Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

Star Trek: The Dice Game

2019. június 08. - xoxoxkapitany

Nem lehet minden sorozat elsőre kult klasszikus, mint a GOT vagy a Stranger things. A Gene Roddenberry (1921-1991) által megálmodott sci-fi sorozat, ahol csak a béke fontos, ahol az emberiség már kirajzott az űrbe és gyönyörű Űrszekereken rójja a fényéveket és már nem kell pénz sem az életben, 1966-ban került először a TV képernyőkre. Mára TOS - The Original Series néven különböztetjük meg a művet a többi hasonló nevű alkotástól.  1966 és 1969 között láthatta a közönség az NCC-1701 sorszámú Enterprise űrhajót, ami a XXIII. században járta az űr végtelenjét, fedélzetén a színes összetételű legendás legénységgel. James Tyberius Kirk kapitány, Mr. Spock, Dr. Leonard "Bones" McCoy, Pavel Chekov, Uhura, Hikaru Sulu és Montgomery "Scotty" Scott 3 évadon át kereste az idegen életformákat, amíg le nem vették őket műsorról a vékonyka nézettség miatt. 1973-1974 között egy rajzfilm sorozat formájában visszatértek újabb kalandokra. Az eredeti színészek kölcsönözték a hangjukat a szereplőknek. Kivétel a Chekovot játszó Walter Koenig. Rá már nem volt pénz. Ezután a Űrszekerek álomba szenderült. A következő löketet egy másik film monstrum megjelenése adta. A Star Wars újraélesztette a sci-fi műfajt a mozikban, és ennek a farvízén evezve az eredeti Start Trek legénység újra magára öltötte az egyenruháját, és beszálltak az Enterprise-ba 1979-ben, hogy az első mozifilmben V'ger nyomára bukkanjanak. Ezt még 5 mozifilm követte a Kirk mancsaft 1991-es nyugdíjba vonulásáig. Vicces, hogy minden páros számú film jó és sikeres lett. A háttérben közben megjelent egy új legénység, új színészekkel, egy új Enterprise-on. 1987-től indult el a The Next Generation sorozat, de ők már egy másik (blog)lapra tartoznak, ahogy az összes többi utánuk készült sorozat és film is. Megjegyzendő, hogy amellett, hogy a Star Trek TOS Hugo díjat is kapott, letett egy másik mérföldkövet is azzal, ahogy Uhura és Kirk nyilvánosan csókolózott először az akkor még igencsak konzervatív TV-ben. Ők már tudták, hogy a jövő nem konzervatív.

320px-stin_beauty.jpg

2016-ban az angol Carl White találta ki a Star Trek: The Dice Game-et. A játéknak nem volt kiadója, ugyanis kizárólag webes verziója van. Nincs doboza, ahogy bolti forgalomba helyezése és ára sem. Csak .pdf file-ok, amiket letöltve, kinyomtatva és összeragasztgatva megkapjuk a játékot. PnP, Print and Play.

Miután lekapargattuk az összes ragasztómaradékot a nem kívánatos helyekről az asztalon, maradnia kell 1 játéktáblának, 4 nehézségi fokozat/év jelölő kártyának (ezeket dupla oldalúra is csinálhatjuk, akkor csak 2 darab lesz),  40 fejlesztéskártyának, 40 eseménykártyának, 24 küldetéskártyának és némi vágott papírhulladéknak.  Szerezzünk még be 10 darab sima, 6 oldalú kockát és kb. 10 apróbb jelölő tokent. Mire jó a Lego vagy a néhány kavics az akváriumból? Ezzel meg is van nagyon saját, házilag barkácsolt játékunk.

A Világűr, a legvégső határ. Ennek végtelenjét járja az Enterprise űrhajó. Feladata az 5 éves küldetése során új, furcsa világok felfedezése, új életformák és civilizációk felkutatása és hogy bátran eljusson oda, ahol még nem járt ember.

pic2994207.jpg

Ezen táblát tessenek megsasolni, mert rajta van minden lényeges tudnivaló és erre fogok hivatkozni mindjárt a setup és a játék során.

pic2968606.jpg

Célunk tehát az 5 éves küldetéseket végigcsinálni, amik alatt a ránk és hajónkra leselkedő veszélyeket hárítjuk el a legénység megfelelő felhasználásával.

A 6 oldal a kockán jelent 5 legénység fajtát és 1 veszélyt. A legénység minden típusának van különleges képessége, amit használni tudunk. A veszély, ha 1-est dobunk. Ilyenkor a kocka egyből mehet a scannerekhez, és ott is marad, mert valamit észleltünk, ami leköti a figyelmet - és a kockát. A maradék szám a legénységé. A 6-os a parancsnoki szám, felhasználásával 1 másik kockát átfordíthatunk a kívánt értékre. Az 5-ösök a tudományos tisztek. Ők kezelik a pajzsot. Fel és le is húzogathatják. A 4-es az orvosi csapat. A gyengélkedőből szedik ki a legénység gyengélkedő tagjait. A 3-as a gépészet, akik javítják a kasznit. A 2-es pedig a biztonságiak, akik a scanner kockákat szerzik vissza. Mindenkinek van kialakított helye a táblán. De! Vigyázni kell, mert ha a 10 kockával hiába dobunk mondjuk 10 hatost, akkor is csak 2-t használhatunk fel parancsnoknak. A többi, aminek nem maradt hely megy pihenni a kör végéig. Vagyis minden pozícióban limitált hely van. Ld a képen. 

Vegyük magunk elé a játéktáblát, ami az NCC-1701 Enterprise-t ábrázolja. Itt van hely a kártyáknak és a legénységnek is, illetve további információk találhatók rajta, példul a kockák egymással való beváltásának árfolyama (mondjuk 2 gépészből csinálhatunk 1 biztonságit és vica versa, meg estébé). Kiválasztjuk a nehézséget. Mivel kezdők vagyunk és sikerélményeket szeretnénk, ezért a könnyű fokozat kártyát tesszük a táblára. Ez az 5 évet mutatja, mert 1 küldetés 1 év alatt megy le. Ezen a fokozaton az első 3 év nyugisan telik majd, a 4-dik és 5-dikben néz csak be az ördög az popónkba kicsit. Eztán kipakoljuk a jelölő tokenjeinket eképp: beállítjuk a burkolatot maximumra, még sértetlen a hajó. Ez 7-es. A pajzs le van engedve, ez 0-ás. Az első évben vagyunk, ez 1-es. A kör első fázisában vagyunk az első lépésnél, ez az első rublika. A dilithum kristályok (az üzemanyag) még maxon van, a 10-esre mehet a jelölő, mert tele a tank. 1 jelölőt pedig a kezünk ügyében hagyunk az aktuális küldetés státuszát mutatni majd. 3 fejlesztés kártyát felcsapunk és a tábla fölé rakunk, hogy később ezeket megcsinálhassuk. Ide kerül a 3 húzópakli is. A jól megkevert esemény-, fejlesztés és küldetéskártyák. Végül a 10 kockányi legénység a legénységi pihenőkbe kerül. Ez a setup. Engage!

A játék menete a tábla jobb oldalára van írva. Szépen fentről lefele haladunk és megcsináljuk, amit kell. A jelölőt használjuk itt egészséggel, mert nagyon praktikus, plusz a sorrendiség néhány kártyánál és eseménynél kulcsfontosságú. Első fázis a küldetés: 1. lépés 1 egység üzemanyag felhasználása. Ez most skip, mivel még nincs küldetésünk és az űrdokkban héderezünk, így ez csak a második körtől lesz érdekes. 2. lépés a küldetés frissítése, vagyis húzunk egy küldetéskártyát. 3. Az (M) akciók használata. Sok kártyán, például a küldetéseken van (M) ikon. Amit ott ír, megcsináljuk (ez 99%-ban rontó hatású dolog). Második fázis a lehelyezés: 1. dobunk az összes felhasználható kockával. 2. a számok szerint a helyükre tesszük a kockákat a hajón. "Mindenki pozícióba, gyerünk gyerünk!" 3. Aktiválás. Ez tehát, amikor a kockákat felhasználjuk valamire. Rárakjuk a veszélykártyákra, a küldetéshez használjuk vagy fejlesztünk, esetleg a szkennerekbe, betegszobán vagy máshol beragadt kockáinkat applikáljuk ki. Gazdálkodunk okosan velük. Ha ez megvan jön a takarítási fázis. 1. kockák, vagyis a legénység visszatér a körleteibe. 2. Ha megcsináltunk küldetést, akkor eldobjuk a kártyáját és eggyel továbbmegy az év jelölő. 3. Eldobjuk a megcsinált eseményket. 4. Megkapjuk az elkészült fejlesztéseinket. És ennyi egy kör! Eztán a jelölő visszamegy a sor tetejére és újra indul. Tehát -1 üzemanyag, új küldetés (már ha megcsináltuk az előzőt), az (M) power beüt, kockázunk, lehelyezünk, aktiválunk éééééésígytovább. Az apróbb flikk-flakkokat tessék kiszaszerolni azért majd.

Ha 5 küldetést megcsinálunk sikeresen, akkor nyertünk. Juhú! Ha 2 küldetést bukunk, akkor nem. Ha felrobban a hajó, vagyis a kaszni értéke 0 alá menne, akkor nyekk van. Szerencsére a pajzsok nyelik be a támadásokat először (hacsak egy kártya máshogy nem rendelkezik). Ha elfogy a kraft és nincs több dilithium, akkor véget ér a küldetés és jöhet az új.

Eme kép, ímhol bizonyítandó szolgálja, hogy a házilag mívelt Űrszekerek is klafa tud lenni Lego jelölőkkel, még silány fényviszonyok mellett es.

20190608_173349.jpg

Persze a kutya, vagy a klingon a részletekben, azaz a kártyákon lévő szövegekben van elásva. Oda kell figyelni melyik, hogyan nehezíti meg az éltünket, mert van, aminek nem csak egyszeri a hatása, hanem körről körre osztja áldását. A játék nem is titkolja, hogy a Deep Space D-6 koppintása, vagyis inkább tovább fejlesztése. És milyen jól sikerült koppintás és tovább fejlesztés is lett! Ezt a mechanikát pont a Star Trek-re találták ki. Az események, a küldetések és a fejlesztések is nagyon jól adják a feelinget. Amikor a hajó egy küldetés során a űrdokkban áll, leengedett pajzzsal, mert 2 helyről ereszt a burkolat, és ránk ront egy Klingon Battle Cruiser, akkor igencsak fel kell kötni a gatyánkat! Persze a szerencse nagy faktor, hisz, ha csak 1-eseket dobálunk (ahol, ha betelik a 4 számukra fenntartott hely, húzni kell egy eseményt, ami leginkább nem egy jó dolog), akkor hamar vége lesz a küldetéseknek és a hajónak. A többi a taktikázás. Ide? Hova? Átváltsam? A küldetést toljam? Vagy inkább egy veszélyt hárítsak el? De be van szorulva 1 kocka amoda. Nem jó. Inkább oda. Lehet törni a buksit. Nos, a grafika az nuku. Igényes meg minden, de anti-pompom, vagyis igazán semmilyen. A tábla van oszt csá. Nem baj. A játékidő meglehetős. A 30 perc, ami alsó hangnak van nagyon optimista. Kb. ha semmi nem jön össze, akkor annyi. Inkább a 90 perc felé konvergálunk. És leköt végig! Biza! A kor besorolás rugalmas lehet, kismókusok is beledudálhatnak simán. A nyelv angol, de nem akadémikus szintű. Aki igazán lelkes, az kiegészítők és egyéb módosítások hadát töltheti le és alkalmazhatja, Varia a 4 nehézségi fokozatban van, ahol is a 4-dik az a Kobayashi Maru. AZ a Kobayashi Maru. Igen. AZ. 

A nyomtatáshoz még, annyit, hogy javasolnám a papír minőségén nem spórolni és a szokásos A4 nyomtatópapír helyett kicsit vastagabb és fényes lapokra nyomtatni, vagy nyomtattatni vagy nyomtattattatni. Megéri, mert szép eredményt kapunk, igazi bolti minőséget. És szánjuk rá a megfelelő időt is, mert a 108 dupla kártyalapon átvágni magunkat nem egy rövid móka. 

A Star Trek: The Dice Game nagyon ott van! Ennél nem is kell több. Tessék kipróbálni!

Úristen, Jim! Ez az ember halott - Dr. Leonard "Bones" McCoy (egy hatalmas lukkal a hasán fekvő pirosruhás mellett)

Típus: tematikus, legénység lehelyező
Játékosok száma: 1
Ajánlott kor: 12+ év
Játékidő: 30-90 perc
Grafika: 1/5
Komplexitás: 2/5
Újrajátszhatóság: 4/5

Összesen: 5/5

Játszottál már ezzel a játékkal? Mik a tapasztalataid? Írd le kommentben! Ha nem, akkor próbáld ki, és utána írd le, hogy tetszett!

Macska Marcella nem tudta megállni (ülni), hogy ne próbálja ki a játékot. Itt épp a kockáit rendezgeti a küldetés 4-dik évében. Nem szereti, ha zavarják, na.

20190608_145741.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr2614884780

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása