Társasjátékok

Miplik - Hungarian Meeples

Miplik - Hungarian Meeples

100!!!!!!!!!!!!!!!!

2019. november 08. - xoxoxkapitany

*dobpergés*

Éééééééééééééééééééééés

Itt a teljesen-fullos-totálisan jubileumi kiadás! 100 blog bejegyzés! Remélem jól számoltam. *kacsint* Huh... azért ez fagyi gombócból sem lenne kevés. Mielőtt belecsapnánk a jubileumi különkiadás lecsójába, szeretném megköszönni mindenkinek, aki olvasta, olvassa és fogja olvasni a bejegyzéseket. Remélem sikerült egy pár tényleg klafa játékot ajánlani, vagy ne adj' isten lebeszélni valakit bizonyos játékokról, mert... hát, na.... megesik az is. Mi is a jubileum? Fontos, nevezetes, kerek évfordulókon rendezett ünnep, buli vagy akár tánc. 25, 50, 100 vagy 1000, vagy hasonlók esetén. A tánc részét csak a gép előtt tudom végrehajtani, de tessék elhinni roptam. Sajna ki kell ábrándítanom azon olvasókat, akik szerint egy párkapcsolat mondjuk 3 hónap, 5 nap, 10 óra és 12 perces fordulója nem igazán minősül valódi jubileumnak. A szó eredete amúgy a latin jubiliumból jön, ami örömrivalgást jelent, az ioú a végén meg a görög kiáltás hangutánzó szava. Szóval party! Vúúúúúúú! Ha visszaolvassuk a blogbejegyzéseket akkor  99 írást találunk + ezt. Leltár szerint: 1 darab beköszönést, 1 darab 50-dikes, félfordulós bejegyzést, 1 társasjáték kiállítás és vásár beszámolót és 96 társasjáték bemutatót.

A blog ahogy eddig is, ezután is a társasok bemutatását és népszerűsítését célozza. Amikor indult felmerült bennem a kérdés, hogy milyen mélységig kell vagy érdemes belemerülni a magyarázásba. Eszembe jut róla a vicc, amikor megkérdezik az illetőt milyen autójuk van, és azt feleli piros. Valahogy ez is olyan. Nem mindeki szakértő, és nem is kell annak lennie. Sőt! Nyilván lehetne a köbcentikbe, a nyomatékokba és a hengerfejekbe belemerülni, de ha egy laikus, lelkes olvasó fejjével nézem, akkor a kutyát nem érdekli a sallang, ahogy nem is segít, ha azzal hirdetnek egy játékot, hogy asszimetrikus, tematikus vagy a 4X vonalán megy. A kérdés az, hogy jó, vagy nem? Könnyű vagy nehéz elsajátítani? Szórakoztató vagy nem? Parti játék vagy nem? És főleg, megvegyem vagy ne? Szerintem ennyi pont elég. De, hogy ne érje szó a ház elejét, a jubileumi kiadást felhasználom arra, hogy belemenjek picit-nagyon a társasok múltjába, jelenébe és potenciális jövőjébe, mélyebbségébe és fajtáiba is.

 100th-show-episode.jpg

Töri óra. Jöhet egy nem titok? A társasozás már évezredek óta velünk van. Biza! Uncsiztak őseink, és kitaláltak mindenféle unaloműzőket, amiket vagy szólóban, egyedül nyomtak, vagy baráti köreikben, közösen. Mennyire izgalmas lehet(ett), amikor a régészek nem vázákat meg múmiákat találtak, hanem társasokat? És azokhoz nem lehet csak úgy a netről letölteni a szabálykönyvet .pdf-ben. Ilyen lehetett, amikor megtalálták a szenet nevű játékot kb. i.e. 3500-ből, amit az ősök Egyiptomban pörgettek. Az első igazi táblajáték a sorban, amiről említéseket is találtak. A szabályokat sajna nem örökítette meg senki, így azokat csak találgatni lehet. De az kiderült, hogy tutira dobópálcával játszották, ami a mai dobókockák elődje volt. Mintha 2 oldalú kocka lett volna a lapos pálca. Eldobták és valamelyik oldalára esése után leolvasták az eredményt. Egyik vagy másik. A szenetben 4 ilyet használtak. Akinek felkettete az érdeklődését az nyugodtan klikkeljen, vagy olvasson utána pluszban a világhálón, hátha sikerül kitalálni a pontos szabályokat a jelenleg vélt és elfogadott 2 verzió mellé. I.e. 3000-2500 környékéről még több játék került elő. Egyiptomból és a Közel-Keletről egyaránt. A Backgammon, azaz az Ostábla is innen van, amit Irán területéről bányásztak elő. Kicsit későbbről, i.e. 500 körülről származik a Ki nevet a végén őse, amit Mahábhratában találtak meg. A Go első említése i.e. 400 körülből van, és ezt még maga Konfúciusz is említi írásaiban. Biza, "az" a Konfúciusz. Ezután játékok jöttek és mentek és az idő haladt. Mondjuk a sötét középokor nem volt épp egy termékeny időszak a játszadozni vágyók számára, de ez érthető is. Örültek, hogy éltek. Majd a XVIII. századtól újra némi fellendülés mutatkozott a játékok piacán. A Parcheesi (Ki nevet a végén) újabb válztozata is megjelent, majd azóta is tartó diadalútjára indult. A XX. századra pedig igazi bummmmmm következett. A teljesség igénye nélkül olyan játékok ütötték fel a fejüket, mint a Monopoly, a Scrabble, a Torpedó, a Rizikó, a D&D, a Scotland Yard vagy épp a Gazdálkodj okosan kis hazánkban. A fejlődés és a bővülés halad és nem lehet megállítani. A modern játékok pedig 1000-rel jelennek meg. A 2000-es évektől a társasjátékok arany korszakát éljük. Újabb, újabb, újabb és még újabb játékok jelennek meg folyamatosan. Íme pár adat, csak a viszonyítás végett. Évente kb. 3500 új játék jelenik meg. Ez havonta kb. 300 játékot jelent. Hoppáré! Ötletekből nincs hiány mondhatni. Persze töredékük sem lesz siker, és főleg nem kult játék. De a tény tény marad, hogy a gyártók ontják a társasokat. Íme egy statisztika a játékok mechanikáinak fajtáinak gyakoriságáról, csak úgy, mert a statisztika mutatós, profi kinézetű dolog:

most_popular_mechanics.png

A témaválasztás tekintetében a trivia (alapműveltséget igénylő) játékok a legnépszerűbbek, őket követik a fantasy (csiribí-csiribá varázslók), majd a gazdálkodós és a pop kultúra témájú társasok jönnek. Állatos, sportos, sci-fi meg harcos és a többi fajta csak eztán jön. Na meg a többi. A koreai háborúról szóló játékok zárják a sort. Ha azt nézzük mi a legnépszerűbb játék, akkor a toplista tetején megtaláljuk a Catan-t. Még nem volt róla bejegyzés itt. Nem is értem. Majd pótlom. Ezt követi a Carcassone, a Pandemic, a Dominion és a 7 csoda. És még sokan mások, ahogy a régi filmek végén írta a stáblista. A kiegészítők listájáról meg ne is beszéljünk. A fejőstehenek és a lehúzott extra bőrök száma végestelen véges. Csak a Dixit, a Carcassone, a Bang és a Pandemic annyi kiegészítővel bír, hogy a gatyánk is rámenne, ha mind meg akarnánk venni. Persze aki teheti, az szerezze be őket (is).

Szódoga! Ahogy az utolsó bejegyzésben ígértem itt a röp-szódoga. Hogy mondják, hogy igen urdu, görög és maláj nyelven?

Milyen társast ajánlanál? - hangozott el a kérdés már többször. És annyira, de annyira, de annyira benne lenne az emberben, hogy valami igazi szakbarbár válasszal/kérdéssel jöjjön vissza. Példul: "munkáslehelyezős játék érdekel? vagy inkább "push your luck fajta" vagy más? De neeeem. A helyes kérdések inkább az olyasmik, mint a "hány évesnek lenne?", meg a "parti játékra gondoltál inkább vagy valami hosszabbra vagy gondolkodósabbra?". De azért most kicsit szakbarbárkodjunk! A társasok fajtáit vegyük górcső alá, de csak nagy vonalakban, nehogy megártson.

Milyen fajták lehetnek? Tábla játékok - pl. Monopoly vagy Catan telepesei. Van egy jóóóóó vastag karton tábla, rápakoljuk a mipliket és nyomulunk a célunk felé. Kártyajátékok - pl. a francia vagy magyar kártyával játszott játékok, vagy akár az Uno vagy a Robbanó cicák. Kapunk lapokat a kis kezünkbe és a szabályoknak megfelelően kijátszuk őket a saját érdekeinket előtérbe helyezve. Hadi játékok - pl. Rizikó. Elővesszük stratéga énünket és seregeinket győzelemre próbáljuk vinni. Gyerekjátékok - pl. Ki nevet a végén vagy a Rhino hero. Egyszerű szabályok, semmi komolykodás, felnőttek hamar megunják. Absztrakt játékok - pl. a sakk vagy a backgammon. Ebben a fajtában a játékosok szigorú sorrendben következnek egymás után betartva a szintén szigorú szabályokat, semmi véletlenszerűség nincs. A szabályok általában egyszerűek és nagyszerűek. Parti játékok - pl. Activity, Dixit vagy az Igen?. Nomen est omen. Összejövünk, tütükézünk, dumálunk, csipszet meg pizzát majszolunk, nevetgélünk és a végén még ne adj' isten jobban meg is ismerjük egymást és magunkat. Kvíz, trivia, műveltségi játékok - pl. a Honfoglaló vagy a Trivial persuit. Gyakorlatilag a ki mit tud otthoni verziója. Vágó István opcionálisan vesz részt a játékokban. Kockajátékok - pl. Kockapóker vagy a Zombie dice. Van egy marék kockánk és a szabályoknak megfelelően nyerészkedünk a dobásaink tükrében, miközben szurkolunk, hogy végre dobjuk már ki azt a nyomorult várva-várt eredményt. Ügyességi játékok - pl. a Jenga meg a Mikádó. Itt 100%-ban rajtunk múlik minden. Ha ügyik vagyunk jók az esélyeink. Ha remeg a kezünk, csapjunk be egy kis szíverősítő célzóvizet. Terepasztalos játékok - pl. Warhammer 40K. Na itt kezdődik a helyigény meg az anyagi befektetés. A játék típusa ismét beszédes, nem igényel túlmagyarázást, max a témák váltakoznak.

74640176-watch-mechanism-3d-illustration-with-gears.jpg

Ássunk még mélyebbre! Mik azok a mechanizmusok, amikkel találkozhatunk? A mechanizmus, az ami viszi előre a játékot, a gerinc, ami mindig előkerül, csak más-más köntösben. Nézzünk meg párat! Mozgok-ütök - pl. a sakk. Ahogy a neve adja, lépés és ütés a feladat. Pakliépítős - pl. a Legendary sorozat vagy a Dominion. A lényeg, hogy a játék elején kevés kártyalapunk van, ám azok meglehetősen csesznyék. Majd ahogy haladunk előre úgy erősítjük a paklinkat újabb és újabb lapokkal. Ha ügyesek vagyunk a végére egy iszonyat turbó, izom paklink lesz, amivel kentrebe verünk mindent és mindenkit. Munkáslehelyezős - pl. a Stone age, a Robinson Crusoe vagy az Anacrony. A lényeg, hogy a rendelkezésre álló "munkás" mipliket úgy helyezzük le, hogy körről-körre több és több energiaforrást gyűjtsenek nekünk vagy eseti feladatokat oldjanak meg, amivel gyarapodhatunk és ezáltal a győzelemhez is közelebb kerülünk. Ez csak egy pár volt a létező fontosabb mechanizmusokból ízelítőnek.

Egyedül vagy többen? Együtt vagy egymás ellen? A játék neve társas, ami feltételez egy adag kispajtást, akik velünk játaszanak. De ez nem mindig van így. Vagy azért mert nincs idő, vagy mert nincs kedv vagy bármi más okból, de egyedül fogunk nekiveselkedni a játszásnak. Vagyis szólóban (nem Han) játszunk. Erre lehet külön, csak egyszemélyesre kidolgozott játékkal szórakozni, mint pl. a Friday, vagy olyan társassal, ami bír a szólózás lehetőségével, mint mondjuk a Tiny Epic sorozat. Így vagy úgy, de ez is lehet épp annyira szórakoztató, mint többedmagunkkal körbe ülni egy asztalt. Ám ha mégis összejött a csipet-csapat, akkor megszavazhatjuk, hogy kooperatívan vagy versengve szeretnénk játszani. Előbbi lényege az együttműködés, pl. T.I.M.E Stories, ahol a győzelem csak együtt érhető el. Csapatban kell gondolkodni. Megjegyzés, hogy céges csapatépítésre is pompásan alkalmazhatók ezek, mondjuk a The Mind. Viszont, ha nem akarunk közösködni, akkor versenghetünk is. Saját kis pecsenyénket sütögetve, másokon virtuálisan végig taposva hajhászhatjuk a győzelmet, mint mondjuk a Miaui-ban, vagy a Fánkfaló fenevadakban. Vae victis! Persze a lényeg akkor is a szórakozás, szóval ne tessék túlizélni a dolgot. Ez csak játék!

Van itt még egy apróság, amiről a mélybe ásás során említést kell tenni. Az euro-, vagy az amerikai típusú játékok a jobbak? Jogos a kedves olvasóban felmerülő kérdés, hogy "egyáltalán van ilyen és van különbség?" Hát igen. Ewing vs Barnes, Star wars vs Star trek, Coca cola vs Pepsi, McDonald's vs Burger king vagy Mormogi vs Bolhás. Ez egy nagy ellenlábaskodás, kérem. Na, de melyik a jobb? Ennek eldöntéséhez meg kell tudjuk melyik mit is takar. A Euro (vagy más néven német)  játékokban a mechanika és a játékmenet a fő szempont. A játék legyen gördülékeny, gyors, nem kell a flancos képi világ és a téma is másodlagos. Az amerikai ezzel ellentétben a hatásvadász megjelenést, a random-, és mázli faktort, egymás kiejtését, az ütős témát és csilli-villi képi világot helyezi előtérbe. Tehát hogy melyik a jobb? Én személy szerint nem is értem, miért kell egyáltalán ebből ügyet csinálni? Ki pisil magasabbra a falon? *cicceg* Szerény véleményem szerint a két verzió egyszerre is működőképes. Na, de ki-ki döntse el kell-e a sok hűhó a semmiért. 

lima-960x556.png

Ez volt tehát a társasok mélye, múltja és jelene. Aki bele akar merülni, azt megnyugtathatom: a nyúl ürege ennél sokkal mélyebb. Hajrá! És a jövő? A félfordulós blogbejegyzésben már volt szó erről. Ami fix, hogy lesznek társasok. A történelem során már többször bebizonyosodott, hogy a digitalizálás ellenére sem szűnik meg a fizikailag kézzel fogható tárgyak világa. Megjelentek az e-könyvek, de a boltokban ugyanúgy kapható a nyomtatott verzió. Vannak már mobil applikációban játékok, letölthetők és bárhol pötyöghetők. Magam is beszereztem párat időkitöltőnek - Onirim, Carcassone, Pandemic, Onitama Tokaido, vagy Friday. Olyan, mint az eredeti? Persze, hogy nem. Rosszabb? Hááát, azt sem mondanám. Csak más. Más érzés. De élvezhető és szórakoztató. Ezért kevesebb dobozos játékot veszek? Tuti nem. Aki rákeres talál olyan oldalakat is a neten, amik egyfajta gyűjtő-, és olvasztótégelyei az online formában megjelent társasjátékoknak. Előnyei: 0-24 órában elérhetők, olyanokkal játszhatunk, akikkel az életben nem találkoznánk amúgy a világ bármely pontjáról és az alapjáték ingyenes. Ki kell próbálni ezt is. Más: ahogy a digitalizáció megy tovább nyilván becsordogál a társasok világába is. Ott vannak az applickáció vezérelt játékok, amik feltételezik, hogy van minimum egy okostelefonunk, jobb esetben egy tabletünk. Enélkül nem is megy a játék. Példának okáért a Fantasy Flight Games több ilyen app alapú játékot is csinált már, mint a Mansions of madness, az Xcom,vagy a Star Wars: Imperial assault. Az Escape room VR változata pedig egyenesen 2 ilyen okos szerkezetet igényel. Ez a trend egyrészt tök jó, mert kibővíti a játékélményt hangokkkal és képpekel is, plusz egy fajta mesélő is lesz a ketyere. Másrészt - bár már eléggé elterjedtek ezek az elektronikai cuccok - mégis egyfajta korlátai lesznek a játéknak. Amíg nem folyik a csapból internet és borsos egy jó fajta kütyü ára, addig ez limitálja a lehetőségeket. Térjünk erre vissza 2 év múlva,  hogy lássuk merre ment a világ! Érdekesség: a minap láttam egy videót egy olyan társasról, ami félig dobozos alkatrészekből áll, félig pedig egy applikáció - eddig ez még nem vasziszdasz -, viszont nem 1 konkrét játék, hanem, mint anno a Nintendo cserélhető játékok vannak benne, és a kiválasztott játéknak megfelelően építjük fel a táblát. Plusz a játék projektál (kivetít) képeket a táblára, ami segít a variálásban. Ez még most gyerekcipőben van, de én nagyon szurkolok, hogy megvalósuljon.

Kérdés még, hogy megvenni vagy kölcsönözni? Is-is. Ahhoz, hogy jó döntést hozzunk járjunk utána és ha van rá mód kölcsönözzük ki vagy próbáljuk ki valahol. Ha megtetszik lehet lehet beruházni. Erre szerencsére már sok lehetőség van - klubok példul.

Top listázzunk! Okoska törp újra lecsap. Kik a legjobb társras dizájner, kitaláló, megálmodó, eszmei atyák? Fontos! Ez csak egy amolyan "Best of" válogatás. Az említett urak sokkal több játékot jegyeznek.

10. Michael Kiesling - Vikings, Azul
9. Wolfgang Kramer - El grande, Tikal Maharaja
8. Martin Wallace - Brass, Steam, Automobile
7. Eric Lang - Blood rage, Rising sun, Star Wars: A kartyajatek
6. Vlaada Chvatil - Fedőnevek, Mage knight, Dungeon lords
5. Stefan Fled - Trajan, Bora bora
4. Bruno Cathala - 7 csoda párbaj, 5 törzs
3. Reiner Knizia - Samurai, Lost cities, Ra
2. Uwe Rosenberg - Patchwork, Caverna, Le Havre, Agricola
1. Corey Konieczka - Star Wars: Rebellion, Star Wars: Imperial Assault, Rex

És vajon mely cégek legnagyobbak? Lássuk! Fontos! Ez nem azt jelenti, hogy a legjobb játékokat ontják magukból, hanem a árbevételt nézve:

8. Rio Grande Games - Dominion, Carcassone, Alhambra
7. Mayfair - Patchwork, Steam, Bang!
6. Days of Wonder - Ticket to ride, Corinth, Smallworld, Memoir '44, Five tribes,
5. Fantasy Flight Games - Star Wars: The Card Game, Arkham horror, Mansions of Madness
4. Games Workshop - Space hulk, HeroQuest, Blood bowl
3. Ravensburger - Scotland Yard, Riversi,
2. Hasbro - Monopoly, Taboo, Risiko
1. Mattel - Uno, Pictionary

Érdemes még megemlíteni a következő cégeket: 

Asmodee (Hanabi, Jaipur), Kosmos (Exit, Lost cities), Cool Mini Or Not - CMON (Munchkin, Rising sun, Grizzled). Magyar vonalon a Reflex Shop és Gémklub akik említésre méltók + a magyarosítás miatt is. Természetesen a fenti lista is csak egy kivonat az ismertebb társasokból, az említett cégek a felsorolt játékok többszörösét gyártják.

Merre nézzünk utána a játékoknak? Ha komolyan vesszük a vásárlást, és nem akarunk himi-humi hülyeséget venni, akkor Informálódjunk vásárlás előtt! Kár lenne kidobni pénzt az ablakon egy gagyi játékra. Két jó irány van. Ha a youtube-on indulunk kereső útra, akkor a Dice Tower nevű csatornát mindeképp keressük fel. Ontják a játék bemutatókat. De tényleg. Napi fél tucat játék tuti előkerül. A csatorna nyelve angol. Ha az internetet hívjuk segítségül, akkor a Boardgamegeek.com oldalt ajánlom jó szívvel. Ha a keresett játék ott nincs, akkor minden bizonnyal nem is létezik. Magyar vonalon az Igen? nevű játék szülőatyjának, Győri Zoltán Gábornak a blogját ajánlom, ami mind olvasható, mind videón megnézhető formátumban elérhető a kíváncsi szemek számára. Még egy blog van, amit mindenképp nézzünk meg: íme.

qmeeples.jpg

Személyeskedjünk is picit már, ha itt vagyunk. Elkerülhetetlen, hogy az ember valamelyik játékhoz ne húzzon. Nyilván a döntés annál nehezebb, minél több játékot próbál ki valaki. Így nekem is megvannak a kedvenceim, amiket leveszek a polcról, ha játszhatnékom van, vagy legalábbis ezeket javaslom, aztán vagy igen vagy nem. Íme a top 5+1.

+1. Remény hadművelet - fantasztikus játék! Egyszerű és szép. Sajna a kissé szomorú témája miatt nem egy népszerű darab a bulikban.

5. Legendary sorozat - nem tudok dönteni melyik a legjobb. Mind. Dictum factum.
4. X-wing miniatures - 1st edition - isteni érzés a kis sztárvórz űrhajókat röptetni körbe-körbe.
3. Mars terraformálása - kiegészítőkkel még jobb, így van hova fokozni. Megunhatatlan.
1. Arkham horror LCG - holtverseny. Időigényes, de minden percét megéri. Aztán jöhetnek a kiegészítő küldetések. Kell. 
1. Hanamikoji - ez a másik holtversenyes. Nincs mese. Alap utitárs minden hova. Top, top, top.

Meg kell említsem még a The Mind és a Robbanó cicák játékokat. A parti játékok közül ez a kettő toronymagasan viszi a prímet népszerűségben.

Itt még pár olyan játékot szeretnék előhozni, ami jelenleg (még) nem áll rendelkezésemre, de aaaaaaaaaaaaaaaannyira jó lenne kipróbálni őket. Az UBoot játék egy 1-4 fős szimulátor, ahol is egy 2. Világháborús tengeralattjárót kell irányítani egy app segítségével. Feszültség, izgalom és móka. A bibi, hogy - noha 1 fő is játszhatja - legjobb, ha 4-en játszuk a feladatok megfelelő megosztása miatt. Nagy falat. Klafa lenne. Itt van még a Captain Sonar nevű játék, ami szintén egy Világháborús tengeralattjárós móka. Ha az UBoot-nál a 4 fő volt a nehézség, akkor itt ez kummuláltan igaz, mert a legjobb, ha 8-an vagyunk hozzá. Végül az Xcom, ami egy a Földet megtámadó idegenekes játék. Combos darab, szintén app vezérelt fajta és bár egyedül is tolható, jobb ha sokan vagyunk. Hát ezeket szeretném még nagyon-nagyon. De majd! Ami késik, az a vonat.

Éééééééééés ennyi!

Kedves olvasó, zárom a jubileumi bejegyzés sorait, köszönöm ismét az eddigi és ezutáni olvasást. Remélem érdekes és hasznos volt ez a bejegyzés is, ahogy az ezt követőek is azok lesznek.

Jó játékot kívánok!

                                                                                              - xoxoxkapitany

U.I.: A 4X játék: eXplore, azaz felfedezni, eXpand, vagyis terjeszkedni, eXploit, ami a területek fel-, és kihasználása és eXterminate, vagyis az ellenségek likvidálása.

U.U.I.: Itt Macska Marcelléval mosolygunk a közös szelfinken, csak neki nem vili ezt most mééééééért kell.


20191107_205507.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://xoxoxkapitany.blog.hu/api/trackback/id/tr3015292148

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása