Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

Kaiju Siege

2019. június 29. - xoxoxkapitany

Kezdjük az elején, mi is a kaiju vagyis káidzsú? Godzilla megvan? Nnna, ő pont az. Egy idegen szörnyeteg. Plusz a filmműfaj, amiben ront-bont is 怪獣 . Így együtt ez a szörnyes rémfilm, egyenesen Japánból.  Daaadadddadám! *félelmetes zenei beütés*. Mondjuk mostanában már Amerikából is jönnek a szörnyek. Példul ott a Pacific rim címmel futó fimpár is - amit frappánsan tűzgyűrűnek fordítottak a mieink. A kaiju filmek írói nem kaptak agysérvet a történetek kitalálása közben. A sztori bazi egyszerű: megtámad egy várost egy idegen szörnyeteg, és ezt kell megoldani az embereknek. Nem fog menni. Tehát megjelenik Gojira a tenger mélyéből és foggal, körömmel, nukleáris lehelettel és rémítő sikollyal támadja az ellent. A szörnyek mindig valami ismertebb - lehetőleg undibb - állatfajra hajaztak. Gyíkok és ízeltlábúak visszatérő karakterek voltak. De megesett, hogy robotizált szörny rontott a békés városokra. Az első kaiju film 1933-ban jelent meg Wasei Kingu Kongu címmel. Honda Ishiró rendező mára világhíressé vált figurája ゴジラ1954-ben tombolt első ízben a nagyérdemű előtt a Toho stúdió jóvoltából. Majd 1955-ben visszatért. Aztán szinte minden évben egy új filmmel örvendeztették meg a lelkes rajongókat. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a hatalmas lény eleinte antihős volt. De az évek alatt szépen megszelídült és ő lett A Godzilla. És hogy kiktől mentette meg a világot ez az atomrobbanás sugárzásából született hüllő? A teljesség igénye nélkül pár név: Astro-monster, Hedorah, Megalon, Gigan, Mechagodzilla, Biollante, Mothra, SpaceGodzilla, Destroyah és Megaguirus. A lista hosszú, és csak egyre hosszabb lesz. Az összes megjelent filmes műalkotásból 29 darab csak a japán Godzilla filmek száma. Mi meg mohón mondhatjuk, még még még, ennyi nem elég! *popcorn-t majszol* A 2018-as The Meg például a legfrissebb Kaiju film.


godzilla_54_design.jpg

 A Kaiju Siege, vagyis Kaiju Ostrom 2017-ben jelent meg. Az eszmei apuka zombie homer, aki egyben a grafikáért is felelős. Egyszemélyes produkció, ugyanis PnP, azaz print and play játék. Nyomtasd ki és játssz fajta.

Pár .pdf file letöltés, nyomtatás, ollózás, ragasztás, türelmetlen várakozás és játék. Ez az ideális sorrend. Buzgalmunk jutalma 1 darab játéktábla, 7 darab kaiju lap, 11 darab küldetéskártya, 11 Daimyo kártya. Noha a leírás javasol egy rakat miplit és dobókockát a nyomtatós papíron megtaláljuk a kellő figurák apró másait. Ha ügyesen bütykölünk, akkor nem kell egyéb tárgyakat alkalmazni csak pár 6 oldalú dobókockát. 

Egy Daimyo vagy az Edo korszakban. Esküt tettél a shogunnak, hogy megvéded minden ellenségétől. Viszont egy Kaiju megjelenésére, ami Japán várait ostromolja végig, senki nem volt felkészülve. A bikafejű Kaiju elleni harcok a folklórok homályába vesztek. Ám tudjuk, hogy ez volt az Ushi-Oni, vagyis a Bika-Démon. 

pic3658962.png

Mi is a fennforgás akkor? Hadurak vagyunk és egy várat kell megvédenünk az óriás szörnytől, ami kitartóan ostromolja hőn szeretett shogununk otthonát. Rendelkezésünkre áll a vár személyzete, a munkások: parasztok és katonák. Ha muszáj tudunk még segítségért folyamodni a szomszédos falvakba. Induljon hát az ostrom!

Tegyük a várat, azaz a játéktáblát magunk elé. Vessük tekintetünket reá. Láthatunk 2 olyan sávot, amit figyelnünk kell majd a játék során. A nyilacska ikonnal jelzett sáv mutatja a fegyver szintünket. Ez kell ahhoz, hogy katonákat tegyünk a falakra. Ha 0, akkor nem megy katona a falra. Az értéke a játék elején 2 legyen. Ne 1 és ne 3. 4-et szánkra ne vegyük és 5-öt se. A másik a homokórával jelzett sáv, ami a köröket számolja. Ennek tokenje legyen az 1-en. Értelem szerűen fog lefele haladni. Látható továbbá, hogy 3 főfala van a hóbelevancnak. Minden fal 2 részből áll - egy jobb és egy bal oldal. Plusz a 4-dik "fal" maga a torony. A falakon követjük majd, hogy mennyi sérülés érte őket. Itt arra kell figyeljünk, hogy a shogun tornya élből kritikus sérülést szenved (piros!). Továbbá, az udvaron megtalálhatók a helyek, ahova a munkásainkat (parasztok+katonák) pakolhatjuk, hogy termeljenek nekünk. A szemrevételezés után válasszuk ki az első kaijut. Érdemes a legbénábbra szavazni, aminek csak 1 életereje van. Ha legyőzzük majd úgyis jönnek a testvérkéi és rokonai bosszút állni. A kaiju lapjára tegyük a szívecske jelölőt a HP-ja mérésére illetve a karom ikonos tokent a támadás ciklushoz. Az maga a kör a lapkán, ami cikkekre van osztva. Válasszunk egy Daimyo-t magunknak. Ha lehet ne random, mert érdemes végigolvasni ki miben tudós. Ez fontos, mert mindegyiknek van egy különleges képessége és a szomszéd falu harcosaihoz is van boost-ja. Tegyünk 2 parasztot és 2 katonát a kert végébe, várakozó álláspontra. Ide fognak visszatérni a körök végén a túlélők, illetve a vendégmunkások is itt gyülekeznek majd. A 8 piros jelzőt tegyük a falak és a torony sérülés sávjai legfelső pontjaira. Innen haladnak majd lefele a pirosba. Kell még 1 kocka és ennyi is az előkészület.

Minden körben 4 dolog kell kötelezően történjen. 1) A kaiju nekiesik a várnak valahol. 6 ponton támadhat - ezeket dobókockák jelzik a képeken. Szóval dobunk egy 6 oldalúval és amennyit dobunk, odakerül a szörny. Szerencsére az első körben nem lehet 6-os, mert az a torony. Így ha 6-ost dobunk, akkor dobjunk újra. Viszont a második körtől már szabad a vásár. A munkásaink posztjait is 1-től 6-ig számozták. Ez azért fontos, mert amelyik számot bitorolja a kaiju, oda nem mehetnek munkások, az a funkció blokkolva van. A kaiju lapján található harci ciklus bal felső negyedében az értékekhez dobókockák vannak rendelve. Ahányast dobtunk, oda tegyük a karom tokent kiindulásnak. 2) A munkások elhelyezése. Most már látjuk hol fog támadni a kaiju, ennek függvényében rakjuk a munkásokat a pozíciókba. Itt dönthetünk, hogy új munkásokat toborzunk, vagy a fegyverértékünket növeljük, felküldünk valakit a toronyba élő pajzsnak (igen, az egy kamikaze pozició), vagy átküldünk egy harcost segítséget - ninjákat vagy szamurájokat - hívni a szomszédos falvakból. A parasztok tudnak a falakon javítani, illetve életükkel védhetik meg az. A katonákat szintén agyon tudja csapni a kaiju a falakon viszont ők támadni is tudnak. Ne feledjük, hogy csak akkor mehetnek fel a falakra harcolni, ha van fegyverszint pont, amit költhetünk. 3) Támad a kaiju!!! Jöhet a kocka megint. Dobunk. A dobásunk értékével haladunk a harci cikluson a kaiju lapkáján a karom tokennel. Amennyit dobtunk, annyit cikket lépkedünk jobbra haladva. A token megáll, és ott látunk egy mipli ikont egy számmal és 1 vagy 2 bástya ikont. A szám a miplin az a hely, ahova a kaiju dirkekt mód odacsap - ugyanis a falakon minden pozíció számmal bír. Ha ezen a számon munkásunk található, akkor az az életét adja és megvédi a falat. Ha nincs senki, akkor betalál a monstrum. A fal annyit rombolódik, ahány bástyaikon van a lapon. És a rossz hír: ha egy fal jobb oldala sérül akár egyet, akár kettőt, akkor a rengések miatt a bal oldal is sérül egyet (de nem többet). És fordítva. Szóval minden betalált 1-1 sérülés minimum. Persze egy paraszt a falon ezt a rengés sérülést meg tudja akadályozni. A sérülés mindig a munkást éri először, csak aztán a falat - miután agyoncsapta az emberünket a kaiju. Amikor a sérülésjelző a pirosba ér, akkor már 2 munkás kell a sérülés kijavításához. 4) A kihelyezett munkások akcióinak hatása. Az udvari pozíciók munkásai egyszerűek, ahogy a szomszédba küldött katonáé is. Amit ír a lap, azt csináljuk vagyis kapjuk. A falakon (meg)maradt munkások is végrehajtják feladataikat. A munkások megjavítják a falakat, ha kell. A katonák pedig támadnak. Ismét a 6 oldalúhoz nyúlunk. Megpörgetjük éééééés csekkoljuk a kaiju életerejét jelző sáv mellett, hogy betaláltunk-e. Na most van az, hogy a szomszédos falvakból összetrombitált katonák különleges képességei, de jól is jönnek. Ha sikerül bevinni egy találatot, azt jelöljük a sávon a szívecskés token mozgatásával. És jöhet az új kör, azzal, hogy mozog a kaiju. Fontos, hogy a szörny sosem marad ugyanott. Ha úgy jönne ki, akkor újra kell dobni. 

A győzelmi feltétel eléggé egyértelmű: a kaiju megnyúvad. Mi viszont bukunk, ha egy fal jobb és bal oldala is pirosban van. Ha a shogun tornya 3 kritikus találatot kap. Ha az összes kritikus találatok száma meghaladja a 4-et.

pic3658965.jpg

Éééééééééés kész is. Oké, néhány apróságot még ki kell szaszerolni a kedves lelkes játékosoknak. De mindent már csak nem lehet ugyebár? Nagyon jó a mechanika, nagyon adja a feelinget. Simán el tudnám egy high-tech CGI-s filmen vagy 90-es évekbeli PC játékon képzelni az eseményeket. A grafika tipikus házi, de mégis hozza a régi japán illusztrációk hangulatát. Jár a pont érte. A leírás pompásan segít, bár néhány dolgot érdemes 2x is elolvasni, hogy biztosak legyünk a dolgunkban. Utána már megy, mint a karikacsapás. Na ez nem egy pikk-pakk game. Le kell ülni és végig kell gondolni, taktikázni, ha nem akarjuk 5 perc alatt újra gyakorolni az előkészületeket. A 20 perc szerintem althangon kell hozzá. Meg hely is. A 12 éves korhatár lehet jó is, de mint a PnP játékok, ez is angolos, és kicsit szótáras is. Szigorúan szóló játék, és ez így van jól. Varia bőven van benne. Csak induljunk ki a szörnyek számából. Plusz vannak a küldetések - amikről most nem is beszéltem, mert azok maaaaaajd jöhetnek, ha már jól mennek az alapok. El lehet maszatolni a Kaiju Siege-dzsel és érdemes is. A nyomtatásról annyit, hogy a tokenek és figurák amiket zombie homer ad alapból tökéletesen megfelelnek, ha kicsit ügyeskedünk velük és adunk 3-dik dimenziót is papírnak. Szvsz kb. csak 2 kocka kell és csá is.

Ez egy nagyon hangulatos, nagyon egyszerű, nagyon kis izgalmas, nagyon jó témájú, nagyon ajánlott, nagyon játék.  

Banzaaaaaaai! - Kamaszuka

Típus: Munkáslehelyezős
Játékosok száma: 1
Ajánlott kor: 12+ év
Játékidő: 15-20 perc
Grafika: 5/5
Komplexitás: 2/5
Újrajátszhatóság: 5/5

Összesen: 5/5

Játszottál már ezzel a játékkal? Mik a tapasztalataid? Írd le kommentben! Ha nem, akkor próbáld ki, és utána írd le, hogy tetszett!

Íme a szokásos házi vagdosás eredménye, a szokásos Arkham Horror playmat-en. Én így oldottam meg a 3 dimenziózást. Rétegesen, mint a hagyma. Persze utólag már egyszerűbb lett volna egy bazi vastag papír, csak győzze az ember elvágni. De így is tökéletes. Macska most nincs. Alszik. 20190629_232948.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr4614912728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása