Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

Retró Autóskártya

2020. április 02. - xoxoxkapitany

Egy rövid intró a sebesség jegyében: A versengés a vérünkben van. Gyorsabban, hamarabb, okosabban, magasabbra, messzebbre, elsőnek ésatöbbi. Egymásnak feszül a tudás, a tapasztalat, az erő, az ember és alkalmasint a gép. És ha már gép, akkor lássuk mit tudunk meg a szakirodalomból a legjobb autók viadaláról! A legmagasabb kategóriás, együléses autók versenyét a Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) felügyeli és a Formula One Csoport birtokolja. Közismert nevén a Forma 1. Az első Grand Prix versenyeket az 1920-as, 1930-as években tartották. A 2. Világháború alatt érthető okokból sajnos alábbhagyott a versenykedv, de 1950-ben Silverstone-ban, Angliában megrendezték az első igazi F1-es futamot. Az első győztes az olasz Giuseppe Farina volt Alfa Romeo-jával. A versenyek elindulásával a technika is rohamos fejlődésnek indult. Ha egymás mellé rakjuk az első versenyautókat és mai utódaikat hihetetlen különbségek bökik ki a szemeinket. Anno a motor még elől volt, a kerekek vékonyak -, a motorok átlagosan 2,5 literesek - és a kocsik dundibbak voltak. Manapság az utcai autók közül több is megugorja ezeket. Persze, ez egy almát körtével összehasonlítás, mert a versenyautók akkor is felturbózott motorokkal futottak és a csúcssebességük elérhette akár a 300 km/h-t is. Érdekes megnézni régi videókat a kerékcserékről is. Szignifikáns különbség látható. 1950-ben 3-4 ember mászkált nagymamákat megszégyenítő sebességgel a kocsik körül és intézkedett. Ma meg mire kimondom, hogy "kerékcsere" már végzett is a kb. 20 ember finoman olajozott gépe. Jöjjön néhány olyan  személy neve, aki megdobotatja a sportág szerelmeseinek szívét - a teljesség igénye nélkül: Ayrton Senna, Michael Schumacher, Kimi Raikonnen, Lewis Hamilton, Nico és Keke Rosberg, Jackie Stewart, Alain Prost, Nelson Piquet, Niki Lauda, Nigel Mansel, Emerson Fittipaldi, Damon Hill vagy Mika Hakkinen. Ugye, ugye?

1950_silverstone_farina_fagioli.jpg

Az itt bemutatott játék eredete a múlt költői homályába vész. A kártyákon szereplő autók az 1983-as év F1 versenyeiben indultak, így gyanítható, hogy azévben jelent meg a játék is. Sajnos az idő vasfoga felfalta a dobozt és a leírást, így sem a gyártó céget, sem a játék eszmei atyjait nem tudom megemlíteni.

Ami tuti, hogy 24 darab kártyáról van szó. A-tól D-ig betűzve és 1-től 6-ig számozva betűnként.

Nincs külön feltüzelés - mivel nincs doboz -, de ha emlékeim nem csalnak korábban sem volt.

20200402_173937.jpg

A játék célja egyszerű: győzni. Az összes kártyát birtokolni, azaz elnyerni az ellenféltől.

A szabályok teljes hiányában az emlékeimre kell hagyatkoznom. Viszont már előre ki kell kössem: ezen szabályok többsége már akkor is szájhagyomány útján terjedő háziszabály volt. Ami nem baj, mert működött. Egyáltalán olvasta valaki az igazit?

Hogy egy ellenőzést végezzek nemrég beszereztem egy pakli modern autóskártyát (XXI. század autói) és a szabályokat olvasgatva elképedtem, hogy mennyire más, mint ami nekem rémilk. Ott az autókról kell kérdezősködni (pl. Mi az, amiből eslőre fel tudjuk ismerni?), és ha jól válaszol az illető megkapja a lapot. Nos, ezek ismeretében megfelően ignoráltam is a leírást és a jól bevált módszerrel nyomtuk a zsugát. Az ősi szabályok a következők:

Az előkészület abből áll, hogy a paklit jóóóóóól megkeverjük, és annyi felé osztjuk, ahányan játszanak (2, 3 vagy 4 fő lehet). Ám az esetek 99,99%-ban ez mégiscsak 2 fő, tehát felezzük.

A lapokat képpel lefelé a tenyerünkbe helyezzük, és mindig a legfelső lapot húzzuk. A játék körökre van osztva. 1 akció van minden körben, amit végre kell hajtani. A kezdőjátékos (mindegy ki) a felső lapot felhúzza, megnézi és kiválaszt róla egy attribútumot, amit bemond, példul "végsebesség". Ehhez bemondja a kártyán látható értéket, majd az ellenfél is elmondja az övét. A "jobb" érték nyer, és ezzel a kör győztese elnyeri az adott kártyát, amit a saját lapjával együtt a paklija aljára tesz. Majd új lap jön. Ez addig tart, amíg valaki az összes kártyát el nem nyerte.

Az attribútumok trükkös dolgok. Itt előre érdemes megegyezni, hogy melyiknél jobb, ha magassabb az érték, és melyiknél az alacsonyabb. Magasabb érték nyert a következő esetekben: hengerűrtartalom, hengerek száma, teljesítmény (LE), fordulatszám és végsebesség. A súly esetén a kisebb a jobb. A teljesítmény kW értékét simán lehetett ignorálni. Senki nem tudta mi az.

Még egy extra dolog történhet egy játék során, ami a "csata". Ez akkor következik be, ha a két összeeresztett kártyán a választott értékek megegyeznek. Ekkor 3 lapot számol le mindeki a kezéből, és az utolsó lap ugyanazon attributumát nézve újra megmérkőznek a kártyák. A győztes így komoly kártyamennyiséggel gazdagodik.

Éééééééééés ennyi!

20200402_173851.jpg

Nem kell mindig az új! A mini mértű lapok mára kicsit megsárgultak, kicsit ragadnak, a széleik kopottak. És mégis! Az autóskártya igazi grál. Akik a 80-as években vagy a 90-es évek elején voltak kölykök, azok tudják miről van szó. Én is egy doboz mélyén leltem nemrég rá, legnagyobb örömömre. A játék mechanikája az említett szájhagyományos szabályok szerint bazi egyszerű. Persze nem lennék meglepve, ha a szabályok tájegységenként eltérők lennének. Ám akkor is mázli a nagyja. Amit lehet tenni, az jól megismerni a lapokat. Bármelyik autóról ránézésre meg kell tudni mondani mi a erőssége, és azt nyomni. A készítők nem vesződtek a lapok kibalasznírozásával. Van nagyon jó, és nagyon gagyi autó is. Megláttad a gyengébb kocsit, és már adtad is oda. Vagy csak bemondtad a tuti nyerő nevét és instant win. Persze olyanok az autók értékei, amilyenek az életben voltak. Elvileg. Vajon leellenőrizte valaki valaha? Grafikáról külön nem beszélhetük. Klafa gyári fotók a kocsikról. Az idő múlásával a betűk a kártyákon egyre kisebbek lettek. Vagy csak nem találom a szemüvegem? A lapok minősége pompásnak mondható, hiszen 37 évvel később sem foszlanak szét. Minikártyák ,ergo pompás utijáték. A lapok annyira kicsik, hogy egy bermudagyatya zsebében simán elférnek, amit akkor húz az ember, ha táborba megy nyáron egy dögmeleg régi Ikarus buszban 30-ad magával. A játékidő 5-10 perc körül mozog, függően a lapismeretünktől. Varia nincs benne. Azt kapjuk, amit látunk. Amiket viszont még zsebpénzért be lehetett szerezni, az a kamionos kártya, ahol a járművek közül csak 1 volt verseny célra használt kamion, a többi sima munkagép volt, illetve a motoroskártya, ahol alma-körte módjára versenyzett egy csomó cross motor superbike-okkal. Nyilván volt még több fajta, és ezeknek is több variációja. Egy doboz alján, a neten vagy bolhapiacokon még tuti megtalálhatjuk őket, mert aki keres...

Az Autóskártya felnőtt fejjel 90%-ban retró feeling és 10%-ban játékélmény. Viszont a kismókusoknak továbbra is "húúúúúmennyivelmegy?", így nekik jószívvel ajánlom. Egy versenyautó mégiscsak egy versenyautó, na!

"Hová tűnt Damon Hill???" - Palik László

Játékosok száma: 2-4 fő
Ajánlott kor: 6+
Játékidő: 5-10 perc
Grafika: 1/5
Komplexitás: 1/5
Újrajátszhatóság: 1/5
Helyigény: nincs
Nyelv: magyar

Összesen: 100%

Játszottál már ezzel a játékkal? Mik a tapasztalataid? Írd le kommentben! Ha nem, akkor próbáld ki, és utána írd le, hogy tetszett!

Marcella Macska annyi előnyt kapott, hogy ő szabadon válogathatott a lapok közül. Próbálta kis mancsaival megfogni őket. Hagytam nyerni természtesen.

20200402_161605.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr4815583158

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása