helyet foglal el a konyhaasztalon az egész. Nemhogy szemüveg, de nagyító kell néha az olvasáshoz. Valamennyi varia is van benne, ugyanis lehet egy nehezebb fokozatra kapcsolni a társas verzióban, illetve ott a szóló variáns is. Bevallom sosem voltam nagy fantasy rajongó, de ez a játék nagyon megtetszett. Talán nem is annyira a goblinok irtása és a varázslás miatt, inkább a küldetések végrehajtása, a push your luck és a mászkálás tetszik. Eredetileg csak kölcsiben volt nálam a játék, de már látom, hogy a polcon marad a többi Tiny Epic mellett, hogy újra meg újra előkerüljön.

Össszességében a Tine Epic Kalandok Birodalma Scott Almes mester egyik pompás dobása. Eddig nekem a zombis játék volt a kedvenc, utána a galaxisos, és a végén kullog a mechs, de ez most a lista tetejére ugrott. Jó a mechanikája, könnyen tanulható és szórakoztató. Aki a fantasyt szereti, meg bóklászni miközben goblinokkal viaskodik, annak ez pompás társas. Hangulatos zene bekapcs, és uccu kalandozni!

Lovag: Megyek megbosszulni a testvéremet. Ki tart velem?
Elf: Megkapod az íjjamat.
Törpe: És az én pörölyömet.
Necromancer: És a halott testvéred.
Lovag: ?!?!?!

Játékosok száma: 1-4
Ajánlott kor: 14+ év
Játékidő: 30-60 perc
Grafika: 3/5
Komplexitás: 3/5
Újrajátszhatóság: 2/5
Helyigény: közepes
Nyelv: magyar

Összesen: 80%

Játszottál már ezzel a játékkal? Mik a tapasztalataid? Írd le kommentben! Ha nem, akkor próbáld ki, és utána írd le, hogy tetszett!

Hát így néz ki az asztalon 2 főre terítve.

20200205_143137.jpg

Macska Marcella azt mondja, hogy társasjátékok jönnek, társasjátékok mennek, de egy jó kis kartondoboznál nincs jobb móka.

20200202_085756.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr8415454928

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása